Citat:
Ursprungligen postat av talgoxen
Jag har svårt att tänka mig hur en graf som får ett sådant resultat skulle se ut.
Något i den här stilen:
http://img200.imageshack.us/img200/2097/mav200.png
En av svagheterna med den här typen av modeller är alltså att den ofta kommer in i perioder där den skapar ett brus av förlustbringande signaler. En annan är att signalerna ofta kommer alldeles för sent.
Citat:
Den här 200-dagars strategin skyddar ju mot att vara exponerad i en lågkonjunktur.
Hade den givit skydd mot lågkonjunktur kan du vara förvissad om att de flesta stora institutionella placerare använt sig av den strategin.
Men nu gör den inte det. Lika lite som man kan köra bil och förutspå när det är dags att svänga genom att titta i backspegeln.
Citat:
Uppenbarligen slog den ju index det för de senaste tio åren och jag tror den gjorde det dessförinnan också.
Jag förstår inte riktigt din invändning. Har strategin slagit index eller har den inte gjort det?
Inte.
Här är ett vinsttest på OMXS30 från 1984 till dags dato på MAV200:
Startpris......................................... .......... 75.77
Slutpris.......................................... .......... 967.44
Slutresultat...................................... .......... 926.59
Årlig tillväxt (%).......................................... 9.5
Årlig tillväxt i lång position (%).......................... 10.43
Antal långa affärer......................................... 84
Av vilka med vinst.......................................... 18
Sämre utveckling än index samt endast 21% av köpsignalerna som varit korrekta.
Citat:
Och varför skulle den inte göra det i framtiden, en lågkonjunktur kommer ju inte över en natt?
Även om den nu hade funkat marginellt bättre än index, är det ändå en dålig garanti av skäl som jag beskrev i min tidigare post.
Lågkonjunktur och börsutveckling hänger inte alltid ihop helt och hållet, utan börsens rörelser lever till stor del ett eget liv.
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny999
Men nog är vi överens om att "strategin" skulle minska risken i indexfonden?
Om du definierar risk som kortsiktig volatilitet är det nog så.
Men är du ute efter lägre standardavvikelse till priset av långsiktigt vinst, kan du lika gärna vikta om din portfölj till att innehålla en högre andel räntebärande papper. Ett bra alternativ isåfall är de s.k. generationsfonderna som är anpassade för folk som snart ska gå i pension och inte vill riskera stora svängningar.
Citat:
Sannolikt så slipper man en 25%-ig nedgång, och det man betalar för detta är att man kanske missar chansen till en 25%-ig uppgång.
Visserligen missar man en del av uppgången eftersom signalen kommer sent, men det är inte det stora problemet.
Under år då börsen rör sig i stora sinusformade vågrörelser ger medelvärdesmodeller ofta hyggliga resultat.
Tyvärr gör börsen sällan det. Under t.ex. 60- och 70-talet gick börsen inte upp alls, utan rörde sig helt i sidledes. Andra perioder har den rört sig ganska linjärt över långa perioder, så det kan mycket väl komma att bli så att medelvärdesmodeller kommer funka riktigt dåligt de närmaste 20 åren.
Prognosvärdet i historiska kurser är alltså helt otillräckligt.
Citat:
Jag gissar att det värsta som kan hända är att det genereras ett stort antal köp- och säljsignaler som tar ut varandra så man möjligen missar en ackumulerad (över tid) 25%-ig uppgång?
Ja, totalt sett kan man i bästa fall gå jämt ut.
Ska man investera finns det då betydlig bättre tillvägagångssätt, som t.ex. den typen av värdeinvestering som
Warren Buffet ägnar sig åt.
Citat:
Du säger att det skulle funnits fonder som jobbat med flytande medelvärde om det varit någon vits med det.
Men hedgefonder då, försöker inte de dämpa sin värdeminskning i dåliga tider med diverse metoder? Jag har ingen statistik, men jag inbillar mig att de lyckas lite bättre än index då.
När hedgefonder var något nytt tror jag de lyckades bättre, men så är knappast fallet idag.
Hedgefonder har större frihet är redan aktiefonder och kan använda sig av t.ex. blankning och olika former av hävstänger på ett helt annat sätt, men har i sig inget med teknisk analys att göra.