Stig Engström forts
F: Den här människan som vi beskriver i siluett- ser du till den personens
E: Nej det gör jag inte.
F: Efter vad jag forstår så har du cirka 15 -16 sekunder efter att skottet avlossats som du har registrerat, så har du gjort iakttagelser av denna människa i siluett?
E: Ja det bör stämma, med tiden fram och en liten kort orienteringsstund,. så bör den tidpunkten stämma
F: Har du någon uppfattning om vart den människan tar vägen?
E: Nej, jag står och tittar väldigt, som jag tycker, väldigt länge eftersom personen står alldeles still en 5 - 6 sekunder någonting. Det känns lite konstigt och barla stå och stirra på varandra, åa jag sänker blicken för att titta på personen som ligger på marken och blodet, och så är jag nyfiken på den där personen där borta igen. När jag då strax med detsamma efteråt tittar upp åt det hållet igen så är personen, alltså siluetten borta helt och hållet.
F: Får jag fråga, gjorde du innan denna iakttagelse någon iakttagelse Luntmakargatan väster ut, alltså tittade du in i gränden innan du la märke till den här siluettmänniskan, alltså i tidigare skede?
E: Jag kan ju ha gjort någon liten svepande rörelse med ögonen men då hade mina tankar övergått ifrån tunnelbanan och hinna med den till vad skall man göra i en sån här situation.. Jag har ingenting som är så där direkt i detalj
F: Du har i varje fall inte gjort någon iakttagelse som du kan minnas som ligger före siluettmänniskan här?
E: Nej inte någonting som är anmärkningsvärt på något sätt.
F: Vi skall visa några fotografier, så vi stänger av bandspelaren under tiden. Du har nu fått titta på en fotosamling, och innan du vet syftet med att titta på den fotosamlingen så uttrycker du spontant att du är mest intresserad av foton som är benämnda E 15. Du är också intresserad av foton som är benämnda E 107:1, men mest E 15. Du tycker att det skulle vara den mest välliknande till siluetten vad jag forstår.
E: Ja det är riktigt. Det stämmer väldigt bra överens med min bild utav siluetten.
F:När du sen får veta att vi också är intresserade av om du känner igen ytterligare personer bortsett från siluetten, så uttrycker du att E 20 skulle kunna vara den flicka som är vid Palme när du kommer fram..Är det riktigt?
E: Ja.
F: Du säger också beträffande E 13 att när du kommet tillbaka till folksamlingen efter din språngmarsch efter poliserna så finns det en man som kan vara E 13 som har kommit till platsen, och du benämner honom som att han var lite högljudd. Han hade också skägg, men du har minnesbild av att det skulle vara lite rödare. På vad sätt var högljudd?
E: Jag tyckte inte att han verkade riktigt nykter egentligen
F: Vad sa han?
E: Han upprepade samma sak hela tiden, och han sa är det Palme, är det Palme, upprepade han gång på gång.
F: Gjorde du ingen notering då om det här med Palme, jag tänkte på den uppgiften du sedan fick av den där flickan?
E: Nej jag tyckte han var märkbart berusad så att jag trodde det var mera ett samband med det
F: Finns det någon ytterligare person i fotosamlingen som du kommer ihåg
E: Inte som jag skulle kunna känna mig säker på, och E 20, det jag minns utav henne var att det var en ung flicka, ljushårig och att hon var söt.
F: Hör du jag vill gå ltllbaka till det här som Lisbet Palme sa, jag har blivit skjuten. Hon beskrev ingenting mer, utan det var bara en ren upplysnings
E: Ja hon sa det liksom upprepat vid ett par tillfällen, och då så uttryckte hon sig, dom har skjutit mig också. Ett senare tillfälle så sa hon, dom har skjutit mig i ryggen.
F: Uttryckte hon sig på det sättet att hon sa dom?
L: Ja det gjorde hon faktiskt
F: Flertal?
E- Ja, dom har skjutit mig också, dom har skjutit mig i ryggen Varför jag kommer ihåg det på det sättet det var att jag tyckte hon var påfallande rörlig och såg oskadad ut för att ha blivit skjuten i ryggen
F: Talades det någonting om vapnet när du, under den har händelsekedjan?
E: Nej.
F: Det enda signalement som du fick på mördaren bortsett från till polismannen här, det var mörkblå täckjacka?
E: Ja, och det var Lisbet som sa det, och hon, när henne först riktningen, åt vilket håll han hade sprungit, då sa hon med en gång och pekade mot tunneln, men däremot när jag frågade om hur var han klädd, så tvekade hon lite, en kort stund, en mycket kort stund, men hon tvekade ändå innan hon sa täckjacka, en mörkblå täckjacka.
F: Har du någonting ytterligare som du tycker skulle vara intressant för vår del att få käänedom om som vi inte har tänkt på att fråga?
E: Ja det jag har tänkt på är de här med ett skott framme- eller bakifrån, så ligger Olof Palme på rygg med huvudet i riktning mot Kungsgatan, beroende på åt vilket håll han har varit vänd när han har blivit skjuten. Om han har fallit rakt utan att vända sig om i fallet, så bör han ju ha stått vänd i så fall med ryggen upp mot Kungsgatan till. Dessutom så vet jag ju att ett skott där det går in ger ifrån sig ett förhållandevis litet hål medan där skottet går ut så blir det en ganska påfallande stor öppning. Jag observerade inte massa blod i bröstet som det rätteligen skulle ha varit i så fall. Jag uppfattade det som att den här personen hade blivit skjuten i munnen, det var hemskt mycket blod i mun och näsa. Munnen var öppen, ögonen var slutna, ansiktet var rätt så översköljt utav blod. I övrigt såg jag inte så mycket blod annat än det som rann på trottoaren. Därför så var jag inte särskilt observant på den saken när vi flyttade över Palme i sidoläge, att det då skulle vara blod på ryggen var ju ganska naturligt eftersom det rann blod på trottoaren.
F: Du såg inga skador på ryggen när ni vände honom?
E: Det var, han vände ju ryggen då, vi vände honom åt vänster så han kom då att ligga med ryggen ut mot Sveavägen, och Decorima som är affären i hörnet, är ganska hyggligt upplyst, däremot så är det ju väldigt skuggigt ut mot Sveavägen, därför är det väldigt svårt och lägga märke till någonting på ryggen när han ligger vänd på det sättet.
F: Utifrån att du bara har hört en, som du säger, smällare, kan du ge mig någon rimlig förklaring till varför du inte hört skott nummer ett eller två?