2009-12-14, 02:46
Medlem
MoLoKs avatar
http://www.youtube.com/watch?v=M0-hGHJSgNA

Citat:
Gold-plated tungsten bars scandal is about to erupt

it looks that a big part of Gold bars in Banks vaults are in fact tugsten plated gold , the scandal is just starting to leak and it could cause the burst of the Gold bubble , if the general public starts losing faith in the gold not being able to spot the real from the fake cause it wouldn't be too difficult to make convincing fake gold bars out of gold-plated tungsten (which costs $30 a pound compared to $12,000 a pound for gold).

Undrar om det kan stämma...
Citera
2009-12-14, 03:21
Medlem
Tja, varför inte. Om man inte inspekterar lagren kan tackorna lika väl vara gjorda av luft. Jag vill bara messerschmitta mig lite och skriva att metallen i fråga heter wolfram på svenska.
Citera
2009-12-14, 03:25
Medlem
skolmatsals avatar
"I don't have the evidence to prove it..."
där slutade jag lyssna.
Citera
2009-12-14, 05:23
Medlem
Brutaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Tja, varför inte. Om man inte inspekterar lagren kan tackorna lika väl vara gjorda av luft. Jag vill bara messerschmitta mig lite och skriva att metallen i fråga heter wolfram på svenska.

Så sant, men idén att guldplätera billigare tungmetaller är ju det äldsta tricket i boken. Jag har svårt att tro att det fortfarande fungerar.

Ah, och faktum är att wolfram också är utrikiska, på svenska heter det faktiskt volfram.
Citera
2009-12-14, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brutax
Ah, och faktum är att wolfram också är utrikiska, på svenska heter det faktiskt volfram.
Där fick jag!

Åh, jag kom just på en vacker konspirationsteori: Glödlampor förbjöds för att frigöra volfram till fuskguldtackor!
Senast redigerad av Katalysator 2009-12-14 kl. 06:10.
Citera
2009-12-14, 06:30
Medlem
Brutaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Där fick jag!

Åh, jag kom just på en vacker konspirationsteori: Glödlampor förbjöds för att frigöra volfram till fuskguldtackor!

Alldeles klockrent, så måste det bara vara!
Citera
2009-12-14, 06:47
Medlem
Etiopien har gått på den lätta nyligen:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/7294665.stm
Citera
2009-12-15, 18:44
Medlem
glimmandes avatar
Måste vara ganska knepigt att upptäcka. Skillnaden i densitet är 50 mg per kubikcentimeter. Densiteten är 19.30 gram per kubikcentimeter för guld och 19.35 gram för Volfram. Antar att man måste kapa tackorna i två delar och kolla på insidan för att upptäcka bedrägeriet.

Ganska smart faktiskt. Ett uns W går lös på runt en dollar medan motsvarande mängd guld ligger på över tusen dollar. Får nästan lite lust att dra igång pläteringsutrustningen och kränga mynt över Ebay
Citera
2009-12-15, 19:04
Medlem
Megons avatar
Korrigering, 19.25 g/cm3 är densiteten för Volfram.

Eftersom volfram är en silvervit metall så borde det ju räcka med att skrapa lite i tackorna för att se om de är fejk.

Edit: Volfram är dessutom väldigt hårt och om dina älskade guldtackor ej ligger i sin obrutna originalförpackning och de ändå är nästintill repfria så kan du hoppa upp och sätta dig på att de är fejk.
Senast redigerad av Megon 2009-12-15 kl. 19:08.
Citera
2009-12-16, 13:35
Medlem
Minerals avatar
Borde inte vara så jävla svårt att kolla upp. Mät upp volymen på tackan. Sen väger man den, och jämför med densiteten för guld.

Med seriösa instrument så borde man få sådan liten felmarginal att en fejk hade upptäckts direkt.
Citera
2009-12-16, 21:36
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megon
Korrigering, 19.25 g/cm3 är densiteten för Volfram.

Eftersom volfram är en silvervit metall så borde det ju räcka med att skrapa lite i tackorna för att se om de är fejk.

Edit: Volfram är dessutom väldigt hårt och om dina älskade guldtackor ej ligger i sin obrutna originalförpackning och de ändå är nästintill repfria så kan du hoppa upp och sätta dig på att de är fejk.

Apropå det - den här skandalen gäller lösa guldtackor, och inte certifierade tackor från Schweiz köpta hos t ex Tavex?
Citera
2009-12-18, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Apropå det - den här skandalen gäller lösa guldtackor, och inte certifierade tackor från Schweiz köpta hos t ex Tavex?

Den information som vi har fått kring detta är att det endast gäller 400oz tackor (ca 12,5 kg).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in