2005-04-27, 16:17
Medlem
Hispers avatar
Lite prylgalning som man är så skulle jag inte ha något emot att behöva byta CD-spelaren till hemmastereon, den är ca 15 år gammal. Problemet är att den fungerar näst intill klockrent bortsett från ett gnisslande ljud från släden, eller vad det kallas.

Mao inga sakliga skäl alltså. Men nu till min fråga, under de här åren så har det säkerligen hänt en hel del map elektronik, D/A-omvandlare, ljudbehandling osv. Har det hänt så mycket att jag skulle märka av ett bättre ljud med en ny spelare?

Nuv. spelare: Denon DCD 520, inköpspris 1990 ca 1500 - 2000:-
Citera
2005-04-27, 17:50
Medlem
Hårbolls avatar
det vet du väl inte förrän du lyssnat?

om jag skall generalisera så tycker jag att gamla cd-spelare låter kallt och platt. en ny bra har ett varmare, luftigare och mer "transparent" ljud.

jag hade en NAD hemma för någon månad sedan, NAD C521BEE för 2498 kr. väldigt prisvärd enligt mig.
Citera
2005-04-27, 17:55
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
det vet du väl inte förrän du lyssnat?

om jag skall generalisera så tycker jag att gamla cd-spelare låter kallt och platt. en ny bra har ett varmare, luftigare och mer "transparent" ljud.

jag hade en NAD hemma för någon månad sedan, NAD C521BEE för 2498 kr. väldigt prisvärd enligt mig.

Va lyssna? Kan man det?

Självklart är det så att det är min uppfattning om ljudet som skall styra ett ev. inköp. Jag är bara ute efter lite info från de som följer det är med hifi bättre än vad jag gör.
Citera
2005-04-27, 18:03
Medlem
Köp en dvd-spelare för 499 spänn på elgiganten eller netonnet så kan du ju spela upp mp3-cdskivor också eller varför inte dvd-audio.
Citera
2005-04-27, 18:21
Medlem
Hårbolls avatar
tja, saker för 499:- brukar inte ha de mest sofistikerade DA-omvandlarna

jag vet inte om HDCD, SACD eller DVD-audio tänker slå igenom någongång. någon med kristallkula kanske kan sia om framtiden? trist att köpa en vanlig CD-spelare om skivbolagen enas om att släppa alla skiver även i ett nytt och bättre format.

min bestämda åsikt är dock att en ny CD-spelare av hygglig kvalitet låter så mycket bättre än en gammal att man hör skillnad utan att vara helt insnöad audiofil.

ytterligare en synpunkt är at de flesta äldre CD-spelare med digitalutgång fungerar alldeles utmärkt som transporter ihop med en extern ny DA-omvandlare. bara att provlyssna. fast det alternativet kan jag vara lite tveksam till då externa DA-omvandlare har lite audiofilstämpel på sig och blir överprissatta. CD-spelare är däremot stapelvara som massproduceras och prispressas => lika bra ljud med en ny CD-spelare som en lös DA-omvandlare för samma peng.
Citera
2005-05-06, 16:53
Medlem
Byt CD-spelare, det har hänt massor dom senaste åren. Nuförtiden kan man faktiskt jämföra vinyl och CD på samma planet, det kunde man inte förr, då lät CD för eländigt.

Satsa på en Linn CD-12 för runt 170 lappar......... om du vill ha nåt riktigt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in