2010-02-04, 17:24
Medlem
Jag startar tråden med anledning av diskussionen här
HTML-kod:
https://www.flashback.org/t1116187
. Först trodde jag att det bara var trådstartaren som kanske inte var så insatt i hur det ser ut i Europa, men då diskussionen är inne på sin tredje sida blir det mer och mer klart att så inte är fallet.

Visst är det många som pekar på felaktigheterna, men samtidigt har vi folk som kommer med en mängd antaganden om vaför germanska Europa är så mycket bättre - utan att bry sig om att komma med minsta bevis på att så är fallet.

Vi kan ju definierna "efterblivet" på många sätt, men jag har svårt att hitta en enda definition som skulle placera "germanska" Västeuropa framför "latinska" Västeuropa, vilket folk i tråden vill göra gällande. Ser vi på livslängden i de olika länderna så lever folk i latinska Västeuropa längre. Ser man till inkomst är det rätt blandat. Norden är rikt (även icke-germanska Finland) men bland de stora länderna är latinska Frankrike rikare än både Storbritannien och Tyskland. Även möjligt att Italien är det, åtminstone är Norditalien rikare än nästan alla regioner i "germanska" Västeuropa. Ingen som har åkt kollektivtraffik i Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Italien lär kunna påstå att den fungerar bättre i de två första.

Så ser man till fakta är det smärtsamt klart att det är struntprat att påstå att det germanska Europa som helthet skulle vara mer utvecklat. Min fråga är då mer vad det är som får svenskar att vilja tro det. Handlar det om svenskar som aldrig varit utan Sverige? Eller kanske sådana vars erfarenheter av latinska Västeuropa mest består av solsemesterar i fattigare områden? Tydligen finns det många som antingen tror att så är fallet eller som åtminstone vill tro det.

Det här är kanske mer samhälle än historia, men eftersom tråden som ger upphov till frågan finns här tänkte jag posta också den här tråden här.
Citera
2010-02-04, 17:49
Medlem
De Miros avatar
Meningslös trådstart, varför inte använda den andra tråden?
Hur kan du påstå att alla svenskar har dålig kunskap om Europa pga en tråd på Flashback? På Flashback finns en mängd ryssar, rumäner och turkar som mer eller mindre postar rena lögner stup i kvarten, betyder det att alla dessa folk har dåliga kunskaper?
Citera
2010-02-04, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av De Miro
Meningslös trådstart, varför inte använda den andra tråden?
Hur kan du påstå att alla svenskar har dålig kunskap om Europa pga en tråd på Flashback? På Flashback finns en mängd ryssar, rumäner och turkar som mer eller mindre postar rena lögner stup i kvarten, betyder det att alla dessa folk har dåliga kunskaper?

Om du läser den ser du att jag fyra eller fem gånger har frågat de som påstår att germanska Europa är så mycket bättre frågan "Vad baserar ni detta på?", utan att få något svar. Men ok, du har en bra poäng i din andra del, frågan borde kanske vara varför användare av Flashback har så dåliga kunskaper om Europa.
Citera
2010-02-04, 19:43
Medlem
Det är möjligt att extrapoleringen: Flashback -> svenskar var något vårdslös; men jag tror nog att JeanLucs tes stämmer. Svenskar är gravt ointresserade av kontinentaleuropa. Om man skulle råka höra något positivt om exemplevis Frankrike eller Italien är det ofta av typen: 'I Provance och Toscana finns det mysiga vingårdar', att dessa länder möjligen skulle kunna erbjuda något mer substantiellt än pittoreska semestrar och rödtjut tror jag inte att många svenskar tänker sig.

Till frågan: Det vore väl konstigt om det totala bombardemanget av anglosaxisk kultur via media inte hjälpt till i den riktingen (fast då var det ju det där med hönan och ägget...). Att svenskar sedan till väldigt hög grad är två-, och inte tre-, språkiga spelar säkert också in. Den tredjespråksundervisningen vi har här i landet brukar väl oftast mynna ut i: 'una cerveza por favor', få lär sig något språk utöver engelska ordentligt.
Citera
2010-02-04, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.Castel
Det är möjligt att extrapoleringen: Flashback -> svenskar var något vårdslös; men jag tror nog att JeanLucs tes stämmer. Svenskar är gravt ointresserade av kontinentaleuropa. Om man skulle råka höra något positivt om exemplevis Frankrike eller Italien är det ofta av typen: 'I Provance och Toscana finns det mysiga vingårdar', att dessa länder möjligen skulle kunna erbjuda något mer substantiellt än pittoreska semestrar och rödtjut tror jag inte att många svenskar tänker sig.

Till frågan: Det vore väl konstigt om det totala bombardemanget av anglosaxisk kultur via media inte hjälpt till i den riktingen (fast då var det ju det där med hönan och ägget...). Att svenskar sedan till väldigt hög grad är två-, och inte tre-, språkiga spelar säkert också in. Den tredjespråksundervisningen vi har här i landet brukar väl oftast mynna ut i: 'una cerveza por favor', få lär sig något språk utöver engelska ordentligt.

Jag tror du har helt rätt. Kombinationen av att inte kunna något annat språk än engelska, inte se något annat än anglosaxiska program på tv och inte kunna kommunicera med andra européer än britter på deras modersmål är antagligen några delorsaker till att vi svenskar får en så förvriden bild av Europa. När Frankrike eller Italien dyker upp i amerikanska eller brittiska filmer är det ju ofta just som lantliga turistmål, så svenskar som bara ser sådan underhållning kanske tror att det är så verkligheten ser ut.
Citera
2010-02-04, 21:03
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Jag tror du har helt rätt. Kombinationen av att inte kunna något annat språk än engelska, inte se något annat än anglosaxiska program på tv och inte kunna kommunicera med andra européer än britter på deras modersmål är antagligen några delorsaker till att vi svenskar får en så förvriden bild av Europa. När Frankrike eller Italien dyker upp i amerikanska eller brittiska filmer är det ju ofta just som lantliga turistmål, så svenskar som bara ser sådan underhållning kanske tror att det är så verkligheten ser ut.

Fast hur ser det då ut med kunskaperna i länder som Spanien, Frankrike, Italien, Tyskland mm där man inte ens pratar hjälplig engelska och nästan aldrig något annat språk?

Fan, de flesta kan inte se skillnad på Sverige och Schweiz.
Citera
2010-02-04, 23:57
Medlem
Zimmers avatar
Kan det ha att göra med att vi likt Britter inte sett oss som en del av kontinentala Europa. Det tror jag kan vara en av anledningarna.
Citera
2010-02-05, 02:04
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
SVAR: För att svenska skolan inte längre bryr sig ett skit om ämnen som historia, samhällskunskap mm, bara de ämnen som kan kategoriseras som Science, dvs naturvetenskap, tillåts bli något sånär avancerade på lägre nivå än universitet/högskola och på lärosätena så är inte en bred humanistisk utbildning direkt vanlig. Svenskarna är i gemen - och jag exkluderar inte mig själv - i princip lika okulturella som amerikaner är i gemen medan de med högre utbildning i sverige är klart mindre kulturella än motsvarande amerikaner.
För att raljera lite kan man nog säga att klassisk bildning inte står särskilt högt i Sverige jämfört exempelvis med UK eller frankrike eller tyskland för den delen. Att jämföra medelnivån avseende högre studier mellan svenska och brittiska kungahuset är nästan skrattretande eller bildningsnivån hos den politiska klassen (det senare kan möjligen bero på Jante eller strukturen i de politiska partierna).
Sen spelar det säker roll att vårat band till kontinentaleuropa varit minst sagt begränsade.
Citera
2010-02-05, 12:41
Medlem
Ankdammsmans avatar
Kan tänka mig ett par orsaker:

- Starkt fokus på tredje världen och minskat fokus på Europa under 70/80-tal som fortfarande lever kvar. Gäller både skola, nyhetsrapportering och politik.

- Eftersläpning, gammal kunskap och fördomar. Bilden av exempelvis Tyskland präglas fortfarande av Wirtschaftswunder och industri medan Frankrike fortfarande är ost och vin, Italien maffia och pizza, Spanien ETA och solsemester o s v. Bilden speglar alltså inte den ekonomiska utvecklingen de senaste 20 åren (nu menar jag inte att Tyskland är underutvecklat i förhållande till Spanien, utan bara att glappet har minskat). Att vi svenskar dessutom till skillnad från andra nordiska länder starkt identifierar oss som en industrination ökar möjligen fördomarna.

- Antikatolsk propaganda som genomsyrat allt får skolundervisning till historieskrivning och blivit en sorts mentalitet. Inte alls unikt för Sverige utan även vanligt i exempelvis USA. Den femhundraåriga protestantisk-katolska trätan, där båda sidor har satsat enorma resurser, har givetvis satt stora spår i hela den kristna världen. Från sent 1800-tal och framåt integrerades den ju dessutom med rasidéer vilket har skapat dagens totalförvirring av fördomar, kulturella sterotyper och reflexmässig pk och anti-pk i en fantastisk röra.
Senast redigerad av Ankdammsman 2010-02-05 kl. 12:43.
Citera
2010-02-05, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
Fast hur ser det då ut med kunskaperna i länder som Spanien, Frankrike, Italien, Tyskland mm där man inte ens pratar hjälplig engelska och nästan aldrig något annat språk?

Fan, de flesta kan inte se skillnad på Sverige och Schweiz.

Jag har bott i både Frankrike och Italien, samt tillbringat längre perioder i Spanien och i Tyskland. I medeltal känner nog invånarna i samtliga dessa länder till Europa betydligt bättre än vi gör i Sverige.
Citera
2010-02-05, 15:10
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Visst är det många som pekar på felaktigheterna, men samtidigt har vi folk som kommer med en mängd antaganden om vaför germanska Europa är så mycket bättre - utan att bry sig om att komma med minsta bevis på att så är fallet.
Jag har med källor visat att Sydeuropa är mer korrupt, har lägre BNP/capita och sämre rättssäkerhet. Vad man anser vara bättre och sämre är givetvis personligt, men jag anser att Italien är bättre än t.ex. Kenya pga Italiens högre BNP/capita, lägre korruption och bättre rättssäkerhet, det finns givetvis fler faktorer som avgör, men dessa är väldigt viktiga. På samma sätt anser jag att Sverige då är bättre än Italien, eftersom vi har det bättre i nämnda faktorer.

Källor finns i berörd tråd.

Så oavsett vad det totala intrycket är (av vilken geografisk del av Europa som är "bäst") så är Nordeuropa bättre i nämnda områden än Sydeuropa. Kan du fortsätta diskussionen i benämnd tråd istället, det blir så mycket enklare.

Edit: Däremot tycker jag att jag hör barnslig argumentation till Sydeuropas fördel. Saker som "varför ska du bestämma vad som är efterblivet?". Ja, det behöver jag inte göra, det är upp till dig själv, men om det i trådstarten är definierat av TS menar så finns det ingen anledning att käbbla om ord.

Eller att säga "Men Frankrike då!" när, det i trådstarten, är påpekat att Frankrike inte passar in i mönstret. När språk borstkastats som förklaringsmodell kommer istället extrem kritik av valet "Latinska Europa", och nog kan man ge sig fan på att "Sydeuropa" inte hade vart perfekt heller. Nej, helst av allt ska man räkna upp samtliga områden var för sig
Senast redigerad av Imiron 2010-02-05 kl. 15:14.
Citera
2010-02-05, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Jag har med källor visat att Sydeuropa är mer korrupt, har lägre BNP/capita och sämre rättssäkerhet.

Inte alls. Du har påstått det, men inte visat det med några källor. Källorna visar tvärtom att Frankrike, och möjligen också Italien, har högre BNP/capita än Storbritannien och Tyskland. Någon källa som rankar rättssäkerhet har du inte visat. Så din enda källa motsäger ditt påstående, med andra ord har du inte visat något alls. Däremot har diskussionen gjort det rätt klart att vissa svenskar har bilden att Nordeuropa är så mycket mer avancerat. Det som jag intresserar mig för i den här tråden är vad den här felaktiga bilden beror på. Är det nationalism, självgodhet eller bara helt enkelt okunskap? På svaren här verkar det som om de flesta lutar mot att det är svenskarnas bristande kunskaper om den egna kontinenten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in