Citat:
Ursprungligen postat av Scal
Menar du lojalitetsplikt i någon form av moralisk bemärkelse eller juridisk sådan?
Juridisk. Du begår ett brott mot anställningsavtalet genom att begära tjänstledighet på falska grunder. Vad sen företaget, om de nu kommer på dig, gör för sanktioner mot dig kan jag inte svara på, beror på den specifika situationen.
AD beskriver det såhär: "En sedan länge dominerande uppfattning är att det i ett anställningsförhållande krävs av arbetstagaren att denne är lojal mot arbetsgivaren och att detta lojalitetskrav ingår som ett led i anställningsavtalet".
Beakta även Folke Schmidt Löntagarrätt, 1994, s. 257 f. uttalas bl.a. följande om lojalitetskravet.
Den grundläggande synpunkten är att arbetstagaren inte får skada arbetsgivaren. Gemensamt för de skilda aspekterna på kravet på lojalitet är tanken att anställningsavtalet inte enbart består i ett utbyte av vanliga förmögenhetsrättsliga prestationer, utan skapar ett personligt förhållande mellan parterna. Anställningen grundar förpliktelser som går längre än vad som gäller i kontraktsförhållanden i allmänhet; de ligger vid sidan av själva arbetsprestationen och skulle därför kunna karakteriseras som biförpliktelser. Skall man söka ange en gemensam synpunkt är det att arbetstagaren är skyldig att sätta arbetsgivarens intresse framför sitt eget samt att undvika lägen, där han kan komma i pliktkollison (Se AD 1993 nr 18).
Saxade ur AD 1994 nr 79.
Intyg kan arbetsgivaren kräva dvs. antagningsbevis men som jag ser det så har du inga prestationsförpliktelser dvs hur du sköter dina studier är din ensak. Din ledighet är dessutom oavlönad. Arbetsgivaren kan inte neka dig ledigt men förskjuta den med sex månader, tänk på det om du nu ansöker om ledighet. Så som jag ser det är det upp till dig om du vill chansa, har dessutom för mig att man kan hoppa av kurser inom tre veckor och ändå kunna söka igen. På så vis får du antagningsbesked att visa upp sen kan du glassa hela sommaren eller vad du nu vill göra...