2010-02-24, 14:39
Medlem
Hej!

Jag är deltidsanställd på ett stort företag där dom har konstiga regler och byråkratiska processer.

Nu är det så att jag egentligen ska jobba varannan helg även på sommaren, men jag kan komma på tusen andra grejer som skulle vara bättre för mig som individ och vill hellre göra dom. Pengar är inga problem.

Nu är det så att dom vill ha ett intyg på att jag har blivit antagen till mina studier.

En av mina planer har varit att jag ska studera, men det är inget som är hugget i sten för min del.

Mina frågor är följande:

* Kan jag söka en heltidskurs, lämna in intyget om att jag har kommit in och sedan hoppa av utan eftergifter? Tror ni att det finns någon sorts kontroll där? Tror knappast att CSN skickar in något till dom, och eftersom det är ett sånt stort företag så kollar dom högst troligen inte upp mig heller.

* Skulle det kunna få några konsekvenser om jag hoppar av och INTE meddelar arbetsgivaren att jag inte längre studerar? Har jag någon sorts skyldighet där? Har svårt att tänka mig det, men lite klarhet skulle inte skada.

* Måste det vara heltidsstudier, eller räcker det bara med att man studerar, kanske på 50% eller 75%?

* Man får ju även söka tjänsteledighet för att starta företag, men jag kan tänka mig att det är sämre chans att man får ledighet för det (på så kort varsel, är alltså lite drygt tre månader kvar till sommaren).

Jag vill helst inte säga upp mig, men min uppmärksamhet drar åt ett annat håll just nu och jag vill se vilka möjligheter som finns utan att för den sakens skull ge upp min så kallade ekonomiska säkerhet.

Tackar för alla svar!
Senast redigerad av Scal 2010-02-24 kl. 14:41.
Citera
2010-02-24, 15:42
Medlem
Onebyones avatar
Huruvida du kan fuska eller ej och hur det funkar med CSN vågar jag inte riktigt svara på men du bör tänka på din lojalitetsplikt gentemot din arbetsgivare...Söker du tjänstledighet för studier samt får den beviljad och sen inte studerar är du ute på lite hal is...
Citera
2010-02-24, 16:37
Medlem
inthesleeves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scal
Hej!

Jag är deltidsanställd på ett stort företag där dom har konstiga regler och byråkratiska processer.

Nu är det så att jag egentligen ska jobba varannan helg även på sommaren, men jag kan komma på tusen andra grejer som skulle vara bättre för mig som individ och vill hellre göra dom. Pengar är inga problem.

Nu är det så att dom vill ha ett intyg på att jag har blivit antagen till mina studier.

En av mina planer har varit att jag ska studera, men det är inget som är hugget i sten för min del.

Mina frågor är följande:

* Kan jag söka en heltidskurs, lämna in intyget om att jag har kommit in och sedan hoppa av utan eftergifter? Tror ni att det finns någon sorts kontroll där? Tror knappast att CSN skickar in något till dom, och eftersom det är ett sånt stort företag så kollar dom högst troligen inte upp mig heller.

* Skulle det kunna få några konsekvenser om jag hoppar av och INTE meddelar arbetsgivaren att jag inte längre studerar? Har jag någon sorts skyldighet där? Har svårt att tänka mig det, men lite klarhet skulle inte skada.

* Måste det vara heltidsstudier, eller räcker det bara med att man studerar, kanske på 50% eller 75%?

* Man får ju även söka tjänsteledighet för att starta företag, men jag kan tänka mig att det är sämre chans att man får ledighet för det (på så kort varsel, är alltså lite drygt tre månader kvar till sommaren).

Jag vill helst inte säga upp mig, men min uppmärksamhet drar åt ett annat håll just nu och jag vill se vilka möjligheter som finns utan att för den sakens skull ge upp min så kallade ekonomiska säkerhet.

Tackar för alla svar!

Visst kan man söka in på en utbildning och få tjänstledigt för att sedan inte studera el hoppa av. Du söker tjänstledigt för en viss period och arbetsgivaren behöver inte "ge tillbaka din anställning" tidigare. Så om du tex söker tjänstledigt i 3 år för studier kan du inte kräva att få komma tillbaka tidigare men du kan be snällt. Arbetsgivaren struntar i om du inte klarar studierna el hoppar av.
Citera
2010-02-24, 17:13
Medlem
Onebyones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inthesleeve
Visst kan man söka in på en utbildning och få tjänstledigt för att sedan inte studera el hoppa av. Du söker tjänstledigt för en viss period och arbetsgivaren behöver inte "ge tillbaka din anställning" tidigare. Så om du tex söker tjänstledigt i 3 år för studier kan du inte kräva att få komma tillbaka tidigare men du kan be snällt. Arbetsgivaren struntar i om du inte klarar studierna el hoppar av.

Nja, stämmer inte...Om nu arbetstagaren fått beviljad studieledighet kan arbetstagaren komma tillbaka tidigare om han/hon nu önskar det samt ska arbetstagaren ha kvar sina anställningsvillkor...se här:
https://lagen.nu/1974:981#P10S1 samt här: https://lagen.nu/1974:981#P9S1. Vad det gäller om arbetstagaren ska jobba extra på lov/helger bör det skrivas ett avtal om detta.
Citera
2010-02-24, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onebyone
Huruvida du kan fuska eller ej och hur det funkar med CSN vågar jag inte riktigt svara på men du bör tänka på din lojalitetsplikt gentemot din arbetsgivare...Söker du tjänstledighet för studier samt får den beviljad och sen inte studerar är du ute på lite hal is...

Menar du lojalitetsplikt i någon form av moralisk bemärkelse eller juridisk sådan?

För jag känner inte att det är något problem egentligen om det är det tidigare, företaget är välbemannat, och har ständigt en hög omsättning med deltidsanställda och skulle jag inte tagit tjänsteledigt skulle jag sagt upp mig.

Sen bryr jag mig inte heller.
Citera
2010-02-24, 18:27
Medlem
Onebyones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scal
Menar du lojalitetsplikt i någon form av moralisk bemärkelse eller juridisk sådan?

Juridisk. Du begår ett brott mot anställningsavtalet genom att begära tjänstledighet på falska grunder. Vad sen företaget, om de nu kommer på dig, gör för sanktioner mot dig kan jag inte svara på, beror på den specifika situationen.

AD beskriver det såhär: "En sedan länge dominerande uppfattning är att det i ett anställningsförhållande krävs av arbetstagaren att denne är lojal mot arbetsgivaren och att detta lojalitetskrav ingår som ett led i anställningsavtalet".

Beakta även Folke Schmidt Löntagarrätt, 1994, s. 257 f. uttalas bl.a. följande om lojalitetskravet.

Den grundläggande synpunkten är att arbetstagaren inte får skada arbetsgivaren. Gemensamt för de skilda aspekterna på kravet på lojalitet är tanken att anställningsavtalet inte enbart består i ett utbyte av vanliga förmögenhetsrättsliga prestationer, utan skapar ett personligt förhållande mellan parterna. Anställningen grundar förpliktelser som går längre än vad som gäller i kontraktsförhållanden i allmänhet; de ligger vid sidan av själva arbetsprestationen och skulle därför kunna karakteriseras som biförpliktelser. Skall man söka ange en gemensam synpunkt är det att arbetstagaren är skyldig att sätta arbetsgivarens intresse framför sitt eget samt att undvika lägen, där han kan komma i pliktkollison (Se AD 1993 nr 18).

Saxade ur AD 1994 nr 79.

Intyg kan arbetsgivaren kräva dvs. antagningsbevis men som jag ser det så har du inga prestationsförpliktelser dvs hur du sköter dina studier är din ensak. Din ledighet är dessutom oavlönad. Arbetsgivaren kan inte neka dig ledigt men förskjuta den med sex månader, tänk på det om du nu ansöker om ledighet. Så som jag ser det är det upp till dig om du vill chansa, har dessutom för mig att man kan hoppa av kurser inom tre veckor och ändå kunna söka igen. På så vis får du antagningsbesked att visa upp sen kan du glassa hela sommaren eller vad du nu vill göra...
Citera
2012-08-14, 21:48
Medlem
Redors avatar
Gammal tråd men provar ändå

Även om man gör sig skyldig till avtalsbrott gentemot arbetgivaren så kan ju arbetsgivaren omöjligt veta om man hoppat av eller bara struntat i det. Det är ju inte heller brottsligt att hoppa av en utbildning, vill man då tillbaka till jobbet måste man meddela detta 2 veckor innan. Man kostar ju inget för företaget så alla kan ju plugga hur, när och var dem vill.

BTW nån som vet om man har rätt till ledighet även vid distansutbildningar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in