2005-04-10, 02:47
Medlem
Draugs Hargs avatar
Satt och funderade lite på hur egentligen man får jobb som te.x ambassadör eller liknande. De jag har pratat med som sysslar med politik är ju kommunala, iofs så måste man ju börja någonstans. Fattar inte riktigt hur man ens får ett jobb på en ambassad (ja, jag blev intresserad efter jag kollat på film nyligen)
Citera
2005-04-10, 04:04
Medlem
Först måste du ha en akademisk utbildning av högre rang. Efter detta får du försöka få in en fot på något departement (UD skulle nog vara fördelaktigt. Eller ännu bättre på en ambassad!). Nu kommer du få harva inom ditt gebit en jävla massa år. Knyta kontakter är givetvis det även en stor del i det hela.

Utöver ovanstående brukar det vara krav på att du har en speciell relation till landet där du vill bli ambassadör. Att kunna landets språket är essentiellt. Osv.

Det är helt enkelt riiiiiktigt svårt.

Jag vill också bli ambassadör och få säga: "Diplomatic immunity"
Citera
2005-04-10, 16:27
Medlem
Draugs Hargs avatar
Ah, jag kan tänka mig att man måste ha akademisk utbildning. Men det verkar vara lite svårare att komma i kontakt med UD när det gäller arbeten, det brukar inte direkt sitta annonser i tidningen. Kan lätt tänka mig att gå den långa vägen då jag är intresserad av språk och ett antal länder, men det hjälper mig nog inte så långt ändå
Citera
2005-04-10, 17:21
Medlem
Det finns ett traineeprogram vid UD. Sjukligt många som söker. Innehåller prov, intervjuer etc.
Citera
2005-04-11, 13:17
Medlem
Draugs Hargs avatar
Åhå, det här blir mer och mer intressant. Man kanske skulle satsa på att bli ambassadör
Citera
2005-04-11, 15:43
Medlem
Någon akademisk utbildning med en stark internationell inriktning (statsvetenskap), sedan UD:s interna utbildning, tror att proven finns på UD:s eller regeringens hemsida som man kan titta på. Sen är det bara hoppas på tur. Inom programmen på högskolorna/universiteten händer det då och då att UD söker efter assistenter på diverse ambassader runt om i världen.
Citera
2005-04-12, 00:11
Medlem
Draugs Hargs avatar
Statsvetenskap, det är bra. Vet inte riktigt vilken väg jag ska gå just nu, men jag skulle gärna vilja jobba inom UD
Citera
2005-04-12, 15:36
Medlem
Om du vill jobba inom regeringen eller UD är det statsvetenskap eller juridik som gäller. Helst båda. Många jurister som finns inom statsförvaltningen.
Citera
2005-04-13, 04:22
Medlem
Gå med i sossarna och försök få arbete som ombudsman så fort som möjligt, jobba 1-2 år innan du läser vidare till socionom, återgå efter examen till jobbet som ombudsman eller förbundssekreterare. Följ sedan med strömmen uppåt. Så länge du inte sticker ut så går det.
Citera
2005-04-15, 09:53
Medlem
rick-ransoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draugs Harg
Åhå, det här blir mer och mer intressant. Man kanske skulle satsa på att bli ambassadör

Ambassadörer blir bara utpetade politiker (genom svågerpolitik).....

---
- Vad skall vi göra med Nisse han är ju helt hopplös och förgör för oss?
- Men han har ju varit trogen rörelsen sedan 1958, vi kan ju inte bara dumpa honom....
- Ja men vi kanske kan göra honom till ambassadör i Guatemala, den blir ju ledig nu igen när Kjell som vi petade för 3 år sedan gick och dog.....
---

Ungefär så går det till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in