2009-12-03, 16:00
Medlem
AquaRegias avatar
Innan jag börjar vill jag bara säga två saker:

1. Det skulle förvåna mig om det här inte varit uppe tidigare, men efter någon sökning kunde jag inte hitta något.

2. Jag vet inte hur det här skulle belasta databasen etc. det är bara en tanke som slog mig.

Att man har en post count har gett upphov till en massa posthoror som gör korta och meningslösa inlägg bara för att höja sin post count.

Ett inlägg som är lite längre är ofta (men givetvis inte alltid) mer seriöst än ett kort inlägg.

Om man då kompletterade post counten med "antal tecken/ord per inlägg" så skulle det kanske uppmana användare till att skriva längre och förhoppningsvis mer seriösa inlägg.

Några funderingar?
Citera
2009-12-03, 16:04
Medlem
Zwerchstands avatar
Ptjo, men det blir svårt att räkna bort citat utan en formel som belastar basen utöver den grundsumma som redan blir för tung att hämta.
Citera
2009-12-03, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia

1. Det skulle förvåna mig om det här inte varit uppe tidigare, men efter någon sökning kunde jag inte hitta något.

2. Jag vet inte hur det här skulle belasta databasen etc. det är bara en tanke som slog mig.

Att man har en post count har gett upphov till en massa posthoror som gör korta och meningslösa inlägg bara för att höja sin post count.

Ett inlägg som är lite längre är ofta (men givetvis inte alltid) mer seriöst än ett kort inlägg.

Om man då kompletterade post counten med "antal tecken/ord per inlägg" så skulle det kanske uppmana användare till att skriva längre och förhoppningsvis mer seriösa inlägg.

Några funderingar?

Jaaa om man inte av sig själv kan komma på att skriva längre än några tecken så kan det nog knappast komma något vettiget genom tvång. Blablabla....för att fylla ut.

Bättre ett kärnfullt kort inlägg än en massa prat för att fylla ut.
Citera
2009-12-03, 16:07
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Ptjo, men det blir svårt att räkna bort citat utan en formel som belastar basen utöver den grundsumma som redan blir för tung att hämta.
Saker inom QUOTE räknas redan bort som inläggstext. Du kan inte posta ett inlägg med bara citat.
Citera
2009-12-03, 16:08
Medlem
tommydoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia

Några funderingar?

Man kan då även få den omvända effekten, att folk skriver långa och meningslösa inlägg som inte ger något.

Dessutom ökar det segregeringen, man dömer på förhand ut personer som kanske har bättrat sig men statistiken släpar efter.

Nej detta gillas inte.
Citera
2009-12-03, 16:08
Medlem
KjellBergqvists avatar
Mycket fin ide, min gode herre. Som du nämnt så skulle det belasta databasen. Till en allt för hög grad.

Vad är det genomsnittliga ordanvändandet per inlägg här?
Citera
2009-12-03, 16:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten
Jaaa om man inte av sig själv kan komma på att skriva längre än några tecken så kan det nog knappast komma något vettiget genom tvång. Blablabla....för att fylla ut.

Bättre ett kärnfullt kort inlägg än en massa prat för att fylla ut.

+1

Man skall värna om medlemmarnas integritet och inte döma ut folk som är funtade på ett annat sätt än ts.
Senast redigerad av D_V_S 2009-12-03 kl. 16:12.
Citera
2009-12-03, 16:14
Medlem
Zwerchstands avatar
micaele: "Saker inom QUOTE räknas redan bort som inläggstext. Du kan inte posta ett inlägg med bara citat."

OK, ja, det kan ju gå för räkning det med. Men queryn är nog redan i sig för tung, och liknande saker som föreslagits hållas begränsade till profilsida har inte heller blivit att tänka på. Å enligt ovan ökas min postcountdensitet korrekt manualiter per 11 tecken, då?
Citera
2009-12-03, 16:24
Moderator
^Eazs avatar
Tanken är god, men det skulle leda till att korta bra svar skulle fyllas ut med meningslöst dravel för att få postcount.
Citera
2009-12-03, 17:05
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Tanken är god, men det skulle leda till att korta bra svar skulle fyllas ut med meningslöst dravel för att få postcount.
Ungefär som att hålla på skriva så här bara för att kunna säga ett kort, litet ord som precis när man håller med någon som har en bra åsikt och inte bara kan skriva +1 och något tillhörande för att då kan man inte posta sitt inlägg.

I övrigt förstår jag inte vad sådan statistik skulle ha för nytta. Alla skriver vi på olika sätt för att få fram vad vi vill säga, vissa skriver kort och koncist - andra (som jag) långt och innehållstomt.
Citera
2009-12-03, 17:11
Medlem
Farbror Fazers avatar
Sen har vi ju de som är som jag.

Vi som skriver varje inlägg som om det vore en uppsats, fri från stavfel och fjortisskavanker. Vi som tar avstånd från smileys och väger varje ord länge innan det skrivs så att du som läsare kan vara säker på att få en läsning du varken ångrar eller glömmer i första taget. Vi som analyserar de inlägg vi citerar till grunden för att inte missa gömda ironier och liknande för att inte ge ett felaktigt svar.

Vi som inte bryr oss om statistik utan om läsarens åsikt!

Citera
2009-12-03, 18:31
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Låter väl helt vettigt, men vet inte om vi på riktigt skulle få något ut av detta. Som någon här redan nämnde, så kanske dessa korta inläggen enbart skulle ersättas av långa inlägg med ren och skär skitsnack.

Och finns det på riktigt folk som bara postar för att få upp sitt potscount? Fan, då kan man bara inte ha ett liv. Jag mådde nästan dåligt av FB när jag var sjuk i två veckor och inte hade annat för mig än att debattera här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in