2010-01-05, 23:59
Medlem
Doktor Ötgers avatar
Hej.

Vi har setat här hemma runt bordet och diskuterat vart man egentligen äter saltlaktrits. Som vi vet sedan länge, så äter ju finnarna helst sötlakrits. Och enligt min flickvän som bott i Los Angeles i ett år, påstår att amerikanerna hatar lakrits, salt som söt.

Så är det bara vi svenskar som äter saltlakrits, eller vet du något annat land som konsumerar denna gudagåva?

Diskutera!
Citera
2010-01-06, 00:01
Medlem
EvilAnnanass avatar
Danmark, Sverige, Finland skulle jag säga. Har släkt som bor utomlands och enligt dem är det svårt att få tag på i andra länder, de brukar beställa av oss i norden

Personligen hatar jag lakrits...
Citera
2010-01-06, 00:01
Medlem
constants avatar
Enligt WP: Saltlakrits säljs och konsumeras mest i de nordiska länderna samt Nederländerna.

Klart smarrigt med saltlakrits. Övriga världen har väl bara inte upptäckt det ännu.
Citera
2010-01-06, 00:04
Medlem
Doktor Ötgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Enligt WP: Saltlakrits säljs och konsumeras mest i de nordiska länderna samt Nederländerna.

Klart smarrigt med saltlakrits. Övriga världen har väl bara inte upptäckt det ännu.

Allright. Men det känns inte som att WP är den mest pålitliga källan. Min käre mor har någon slags teori att det är ungefär likvärdigt med snus, hur hon kom på det har jag inte en aning om.
Citera
2010-01-06, 00:07
Medlem
Holland är stora på saltlakrits.
Var en holländare med på nyårsfesten jag var på och just saltlakrits var ett ämne som togs upp.
Citera
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Ötger
Allright. Men det känns inte som att WP är den mest pålitliga källan.
Möjligt, enligt den så var saltlakrits populärare i Finland än i Sverige...

Bild på finskt och nederländskt salmiakgodis: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5d/SALMIAK.PNG/240px-SALMIAK.PNG
Citera
Medlem
Doktor Ötgers avatar
För att få igång diskussionen lite så kan ni få utveckla er.

Varför gillar/ogillar du lakrits? -Älskar lakrits. Finns ingen riktig anledning, har alltid ätit det.
Om du nu gillar lakrits, vad föredrar du då? Söt eller salt? -Salt
Vilket märke ska den helst komma ifrån? -Barnsligt förtjust i Turkisk peppar och Djungelvrål
Citera
2010-01-06, 00:30
Medlem
bennyzs avatar
Rekommenderar denna butik i Sthlm & web

http://www.lakritsroten.se
Citera
2010-01-06, 00:33
Medlem
Klaus Stryypares avatar
Om jag ska vara ärlig så blev jag lite chockad över detta. Hur fan kan man inte gilla lakrits över hela världen? Från inuit till blåneger, abborregin till apache? Skam på er, earthlings!
Citera
2010-01-06, 00:41
Medlem
I Got Erections avatar
Saltlakrits är väldigt populärt i Finland. Så ett tips är att handla på tax freen på Finlandsbåten

"I Finland är saltlakrits och salmiak ännu populärare tack vare främst Fazer och Turkisk peppar, och där finns t o m en förening som heter Finlands Salmiakförening, som precis delat ut ett pris postumt till dansken Per Fjelsten som uppfann den turkiska pepparn 1976. Även som drink, s k shot, är salmiak mycket poulärt främst genom Koskenkorva."
Senast redigerad av I Got Erection 2010-01-06 kl. 00:51.
Citera
2010-01-06, 00:45
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Ötger
För att få igång diskussionen lite så kan ni få utveckla er.

Varför gillar/ogillar du lakrits? -Älskar lakrits. Finns ingen riktig anledning, har alltid ätit det.
Om du nu gillar lakrits, vad föredrar du då? Söt eller salt? -Salt
Vilket märke ska den helst komma ifrån? -Barnsligt förtjust i Turkisk peppar och Djungelvrål

På island gör de väldigt salt och god lakrits som säljs bla hos Lakritsroten i Stockholm (tidigare nämnd i tråden och tidigare nämnd av mig i nån annan tråd).

Jag har varit lakritsfantast ända sen jag åt det första gången nån gång i första klass. Den ska vara salt, så salt som möjligt.
Citera
2010-01-06, 01:09
Medlem
Jag har dock lite svårt för den salta glassen.Jag vill ha en bra balans mellan salt o socker o joe cocker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in