2009-12-21, 23:56
Medlem
Jag har hamnat i en jobbig situation och undrar om någon har något tips på hur jag ska kunna lösa detta?

Jag är sjukpensionär och har därmed en låg inkomst, jag har lån som införskaffats då jag hade jobb och tjänade bra. Några av lånen har min ex. kille lämnat kvar, har försökt att göra något åt det men utan reslutat tyvärr då jag står som låntagare

Nu är det så att jag har svårt att klara av lånen och behöver samla alla lånen på ett ställe. Vilket visar sej vara svårt. Jag har inga bet. anm. och är absolut skötsam men har tyvärr för många tidigare förfrågningar därför får jag inte något lån. Jag har varit på min bank, fick nej även där. Jag har försökt det mesta men hittar ingen lösning. Jag skulle behöva ett lån på ca 100,000kr och kan betala av 4000-5000kr/månad. Vem skulle låna ut detta till mej?

Eftersom jag är sjuk så kan jag inte jobba extra för att lösa situationen och jag har inget jag kan sälja, jag har minutiöst gått igenom vad jag kan göra åt detta men har ingen lösning. Enda lösningen är att jag får ett stort lån o löser alla dyra smålån. Om det kan bli så, då får jag tillbaka mitt liv. Som det är nu mår jag jättedåligt och blir ännu sjukare än vad jag redan är det är en hemsk oro och stress att ha det så här. Julen blir inte något kul, finns inte råd till något extra alls.

Någon som har nåt tips? Kanske någon som vill låna mej pengar? Tror det är svårt att få någon att låna ut pengar men kostar inget att fråga
Citera
2009-12-22, 00:31
Medlem
Kan ju börja med standard tipsen

Kan du fixa borgenär?

Har du kollat med andra banker?

Kommunen har skuldrådgivare som du kan prata med, dom finns ju där för situationer som detta, kan förstå om det känns jobbigt att ta kontakt med en sådan, men ett sådant steg släpper nog med press bara det kan jag tänka mig.

Om du vill kan du ju lägga upp dina skulder här så kan vi kanske hjälpa till bättre

Mvh Azezer
Citera
2009-12-22, 02:12
Medlem
Kan du speca upp exakt vilka skulder du har och till vilka räntor och vilka amorteringstider?
Citera
2009-12-22, 11:36
Medlem
Mulas avatar
Utan inkomst eller säkerhet är nog en borgenär eller ett privat lån din enda chans.
Citera
2009-12-22, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mula
Utan inkomst eller säkerhet är nog en borgenär eller ett privat lån din enda chans.

jag har en fast inkomst
Senast redigerad av tjolantaa 2009-12-22 kl. 11:44.
Citera
2009-12-22, 11:56
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjolantaa
jag har en fast inkomst

Sjukpension smäller tyvärr inte särskilt högt hos banken, därav mitt uttalande.

Citat:
Ursprungligen postat av tjolantaa
Ja det har jag gjort, när man har många tidigare förfrågningar så blir det nej, det verkar som det är värre att ha många tidigare förfrågningar än att ha en bet. anm.

Ja, det är jävligt fånigt. Och det är inget som bankerna erkänner heller, jag har pressat några själv på just detta. "Njaaa, det vägs ju liksom in, det är helhetsbilden som räknas... blabla".
Det går inte heller att vete HUR många som är "många", även om jag har uppgifter att 6-9 st inom 3 år brukar ge ett nej i systemet.
En aktiv person som tar in många låneanbud och kollar runt straffas därmed, verkar som bankerna inte vill ha konkurrens...
Senast redigerad av Mula 2009-12-22 kl. 12:00.
Citera
2009-12-22, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mula
Sjukpension smäller tyvärr inte särskilt högt hos banken, därav mitt uttalande.

Jo sant i de flesta fall men beror helt på hur mycket man har i sjukpension. En sjukpension är en fast inkomst när man har sjukpension tills vidare vilket jag har.
Citera
2009-12-22, 23:43
Medlem
Heinzes avatar
Kan du amortera av 4000 i månaden så tror jag faktiskt inte att det borde vara några problem att skaffa ett lån för att lösa mindre krediter, speciellt inte om de samlade krediterna endast är på 100.000 kronor.

Du skriver att du har många förfrågningar, detta är aldrig bra. Börja med att skriva till UC eller D&B (googla för hemsidor och adresser) och be om ett utdrag på alla ställen där du har krediter. Även om du inte utnyttjat dina krediter så är det en risk för banken. Har du tex 10.000 hos IKEA så är det ju inget som inte säger att du inte åker till Älmhult och shoppar loss och därmed ökar dina krediter. När du har fått listan så skriver du till samtliga kreditgivare och avslutar alla krediter där du inte har lån idag.

Skriv sedan upp alla skulder du har hos olika kreditgivare och vilken ränta du har hos dem, denna info får du ifrån kreditgivarna.

Speca upp alla skulder, "inkomst", fasta kostnader etc och be om en tid hos din bank. Om du kan visa att du har betalningsutrymme på 4000 spänn för lån och samtidigt har minskat dina krediter så tror jag nog att det ska gå vägen. Gör det inte det så har du i alla fall kommit ett steg på vägen.

Lycka till!
Citera
2009-12-24, 00:04
Medlem
Whiteliess avatar
Så du har alltså massa idiotiska krediter och lån tagna på 100k vars du egentligen delar med ditt ex, men han har stuckit?

Du skulle nog inte ens få ngt 100k-lån ens om du hade 1 förfrågning. Du måste ha en stabil ekonomi och inkomst för att få lån i dagens läge.

Hur man ens lyckas dra på sig 100k av krediter är för mig helt otroligt. Och nu får du stå för vad du gjort och något som var ännu dummare var att stå som enskild låntagare för dina lån som du & ditt ex hade.

Den enda lösningen du har är att bita i gräset och avbetala som vanligt och stå för dina dumma drag och inse att det inte bli något "till över till jul" eller så får du ta ett lån där någon av dina föräldrar står som låntagare.

Att du försöker låna pengar av en person på flashback bevisar bara hur patetisk du är. Ta lärdom istället av dina misstag.
Citera
2009-12-24, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitelies
Så du har alltså massa idiotiska krediter och lån tagna på 100k vars du egentligen delar med ditt ex, men han har stuckit?

Du skulle nog inte ens få ngt 100k-lån ens om du hade 1 förfrågning. Du måste ha en stabil ekonomi och inkomst för att få lån i dagens läge.

Hur man ens lyckas dra på sig 100k av krediter är för mig helt otroligt. Och nu får du stå för vad du gjort och något som var ännu dummare var att stå som enskild låntagare för dina lån som du & ditt ex hade.

Den enda lösningen du har är att bita i gräset och avbetala som vanligt och stå för dina dumma drag och inse att det inte bli något "till över till jul" eller så får du ta ett lån där någon av dina föräldrar står som låntagare.

Att du försöker låna pengar av en person på flashback bevisar bara hur patetisk du är. Ta lärdom istället av dina misstag.

Du är ju riktigt otrevlig, för det första, du har ingen aning om varför krediterna finns, jag har fast inkomst och skulle få lån på 100k om jag inte haft de tidigare förfrågningarna, jag behöver inte pekpinnar från idioter som dömmer utan att veta orsakerna till hur situationen blivit som den blivit, du vet ingenting utan är bara stor i käften, bespara mej sånt skit!!! Och jag försöker inte låna pengar av nån här, var har du fått det ifrån? Du fantiserar tydligen lite fööör mycket!! Lägg ner och sluta döm folk. Fjant
Citera
2009-12-27, 18:21
Medlem
Trumpeters avatar
Har du någon släkting (mor/far, bror/syster) eller polare som kan ställa upp som borgenär? Annars ser det nog rätt kymigt ut.
Citera
2009-12-27, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpeter
Har du någon släkting (mor/far, bror/syster) eller polare som kan ställa upp som borgenär? Annars ser det nog rätt kymigt ut.

tyvärr inte, har tyvärr ingen familj
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in