Flashback bygger pepparkakshus!
2009-12-05, 13:04
Medlem
Lordvaffs avatar
Hej!

Jag har en macbook med OS X leopard som jag vill installera om operativet på och blåsa rent datorn. Jag har två OS X skivor med leopard. Än som jag använde för att installera OS X på den här datorn med och en som jag fått låna av en kompis.

Nu till problemet; med min kompis skiva så startas datorn från skivan och säger "OS X kan inte installeras på den här datorn". Med min skiva så hör man hur det försöker att boota från cd:n men det går inte vägen... Någon som kan komma med något förslag? blir det bättre om man formaterar systemdisken först tror ni?
Citera
2009-12-05, 13:20
Medlem
Andreasvbs avatar
Ha skivan i.
Starta om datorn med C-knappen nedtryckt.
Sedan när du skall välja målplats trycker du på Alternativ och väljer Arkivera och installera.
Du kan bocka i att den skall spara användar-inställningar så du har kvar ditt konto som det är.
Citera
2009-12-05, 13:42
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lordvaff
Hej!

Jag har en macbook med OS X leopard som jag vill installera om operativet på och blåsa rent datorn. Jag har två OS X skivor med leopard. Än som jag använde för att installera OS X på den här datorn med och en som jag fått låna av en kompis.

Nu till problemet; med min kompis skiva så startas datorn från skivan och säger "OS X kan inte installeras på den här datorn". Med min skiva så hör man hur det försöker att boota från cd:n men det går inte vägen... Någon som kan komma med något förslag? blir det bättre om man formaterar systemdisken först tror ni?

Om du lyckats installera från din skiva tidigare så borde det ju gå igen.

Mekaniskt fel på skivan? Repor? Är den smutsig, tvätta den försiktigt.

Provat med din skiva i din polares Mac?

Formatera systemdisken skall inte ha någon betydelse.

Att det inte går med din polares skiva kan ju bero p att den är levererad tillsammans med en dator och då fungerar den bara den datormodellen/datortypen. Retail-skivor, skiva som du köpt "löst" utan dator fungerar alltid.
Citera
2009-12-05, 13:48
Medlem
Lordvaffs avatar
Jag har försökt att hålla C knappen nedtryckt, men utan resultat... Får försöka igen helt enkelt.. återkommer senare med rapport. vill förövrigt tacka för de snabba svaren också!
Citera
2009-12-05, 14:06
Medlem
smurfehs avatar
Provat att starta med ALT och se om skivan dyker upp där?
Citera
2009-12-05, 23:19
Medlem
Lordvaffs avatar
Originalskivan dyker upp men det verkar inte som att det funkar att ladda den Detta trots att den glatt poppar upp när man stoppar in den inne i OSX... Får försöka lägga över den på ett USBminne som ska inhandlas imorgon och försöka därifrån helt enkelt...
Citera
2009-12-06, 06:55
Medlem
smurfehs avatar
Men du är bränd, syns den via startupamanger också eller?
Citera
2009-12-06, 14:25
Medlem
Du måste veta om skivan du ska installera ifrån är för din mac eller om den är universal så den passar alla macar, den kanske följde med en annan köpt mac som inte är samma modell som din och då går det inte...Sedan frågas det om du ser skivan i startskivor under systeminställningar....

Doog
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in