2009-11-17, 13:58
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maynard12
De flesta bostadshusen längs Birger Jarlsgatan ligger inte ens på Östermalm. De ligger istället på Norrmalm eller i Vasastan.

Den nya delningen är rätt märklig, de som bor på BJG 120 bor både i Vasastan och på Östermalm eftersom att stadsdelsgränsen är dragen rätt över huset.

Det mesta är som sagt rätt subjektivt, Karlavägen är fint, men går man förbi Banergatan bort mot radiohuset så är det DDR-längor, hur fint är det då?

Strandvägen har hyresrätter och är igenkorkad av trafik i rusning osv. Ändå är det en utav Stockholms absolut bästa adresser.
Senast redigerad av xallo 2009-11-17 kl. 14:00.
Citera
2009-11-17, 14:17
Medlem
maynard12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Den nya delningen är rätt märklig, de som bor på BJG 120 bor både i Vasastan och på Östermalm eftersom att stadsdelsgränsen är dragen rätt över huset.

Det mesta är som sagt rätt subjektivt, Karlavägen är fint, men går man förbi Banergatan bort mot radiohuset så är det DDR-längor, hur fint är det då?

Strandvägen har hyresrätter och är igenkorkad av trafik i rusning osv. Ändå är det en utav Stockholms absolut bästa adresser.

Jaså, ja den där nya delningen har jag inte förstått mig på. Jag räknar fortfarande de kvarteren som Vasastan. Östermalm slutar vid Odengatan. Tycker det känns naturligt när man går där, bebyggelsen får ju en annan karaktär, från Lärkstan till mera traditionella mindre sekelskifteshus.

Sen så håller jag med dig när du säger att adressen i sig knappast är någon garanti för ståndsmässigt boende. Det finns nog inga gator i Stockholm där alla hus är i stram nyklassicism med högt i tak och alla lägenheter är 10-rummare.
Senast redigerad av maynard12 2009-11-17 kl. 14:20.
Citera
2009-11-17, 14:26
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maynard12
Jaså, ja den där nya delningen har jag inte förstått mig på. Jag räknar fortfarande de kvarteren som Vasastan. Östermalm slutar vid Odengatan. Tycker det känns naturligt när man går där, bebyggelsen får ju en annan karaktär, från Lärkstan till mera traditionella mindre sekelskifteshus.

Sen så håller jag med dig när du säger att adressen i sig knappast är någon garanti för ståndsmässigt boende. Det finns nog inga gator i Stockholm där alla hus är i stram nyklassicism med högt i tak och alla lägenheter är 10-rummare.

Precis, adressen i sig är rätt missvisande, det gick en vindsvåning på söder för 17 mil för ett par år sedan, sen kan man pratat om fina gatan eller inte. Pris kontra adress stämmer inte alltid varvid gränserna för "fashionablaste" adress raskt suddas ut.

Ett exempel: http://www.hemnet.se/beskrivning/519295

19 miljoner på "fel" sida om Odengatan annonseras som Östermalm utav den enkla anledningen att stadsdelsgränsen skär rakt över vid BJG 120 upp till valhallavägen trots att jag nog skulle hävda att detta var Vasastan då det ligger på Sibiriensidan. Att lägenheten dessutom ligger på vältrafikerade Odengatan gör ju inte saken bättre...
Citera
2009-11-17, 15:05
Medlem
J-ssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ned Flander
Edit: Glömde, Östermalmsgatan är jävligt inne bland snorkiga Östermalmstanter.

Och det är dessa tanter som enbart blivit rika och "blivit någonting" pga att deras gubbar "lyckats". Säg det till dem och de blir... Men det är sanningen ändå. :-D
Citera
2009-11-17, 15:07
Medlem
Carl Serungs avatar
Hur är Artillerigatan?
Citera
2009-11-17, 15:16
Medlem
Medianas avatar
Jag har missat det här helt .. vad är den nya indelningen?
Citera
2009-11-17, 15:52
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mediana
Jag har missat det här helt .. vad är den nya indelningen?

Jag tror att det här är den gamla, där skiljer just BJG Vasastan från Östermalm när man kommer ned mot Odengatan, i dennya indelningen så är området mellan BJG och Valhallavägen inkluderat i Vasastan (en del av tårtbiten efter odengatan)

http://www.map.stockholm.se/kartago/

Tyvärr är Stadsdelsförvaltningens karttjänst Kartago helt jävla värdelös, men you get the point.

En vän som bor därnere slutade få Östermalmsnytt och fick istället Vi i Vasastan när den nya indelningen blev klar, skall finnas i nån av tidningarna.
Senast redigerad av xallo 2009-11-17 kl. 15:54.
Citera
2009-11-17, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Hur är Artillerigatan?

Alla gator kring Östermalmstorg och Humlegården ses som rätt fashionabla, ingen är "bättre" än nån annan. Fast Sturegatan, Karlavägen, Villagatan och Narvavägen är väl kända för att vara lite dyrare.

För att svara på frågan så är Strandvägen den mest exklusiva adressen, det verkar majoriteten stockholmare överens om. Men själv tycker jag inte den är mer märkvärdig än nån annan. De ser en skvätt vatten och Djurgårdsbron från sina fönster, so what? Alla gator med 10 min promenadavstånd därifrån är jävligt schyssta.
Citera
2009-11-18, 01:03
Medlem
bernankes avatar
Instämmer i standardsvaren Narvavägen, Villagatan, Floragatan, Sturegatan, Östermalmsgatan m.fl. Även mindre kända gatan som Tysta gatan (nåja), Danderydsgatan, Breitenfeldtsgatan (Valhallavägens närhet till trots), Ulrikagatan och Fredrikshovsgatan är fina.

Mitt topptips är Eriksberg om omnejd: Eriksbergsgatan, Runebergsgatan (otroligt fina hus här), en bit av Rådmansgatan (t.o.m. upp till Danderydsplan), Näckströmsgatan, Iversonsgatan, Ordenstrappan, Stenbocksgatan och Rimbogatan. Minst lika exklusivt som östra Östermalm, men mer diskret, bland annat tack vare mindre biltrafik.

Området kring Johannes kyrka är också riktigt läckert, som någon sa: för de som vill på fint men inte skylta med det. Alltså, slutet på Malmskillnadsgatan, början på Döbelnsgatan, början på Kammakargatan och Johannesgatan. Även smågatorna som går från området ner mot Regeringsgatan, t.ex. Drottninghusgränd och Jutas backe är riktigt schyssta av samma anledning.

Andra exklusiva adressen finns vid Röda Bergen, Norrmälarstrand, området kring Stigberget på Södermalm och Skeppsbron på Gamla stan.
Citera
2009-11-18, 08:39
Medlem
Bragegatan är den klart mysigaste gatan, gamla fina tegelhus med mycket murgröna på sommaren
Citera
2009-11-18, 13:55
Medlem
Hypokondrias avatar
Håller med Xallo i allt han skriver i denna tråden men Strandvägen är "the gata" som gäller,
bodde där själv innan jag tog pick & pack till Västkusten & började samla vuxenpoäng med ett stort strandhus.
Citera
2009-11-18, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Instämmer i standardsvaren Narvavägen, Villagatan, Floragatan, Sturegatan, Östermalmsgatan m.fl. Även mindre kända gatan som Tysta gatan (nåja), Danderydsgatan, Breitenfeldtsgatan (Valhallavägens närhet till trots), Ulrikagatan och Fredrikshovsgatan är fina.

Mitt topptips är Eriksberg om omnejd: Eriksbergsgatan, Runebergsgatan (otroligt fina hus här), en bit av Rådmansgatan (t.o.m. upp till Danderydsplan), Näckströmsgatan, Iversonsgatan, Ordenstrappan, Stenbocksgatan och Rimbogatan. Minst lika exklusivt som östra Östermalm, men mer diskret, bland annat tack vare mindre biltrafik.

Området kring Johannes kyrka är också riktigt läckert, som någon sa: för de som vill på fint men inte skylta med det. Alltså, slutet på Malmskillnadsgatan, början på Döbelnsgatan, början på Kammakargatan och Johannesgatan. Även smågatorna som går från området ner mot Regeringsgatan, t.ex. Drottninghusgränd och Jutas backe är riktigt schyssta av samma anledning.

Andra exklusiva adressen finns vid Röda Bergen, Norrmälarstrand, området kring Stigberget på Södermalm och Skeppsbron på Gamla stan.

Håller med om Eriksbergsgatan och Runebergsgatan men tycker du verkligen att Röda Bergen är ett särskilt exklusivt område? Runt Falugatan etc är det lugnt, trevligt och "mysigt" men det mesta av bebyggelsen utgörs väl av 20-talshus vilka fungerat som arbetarbostäder tidigare och med få stora lägenheter? Då finns det andra områden/gator i Vasastan som i allmänhet betingar ett högre pris ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in