2009-11-14, 13:44
Medlem
palibilus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Är det Jonas han heter som var misstänkt och som hade den vita bilen? Och vem är i s f P.....?

Har du fått svar på dom frågorna Prinzezza
Citera
2009-11-15, 14:19
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palibilu
Har du fått svar på dom frågorna Prinzezza

Japp!
Citera
2009-11-16, 20:51
Medlem
Citat:
Japp!

Och hur lyder svaret?
Citera
2009-11-18, 19:51
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider
Och hur lyder svaret?

J är inte den jag tänkte på som misstänkt. Han och "P" har inget med varandra att göra (känner inte varandra). Ingen av dem har heller - mig veterligen - med den vita bilen att göra.

"P" var misstänkt tidigare, men är nu helt avförd och har ingenting med Helenas försvinnande att göra. Han genomgick flera hypnossessioner, som inte på något sätt antydde att han skulle vara inblandad och efter det så avfördes han. Han har fått en ursäkt från Leif GW Persson, som offentligt pekade ut "P" och som erkänner att han tog riktigt fel.
Senast redigerad av Prinzezzan 2009-11-18 kl. 19:57.
Citera
2009-11-28, 21:15
Medlem
Citat:
J är inte den jag tänkte på som misstänkt. Han och "P" har inget med varandra att göra (känner inte varandra). Ingen av dem har heller - mig veterligen - med den vita bilen att göra.

"P" var misstänkt tidigare, men är nu helt avförd och har ingenting med Helenas försvinnande att göra. Han genomgick flera hypnossessioner, som inte på något sätt antydde att han skulle vara inblandad och efter det så avfördes han. Han har fått en ursäkt från Leif GW Persson, som offentligt pekade ut "P" och som erkänner att han tog riktigt fel.

Är P den kille som var en av de äldre systrarnas ex?
Citera
2009-11-29, 09:34
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider
Är P den kille som var en av de äldre systrarnas ex?

Ja, men han är iskall i utredningen och inte misstänkt alls längre.
Citera
2010-03-04, 14:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett av de verkligt klassiska kriminalfallen.

Det är glädjande att se, att det är många som läser i ett så tragiskt och olöst försvinnande.

Återigen ett av dessa verkligen klassiska svenska kriminalfall som har "allt" - alltså ur en negativ synvinkel. Tyvärr kommer sannolikt försvinnandet aldrig att kunna lösas.

Någon annan, som har något mera att komma med i detta mycket omskrivna försvinnande?
Citera
2010-03-04, 19:54
Medlem
Inte mer än att jag minns det mycket väl, trots att jag inte var mer än i tioårsåldern när det hände. Skrevs mycket i tidningarna och jag var ganska intresserad av brott och sådant redan då. Får väl tacka min ömma moder, Hercule Poirot och Nancy Drew mysteries för det.

Försvinnanden är ju alltid väldigt mystiska, speciellt när de förblir ouppklarade. På något sätt obegripligt att en människa bara kan försvinna och aldrig synas till igen. Mord är minst lika tragiska, men då vet man oftast vad som hänt, men när någon bara är borta blir det en större mystik i det hela. Är för övrigt helt övertygad om att Helena har blivit mördad, frågan är väl bara hur gm har lyckats gömma kroppen så bra att den inte har hittats, 18 år senare.
Citera
2010-03-05, 22:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olöst försvinnade det värsta som finns.

Citat:
Ursprungligen postat av derstatic
Inte mer än att jag minns det mycket väl, trots att jag inte var mer än i tioårsåldern när det hände. Skrevs mycket i tidningarna och jag var ganska intresserad av brott och sådant redan då. Får väl tacka min ömma moder, Hercule Poirot och Nancy Drew mysteries för det.

Försvinnanden är ju alltid väldigt mystiska, speciellt när de förblir ouppklarade. På något sätt obegripligt att en människa bara kan försvinna och aldrig synas till igen. Mord är minst lika tragiska, men då vet man oftast vad som hänt,
Citat:
men när någon bara är borta blir det en större mystik
i det hela. Är för övrigt helt övertygad om att Helena har blivit mördad, frågan är väl bara hur gm har lyckats gömma kroppen så bra att den inte har hittats, 18 år senare.

Ja verkligen. När någon bara försvinner så blir det mera mystik. Ingen vet något och det gåt aldrig att få ett avslut. Ett sörjearbete går aldrig att få p.g.a. denna ovisshet om nära och kära. Vad hände honom/henne? Lever han/hon än i dag?

Mord är minst lika tragiska men då finns iaf denna vetskap samt en grav att gå till. Denna ovisshet måste vara bland det värsta som finns. Det går inte att ge goda råd eller att ge någon slags tröst när det gäller olösta försvinnanden. Hur svår det än har varit, så har anhöriga varit tvungna att gå vidare livet. Detta har anhöriga till försvunna själva berättat för mig.

Jag är personligen övertygad om att hon har blivit mördad.
Citera
2010-03-05, 22:41
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det är glädjande att se, att det är många som läser i ett så tragiskt och olöst försvinnande.

Återigen ett av dessa verkligen klassiska svenska kriminalfall som har "allt" - alltså ur en negativ synvinkel. Tyvärr kommer sannolikt försvinnandet aldrig att kunna lösas.

Någon annan, som har något mera att komma med i detta mycket omskrivna försvinnande?

Jag håller med dig, Skaraborg2, att det är glädjande att det är så många som läser i tråden! Det är viktigt att Helenas försvinnande (liksom många andras försvinnanden) inte glöms bort! Vid något tillfälle nyligen hade tråden hundratals visningar under ett enda dygn, trots att tråden halkat långt bak... Så nog finns det intresse hos en del människor att läsa om detta - tragiska - fall.

Tyvärr är det få som skriver. Med det - förhållandevis - stora antalet visningar som tråden har, borde det inte finnas fler läsare som har någon info att komma med? Har inte dessa läsare konton här på FB? Vill de inte skriva och kommentera? Har de inget att skriva utifrån att de inte vet något - eller vill spekulera? Det är många frågor som inte fått svar (se ex. #191). Om man har spekulationer eller anar något, så kanske man inte tycker att man vill diskutera detta i en tråd på ett forum. Vad vet jag? Då går det ju att skicka PM.

Det är inte svårt att tänka sig att anhöriga - generellt - inte tycker om att det spekuleras om vad som kan ha hänt deras nära och kära, att händelsen "rivs upp" varje gång ett fall tas upp/rapporteras om/diskuteras. Det var någon som skrev detta i ett inlägg tidigare. Men jag tror att flertalet postare är seriösa personer som inget hellre vill än att ett visst fall ska hållas aktuellt och att sanningen om vad som egentligen hände - till slut - ska komma fram. Visst är sannolikheten inte jättestor att just detta fall får sin lösning, men eftersom det finns folk som har kunskap om detta, så är det ju inte helt omöjligt heller. Eller vad säger ni andra?
Citera
2010-03-08, 14:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Viktigt att olösta försvinnanden och mord inte glöms bort.

Citat:
Jag håller med dig, Skaraborg2, att det är glädjande att det är så många som läser i tråden!
Citat:
Det är viktigt att Helenas försvinnande (liksom många andras försvinnanden) inte glöms bort!
Vid något tillfälle nyligen hade tråden hundratals visningar under ett enda dygn, trots att tråden halkat långt bak... Så nog finns det intresse hos en del människor att läsa om detta - tragiska - fall.

Tyvärr är det få som skriver. Med det - förhållandevis - stora antalet visningar som tråden har, borde det inte finnas fler läsare som har någon info att komma med? Har inte dessa läsare konton här på FB? Vill de inte skriva och kommentera? Har de inget att skriva utifrån att de inte vet något - eller vill spekulera? Det är många frågor som inte fått svar (se ex. #191). Om man har spekulationer eller anar något, så kanske man inte tycker att man vill diskutera detta i en tråd på ett forum. Vad vet jag? Då går det ju att skicka PM.

Citat:
Det är inte svårt att tänka sig att anhöriga - generellt - inte tycker om att det spekuleras om vad som kan ha hänt deras nära och kära
, att händelsen "rivs upp" varje gång ett fall tas upp/rapporteras om/diskuteras. Det var någon som skrev detta i ett inlägg tidigare. Men jag tror att flertalet postare är seriösa personer som inget hellre vill än att ett visst fall ska hållas aktuellt och att sanningen om vad som egentligen hände - till slut - ska komma fram. Visst är sannolikheten inte jättestor att just detta fall får sin lösning, men eftersom det finns folk som har kunskap om detta, så är det ju inte helt omöjligt heller. Eller vad säger ni andra?

Håller helt med dig Prinzezzan att det är viktigt att Helenas och alla andra olösta försvinnanden och mord inte glöms bort. Det är tyvärr lätt att så kan ske. Vissa fall glöms aldrig bort, medans andra är förhållandet det rakt motsatta.

Jag har faktiskt upplevt det rakt motsatta förhållandet i kontakt med anhöriga. De har tvärtom varit glada över att deras nära och kära diskuteras under kriminalhistoria på FB. Då menar jag inte bara anhöriga till "Dahlsjö-fallet" utan ett flertal andra också.

Det är synd att så få personer från själva Mariestad har varit inne och diskuterat hennes försvinnade.

Jag har mycket svårt att se att hennes mystiska försvinnande och död skulle kunna klaras upp? Ingen kropp, få vittnen samt ingen GM som har erkänt. Nu har snart 18 år gått och polisen vet troligtvis inte så mycket mera i dag än vad de gjorde sommaren 1992.
Citera
2010-03-14, 21:26
Medlem
zahara99s avatar
Läser i tråden och ser att P som diskuterats borde vara en kille som då bodde i Varberg? Krögare, blond, kaxig och udda. Leif GW trodde (tror?) att P är inblandad/skyldig till brott bakom Helenas försvinnande. Blir därför nyfiken när jag läser i tråden att Leif GW skulle ha backat på detta. När?

Orsak till att jag är här och läser är att David Birgersson varit försvunnen i Varberg i över en ¨månad - utan ett enda spår. Och då slog det mig...Helena, försvunnen, koppling till Varberg...

Säkert långsökt. Men man vet ju sällan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in