2010-02-05, 20:17
Medlem
kalle Karlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Herregud, du är verkligen en komplett jävla idiot. Jag går inte och har inte gått på SH. Därav mitt föregående inlägg. Vill du att jag ritar upp en bild åt dig? Det verkar som du har svårt att förstå skriven text.

Av de inläggen jag har svarat på som du skrivit framgår det inte att du inte läst där, och som du försvarar denna skola in absurdum så kan man väldigt lätt anta. Frågan är bara varför du inte även qoutade hela inlägget, vill inte att det övriga ska synas?
Citera
2010-02-07, 01:29
Medlem
tänkte söka till fristående kurser eftersom att jag inte vill läs program som oftast innehåller ointressanta kurser. Tänkte höra lite vad ni tycker.
Hur ser åldersstatistiken ut bland studenterna, mest unga? killar? tjejer? svenskar?
någon bra "matställe" att gå till vid lunchtiderna?
Är ute efter lite allmänt om skolan och utanför skolan.
Citera
2010-02-07, 09:47
Medlem
Jag har läst ekonomi där. Det var absolut inte så mycket invandrare som vissa verkar tro. Jag upplever det som att det är ungefär samma koncentration mörkhyade där som på SU, där jag också läst.

DOCK så kanske det ska tilläggas att det på Södertörn finns en hel del lågstatusutbildningar, så som konstiga mixar av historia, filosofi, turism etc. Det är nog dessa som drar ner på skolans rykte. Tycker att FEK/NEK (ekonomi) har ett riktigt bra och givande upplägg och givande dock.
Citera
2010-02-07, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonceraud
Jag har läst ekonomi där. Det var absolut inte så mycket invandrare som vissa verkar tro. Jag upplever det som att det är ungefär samma koncentration mörkhyade där som på SU, där jag också läst.

DOCK så kanske det ska tilläggas att det på Södertörn finns en hel del lågstatusutbildningar, så som konstiga mixar av historia, filosofi, turism etc. Det är nog dessa som drar ner på skolans rykte. Tycker att FEK/NEK (ekonomi) har ett riktigt bra och givande upplägg och givande dock.
har du gått en 3 årig utbildning? vad arbetar du som nu?
Citera
2010-02-09, 16:18
Medlem
Någon som läser till lärare där och kan berätta lite om hur det är? Syftar på högstadie/gymnasie-nivå.
Citera
2010-02-10, 23:21
Medlem
https://ssd04.web.sh.se/C1256C93007503ED/0/98AD0F0BCAE23BF0C1257168002DFD6D/$file/slutrapport_ext_gransk_060424.pdf
Citera
2010-02-10, 23:22
Medlem
Rapport från externa granskare av Södertörns högskola....
Citera
2010-02-10, 23:27
Medlem
Istället för att snacka skit kan ni ta och läsa vad experterna tycker om SH???
Dom flesta härifrån är ju bara nollor som snackar skit........
Citera
2010-02-11, 10:12
Medlem
davheis avatar
Man måste ha inloggningsuppgifter för att komma åt din fil...

Edit: Hittade rapporten här

http://webappo.sh.se/C1256C93007503ED/0/98AD0F0BCAE23BF0C1257168002DFD6D/$file/slutrapport_ext_gransk_060424.pdf
Citera
2010-02-12, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davhei
Man måste ha inloggningsuppgifter för att komma åt din fil...

Edit: Hittade rapporten här

http://webappo.sh.se/C1256C93007503ED/0/98AD0F0BCAE23BF0C1257168002DFD6D/$file/slutrapport_ext_gransk_060424.pdf
Oj,, man tackar.
Citera
2010-02-17, 16:56
Medlem
Hej!
Jag har läst till lärare på SH och tyckt att det varit mycket bra. Till sommaren tar jag ut min examen, mot grundskolans senare år och gymnasiet, i ämnena svenska och samhällskunskap. SH har i dagsläget ingen inriktning i samhällskunskap, men jag som började -04 på lärarutbildningen och därav har studerat enligt en äldre examensordning behöver inte ha didaktik i båda mina ämnen. Jag har således kunnat läsa statsvetenskap fristående och kan räkna in den i min examen som samhällskunskap. Min erfarenhet är att lärarna i de flesta fall är oerhört kunniga, intresserade av sina ämnen och engagerade i lärarutbildningen. För några år sedan fick lu på SH kritik för att det var för många lärare inblandade, vilket ledde till att de som undervisade saknade ett helhetsgrepp om utbildningen. Detta har nu "åtgärdats" och det är nu främst en tajtare lärargrupp som arbetar med undervisning på lu. Självklart tas extern kompetens in vid behov. Ett problem för lärarutbildningar, generellt, är att staten ändrar direktiv ständigt. Ett tag var det tre olika lärarutbildningar igång samtidigt för att den gjordes om så ofta. Om du börjar läsa till lärare på SH kommer du inte ångra dig, men ett tips är att ta ett stort ansvar själv - är du ex. inte nöjd med din arbetsgrupp, starta en frivillg vid sidan av. Det kommer på alla utbildningar, på alla lärosäten alltid finnas studenter som inte är genuint intresserade av sin utbildning, låt inte de förstöra din utbildning!

Slutligen en kommentar om fusk: SH syns i media varje år angående fusk. Det folk inte förstår är att det är på grund av en väl uppstyrd kontroll - i stort sett alla hemtentor skickas exempelvis in till urkund för kontroll, detta har jag inte behövt göra en enda gång på SU.

En sista kommentar angående alla rasistiska kommentarer som flödar i denna diskussion - era fördomsfulla åsikter och rädsla för det okända är sådant som ligger bakom mycket av allt det onda som händer i vår värld. Utöver ett stort intresse för svenska och samhällskunskap är ni är en av anledningarna till att jag har valt att utbilda mig till lärare. Sluta sprid rykten om lärosäten ni inte kan något om, sluta se människor som något de inte är. Jag skäms över att ni är som medborgare i detta land får gå och rösta (om ni ens gör det) utifrån preferenser grundade av fördomar och obildning.
Citera
2010-02-17, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av performans
Hej!
Jag har läst till lärare på SH och tyckt att det varit mycket bra. Till sommaren tar jag ut min examen, mot grundskolans senare år och gymnasiet, i ämnena svenska och samhällskunskap. SH har i dagsläget ingen inriktning i samhällskunskap, men jag som började -04 på lärarutbildningen och därav har studerat enligt en äldre examensordning behöver inte ha didaktik i båda mina ämnen. Jag har således kunnat läsa statsvetenskap fristående och kan räkna in den i min examen som samhällskunskap. Min erfarenhet är att lärarna i de flesta fall är oerhört kunniga, intresserade av sina ämnen och engagerade i lärarutbildningen. För några år sedan fick lu på SH kritik för att det var för många lärare inblandade, vilket ledde till att de som undervisade saknade ett helhetsgrepp om utbildningen. Detta har nu "åtgärdats" och det är nu främst en tajtare lärargrupp som arbetar med undervisning på lu. Självklart tas extern kompetens in vid behov. Ett problem för lärarutbildningar, generellt, är att staten ändrar direktiv ständigt. Ett tag var det tre olika lärarutbildningar igång samtidigt för att den gjordes om så ofta. Om du börjar läsa till lärare på SH kommer du inte ångra dig, men ett tips är att ta ett stort ansvar själv - är du ex. inte nöjd med din arbetsgrupp, starta en frivillg vid sidan av. Det kommer på alla utbildningar, på alla lärosäten alltid finnas studenter som inte är genuint intresserade av sin utbildning, låt inte de förstöra din utbildning!

Vet inte om du gjorde det medvetet, men du besvarade i alla fall min fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in