2010-01-29, 03:45
Medlem
BePatients avatar
Någon som har idéer om hur talserien 2, 3, 11, 101 kan hänga samman med Satans fall och antalet änglar som följde med honom? Under lite ströläsning fick jag två förslag på det antalet, 133 306 668 och 7 405 926, enligt Alphonsus de Spina och Johann Weyer respektive. Jag blev nyfiken och tänkte jag skulle ta en titt på dessa tal och se om de hänger samman eller är tagna helt ur röven.

Lite efterforskning gav att de faktoriseras så här:
133 306 668
2² * 3³ * 11² * 101²

7 405 926
2 * 3 * 11² * 101²

Det ser ut som om de baserar sina beräkningar på samma källor, men vad kan de vara? Hur spelar talen 2, 3, 11 och 101 in i sammanhanget?
Citera
2010-01-29, 11:50
Medlem
jellesis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Någon som har idéer om hur talserien 2, 3, 11, 101 kan hänga samman med Satans fall och antalet änglar som följde med honom? Under lite ströläsning fick jag två förslag på det antalet, 133 306 668 och 7 405 926, enligt Alphonsus de Spina och Johann Weyer respektive. Jag blev nyfiken och tänkte jag skulle ta en titt på dessa tal och se om de hänger samman eller är tagna helt ur röven.

Lite efterforskning gav att de faktoriseras så här:
133 306 668
2² * 3³ * 11² * 101²

7 405 926
2 * 3 * 11² * 101²

Det ser ut som om de baserar sina beräkningar på samma källor, men vad kan de vara? Hur spelar talen 2, 3, 11 och 101 in i sammanhanget?

Vad blir 2*3*11*101?
Citera
2010-01-29, 16:43
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jellesi
Vad blir 2*3*11*101?
Mmmmm...

Men klassikern är ju ändå 666. Det blir bara fel med fyra stycken...

Jag var mer inne på att bägge två i Bibeln (Uppenbarelseboken?) kommit till samma slutsats om vilken symbolik som beskriver änglafallet, men tolkat den på olika vis. Skillnaden är ju 2 * 3, kontra 2² * 3³. Vet däremot inte vilket stycke i Bibeln det kan röra sig om. Eller har de fått det från profana källor?
Citera
2010-01-29, 18:44
Medlem
jellesis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Mmmmm...

Men klassikern är ju ändå 666. Det blir bara fel med fyra stycken...

Jag var mer inne på att bägge två i Bibeln (Uppenbarelseboken?) kommit till samma slutsats om vilken symbolik som beskriver änglafallet, men tolkat den på olika vis. Skillnaden är ju 2 * 3, kontra 2² * 3³. Vet däremot inte vilket stycke i Bibeln det kan röra sig om. Eller har de fått det från profana källor?

Hur lyckades du faktorera så stora tal btw? Eller, mer relevant kanske, hur gjorde dom på den tiden? Läste nån wikipediaartikel om ena killen du nämnde och han verkade vara aktiv på 1400 talet.. Iofs kanske inte sååå svårt om man har en massa tid, är lite matematiskt skillad och intresset

Jag har ingen aning om vart de fått talen ifrån, tycker det låter som väldigt stort antal änglar för övrigt. Dock så tycker jag ändå att det var lite spooky att det vart 4 6or när man multiplicerade talen... Vidare så ser alla fyra talen ut att vara primtal.

Hej hopp!
Citera
2010-01-29, 19:36
Medlem
wAkE-uPs avatar
Det jag undrar är att hur kan en ängel falla egentligen? En ängel är skapad för att göra ett specifikt jobb och att en ängel ska sedan motsäga gud låter ju helt absurt med tanke på att gud är perfekt. Att en ängel kan sedan få nästa lika starka krafter som gud låter så himla skumt.

Gud hade alltså inte planerat att ha ondska på jorden? Med tanke på att han inte visste att en viss ängel skulle svika honom, alltså har han misslyckats med sin skapelse eftersom att det finns massor med ondska på jorden.

(Ursäkta om det blev rörigt, är påverkad av cannabis atm. )
Citera
2010-01-29, 19:47
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wAkE-uP
Det jag undrar är att hur kan en ängel falla egentligen? En ängel är skapad för att göra ett specifikt jobb och att en ängel ska sedan motsäga gud låter ju helt absurt med tanke på att gud är perfekt. Att en ängel kan sedan få nästa lika starka krafter som gud låter så himla skumt.

Gud hade alltså inte planerat att ha ondska på jorden? Med tanke på att han inte visste att en viss ängel skulle svika honom, alltså har han misslyckats med sin skapelse eftersom att det finns massor med ondska på jorden.

(Ursäkta om det blev rörigt, är påverkad av cannabis atm. )
Den bibliska tesen är ju 'fallen', men alla religioner förklarar det inte så. Islam talar inte om 'ormen' eller Shytan/Iblis som det står i Koranen ens som en ängel, utan som en jinn. Skillnaden är, enligt islamisk teologi, att en ängel inte har en egen vilja (kan alltså inte revoltera mot Skaparen) medan en jinn har en fri vilja, precis som vi människor. Och därför kunde 'ormen' eller Shaytan/Iblis revoltera och ta vilken väg han ville. Och kan göra givetvis än idag.

Det är väl så att människan har givits olika egenskaper och vi kan förneka eller bejaka ondskan och onda handlingar.

Det hör ju ihop, 'att veta allt = veta vad som har hänt, som händer och ska hända'. Att säga att Skaparen inte skulle ha känt till det, då tar man ju bort Hans Allvetande från Honom.
Citera
2010-01-30, 02:30
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jellesi
Hur lyckades du faktorera så stora tal btw? Eller, mer relevant kanske, hur gjorde dom på den tiden? Läste nån wikipediaartikel om ena killen du nämnde och han verkade vara aktiv på 1400 talet.. Iofs kanske inte sååå svårt om man har en massa tid, är lite matematiskt skillad och intresset

Jag har ingen aning om vart de fått talen ifrån, tycker det låter som väldigt stort antal änglar för övrigt. Dock så tycker jag ändå att det var lite spooky att det vart 4 6or när man multiplicerade talen... Vidare så ser alla fyra talen ut att vara primtal.

Hej hopp!
Nu tänker du på det från fel håll. Jag har ju fått fram talserien genom att faktorisera båda författarnas gissade antal. Alltså, de läser kanske Bibeln och hittar nåt stycke som är rikt på symbolik, och i det här stycket finns referens till talen 2, 3, 11 och 101 på något vis. Kanske direkt, eller kanske genom ytterligare beräkningar och symboltydning. Och så kommer båda fram till att alltsammans ska multipliceras, men är inte eniga om vilka exponenter talen ska ha, och därför olika antal, men som bygger på samma siffror ändå. Så de behöver inte faktorisera talen, eftersom de har kommit fram till dem själva, genom beräkningar.

Primtalsuppdelning är vad faktorisering innebär. Man bryter ner ett tal till minsta beståndsdelar, vilket är primtal, eftersom primtal inte kan delas upp längre.

Jag använde Wolfram Alpha.

En annan skojig grej är att 11² * 101² = 1 234 321, ett lite ovanligt tal.
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Den bibliska tesen är ju 'fallen', men alla religioner förklarar det inte så. Islam talar inte om 'ormen' eller Shytan/Iblis som det står i Koranen ens som en ängel, utan som en jinn. Skillnaden är, enligt islamisk teologi, att en ängel inte har en egen vilja (kan alltså inte revoltera mot Skaparen) medan en jinn har en fri vilja, precis som vi människor. Och därför kunde 'ormen' eller Shaytan/Iblis revoltera och ta vilken väg han ville. Och kan göra givetvis än idag.
Det kan förklaras med ett "regelverk", att enligt reglerna får änglarna inte använda sin vilja och göra nåt som motsäger Gud, då blir de bestraffade, medan en människa har fri vilja, och ges möjligheten att förneka Gud utan direkt åtgärd eller bestraffning.
Citera
2010-01-30, 16:03
Medlem
flygande mattans avatar
BePatient.

Citat:
Det kan förklaras med ett "regelverk", att enligt reglerna får änglarna inte använda sin vilja och göra nåt som motsäger Gud, då blir de bestraffade, medan en människa har fri vilja, och ges möjligheten att förneka Gud utan direkt åtgärd eller bestraffning.
Det kanske det kan. Men utifrån islamisk teologi så finns inte 'får änglarna inte använda sin vilja' eftersom de inte har någon. Så det är en förklaringsmodell om änglarna som inte ryms inom Islams ramar.
Citera
2010-01-30, 16:22
Medlem
BePatients avatar
En annan skoj grej är att om man byter ut 2 * 3 mot 6 får man 6, 11 och 101. 6 oheligt och är ett under 7, 11 kan på samma sätt anses som oheligt då det är ett under det heliga talet 12, kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in