Jag bumpar tråden lite. Nu har ödet ställt till det så att jag behöver en ny dator, är dock inte säker på om jag ska köpa en färdig eller bygga en egen. Jag har aldrig byggt en dator förut men jag vet att det finns flera användbara nätguider, och om jag får problem med något kan jag alltid lita på att få råd av de vänliga själar som finns på forum som detta.
Mina funderingar kretsar mest kring hur mycket billigare man kan komma undan om man bygger eget (vill inte ha med något OS, misstänker att det är en av de stora kostnaderna) och hur det funkar med garantier (antar att så länge man vet vilken del som eventuellt börjar krångla så kan man utnyttja tillverkarens garanti). Som sagt så har jag ingen erfarenhet av eget bygge och skulle därför uppskatta väldigt om någon kunde hjälpa mig med en inköpslista på de komponenter jag behöver. Till saken hör att jag är student och därför inte vill lägga ner mer än cirka 3000:- på datorn (behöver förresten ingen skärm).
Har dessutom hört att windows 7 64bit är att föredra mot 32bit, vet dock inte om det spelar nån roll vilka komponenter man har?? OS ska inte ingå.
Hur snart behöver du datorn: gärna inom 3-4 veckor
Användandet av datorn
-Kontorsarbete/surfande (Ja/Nej): Ja
-Bildredigering (Ja/Nej): En del
-Videoredigering (Ja/Nej): Ibland, enklare redigering
-Musikproduktion (Ja/Nej): Nej
-Annat (ange vad): Gärna att den klarar av relativt nya spel
Ska operativsystem ingå (Ja/Nej): Nej
Ska skärm ingå (Ja/Nej): Nej
Kommer du att bygga datorn själv (Ja/Nej): Ja förmodligen
Är överklockning aktuellt (Ja/Nej): Vet inte riktigt vad det är
Är du villig att betala extra för att få en riktigt tyst dator (Ja/Nej): beror på hur mycket extra
Andra speciella krav/önskemål:
Kortläsare för olika minneskort.
DVD-läsare/brännare
W-lan