2009-10-25, 19:05
Medlem
Vilka som kan bli stormakter i framtiden beror lite på hur man tycker/räknar idag, tex är Argentina en stormakt? Jag skulle vilja säga ja på det har man 2 guld, 2 silver och vunnit mer än 51% av sina matcher i ett VM-slutspel så är man en stormakt. Frankrike? 1 guld, 1 silver och 2 brons samt vunnit 49 % av sina matcher i VM-slutspel då är man också en stormakt.

Sen finns det lag som har en helt okej vinst % och stuckit upp vunnit medalj någon eller några gånger, tex England (45% vinster), Nederländerna (44%), Polen (48%), Ungern (47%), Portugal (58%), Turkiet (50%), Kroatien (46%), Sverige (35%), Tjeckien (36%) och Uruguay (38%) men stormakter, nej. Spanien är ett kapitel för sig, bra vinst % 45 men inte vunnit något, (bara en 4e plats som bäst) så en stormakt, nej.

Brasilien, Tyskland och Italien är lite överlägsna skulle jag säga, flest matcher spelade, bäst vinst % (Brasilien enorma 70%, Tyskland 60% samt Italien 57%) och således flest medaljer (Dessa har tagit 26 medaljer av 54 som har blivit utdelade).

Om man tänker så här, skulle jag vilja säga att Spanien och England ligger närmast till att bli en stormakt i framtiden pga bra ligor, får fram bra inhemska spelare och samt finns många att ta av.

Om man skulle gå utanför dessa lag, tror jag Ryssland ligger bäst till, bara dom får upp bättre självförtroende i landslaget. För ligan har börjat bli bättre nu igen.
Citera
2009-10-26, 03:04
Medlem
serbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RasNegus
Ghana är väl ändå inget skrällag? Givna gruppvinnare i gruppen där de andra lagen var Mali, Benin och Sudan. Tog ju också andraplatsen i gruppspelet 2006 bakom Italien och före Tjeckien och USA. Så jag förstår inte riktigt hur du har tänkt där.

Nu menade jag inte att det var en skräll att dom gick vidare från kvalen utan snarare att dom kan skrälla sig vidare i slutspelet, dock har dom inte lika bra lag som Elfenbenskusten tex men helt klart ett av dom bättre i Afrika.

Chile har sett stabila ut i VM-kvalet och tog en 2a! plats bara någon poäng efter Brasilien sen har dom ett ungt lag med potential. Hög skrällfaktor.

Slovakien vet jag inget om i princip förutom att Skrtel och Hamsik spelar där men dom gick som tåget i sin kvalgrupp iaf.

Schweiz gick bra i sin grupp, får nog svårt att skrälla men är Feri skadefri så kan nästan allt hända.

Serbien har mer eller mindre en hel startelva med proffs från dom 3-4 största ligorna som spelar regelbundet, Vidic, Dragutinovic, Stankovic och Zigic är inga dussinlirare så det blir hög skrällfaktor däremot lider dom brist på VM rutin.

USA sist men inte minst, Confed cup såg vi alla att USA kan lira boll och vann kvalet, Davies blir dom utan men inte mycket sämre för det.

Derry: ahh en som håller med mig Holland kommer tappa en del, dom har ett helt okej landslag men liksom Argentina så är dom på dekis men det är nog värre för Holland nu när ligan blivit skitdålig.

Spanien och England är stormakter, att vinna medalj är väldigt svårt men med ett EM guld och total överkörning i sin kvalgrupp så blir dom ett hot samma med England som också alltid varit ett hot i stora mästerskap men haft det riktigt svårt och tex fått en "guds hand" emot sig på väg mot en final.
Senast redigerad av serber 2009-10-26 kl. 03:14.
Citera
2009-11-07, 12:27
Medlem
Ferry31s avatar
Alla definerar stornationer på olika sätt, för mig är det de bästa lagen i världen. De lagen som brukar vara favorittippade, oftast går vidare från grupperna i mästerskapen. Och framför allt kvalificerar sig alltid eller nästan alltid. Jag kollar alltså mindre på historian

Stor/tunga nationerna för mig: Frankrike, Brasilien, Argentina, Spanien, Holland, Italien, England, Tyskland.

Framtidens stornation: Ryssland.

Sen har jag en del frågetecken. Hur bra är och kan Elfenbenskusten bli? I vilken kategori ska man lägga Portugal?
Citera
2009-11-07, 12:49
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Jag är riktigt imponerad av Spaniens framfart från att ha vart en bit efter dom allra bästa till att bli bäst i världen, för jag anser att dom har världens bästa landslag just nu. Sen har även Ryssland gått framåt på ett imponerande sätt

Ska jag då spekulera kring vilka länder som kommer ha en liknande utveckling? Jag tror inte att Sverige kommer att bli någon "stornation" och jag tror inte att något av alla pluttländer någonsin kommer att bli det men däremot tror jag att Sverige kommer att gå framåt närmaste 4-10 åren, jag tycker vi har många spännande talanger i ungdomslagen här hemma och även en del ute i Europa. Annars är det väl som vanligt att länder som Kroatien och Bosnien, Portugal osv går framåt under en period för att sedan tappa allt när en ny generation kommer fram

För att summera så kommer vi inte att få se några nya stornationer då dessa alltid kommer vara typ Tyskland och Brasilen och ett par nationer till, vi kommer inte se några pluttländer bli så pass stora men däremot som sagt kommer vissa nationer sticka upp ibland. Och hjärtat säger att Sverige kommer att göra det..kolla U21 Tänk om vi kan nå minst kvartsfinal två VM turneringar i sträck sen med stommen av vårt U21-landslag, det vore nått
Citera
2009-11-07, 13:00
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Alla definerar stornationer på olika sätt, för mig är det de bästa lagen i världen. De lagen som brukar vara favorittippade, oftast går vidare från grupperna i mästerskapen. Och framför allt kvalificerar sig alltid eller nästan alltid. Jag kollar alltså mindre på historian

Stor/tunga nationerna för mig: Frankrike, Brasilien, Argentina, Spanien, Holland, Italien, England, Tyskland.

Framtidens stornation: Ryssland.

Sen har jag en del frågetecken. Hur bra är och kan Elfenbenskusten bli? I vilken kategori ska man lägga Portugal?

Förutom ett bra lag har Elfenbenskusten några fördelar gentemot andra Afrikanska nationer. Det är deras otroliga fysik och nära koppling till Frankrike. Jag är ingen rasforskare men det talas ofta om att länderna i väst har bättre förutsättningar när det gäller muskeluppbyggnad etc. Många spelare tar även steget till Ligue 1 och det är i mångt och mycket en perfekt språngbräda ut i Europeisk toppfotboll. Men någon stornation lär det inte bli, jag har svårt att se något Afrikanskt land som kan utmana på sikt. Det politiska och ekonomiska klimatet är fortfarande för instabilt.

När det gäller Portugal så kommer dom alltid att husera under det absoluta toppskiktet. Det är mer en regel än ett undantag att det finns ett antal speciella och excentriska karaktärer i truppen. Dom känns alltid labila och minsta tändvätska så exploderar laget. Det har varit mycket tvivelaktigt agerande under stora matcher osv. Sen går det inte att blunda för deras oförskämt stora problem med att fostra förstklassiga målvakter och anfallare. Slutligen, kunde man inte vinna något med den "gyllene generation" så lär det inte hända i framtiden heller.
Citera
2009-11-07, 13:16
Medlem
tror finland kan gå långt inom en par år, eller iaf komma till ett slutspel, vilket är nytt för oss. Man såg i U21-EM att finland höll jämna steg med england, spanien och tyskland, och när finland nu låtit flera unga killar stiga fram i öppningselvan så har vi lyckats besegra wales och 1-1 mot tyskland med tyskarna kvittering i 90:e minuten. Raitala tror jag kommer bli bästa ytterbacken på läng i finska landslaget, imponerade stort i U21-EM me sina rusher och inlägg, Roni Porokara och Kasper Hämäläinen har visat att de klarar sig på internationell nivå nu, Roman Eremenko har en lysande framtid framför sig, mittfältare med grymt bra spelsinne, men hamnat och spela som ytterback i dinamo, mot bl.a barcelona i CL, då var han klart en av dinamos bästa spelare, och vi kan ha ett av europas bästa anfallspar inom några år med 2 superlöften som Lauri Dalla Valle, Liverpool och Teemu Pukki, sevilla =)
Citera
2009-11-07, 15:18
Bannlyst
Fortsätter utvecklingen som den är är det Portugal, Quatar, Kuwait och United Arab Emirates som gäller
Citera
2009-11-07, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Jag är riktigt imponerad av Spaniens framfart från att ha vart en bit efter dom allra bästa till att bli bäst i världen, för jag anser att dom har världens bästa landslag just nu. Sen har även Ryssland gått framåt på ett imponerande sätt

Ska jag då spekulera kring vilka länder som kommer ha en liknande utveckling? Jag tror inte att Sverige kommer att bli någon "stornation" och jag tror inte att något av alla pluttländer någonsin kommer att bli det men däremot tror jag att Sverige kommer att gå framåt närmaste 4-10 åren, jag tycker vi har många spännande talanger i ungdomslagen här hemma och även en del ute i Europa. Annars är det väl som vanligt att länder som Kroatien och Bosnien, Portugal osv går framåt under en period för att sedan tappa allt när en ny generation kommer fram

För att summera så kommer vi inte att få se några nya stornationer då dessa alltid kommer vara typ Tyskland och Brasilen och ett par nationer till, vi kommer inte se några pluttländer bli så pass stora men däremot som sagt kommer vissa nationer sticka upp ibland. Och hjärtat säger att Sverige kommer att göra det..kolla U21 Tänk om vi kan nå minst kvartsfinal två VM turneringar i sträck sen med stommen av vårt U21-landslag, det vore nått

Mitt svar riktar egentligen inte in sig på ovanstående inlägg, utan mer fenomenet att "glömma" gli Azzurri då man nämner favoriter inför VM.

Anledningen måstre vara ”Tragedia di Superga” där inte bara italiens genom tidernas mest dominanta lag utplånades utan även i praktiken gli Azzurri.

Låt mig förklara. Olyckan skedde 1949, och Italien hade vunnit de två VM som hade spelats närmast direkt före ( dvs före andra världskriget). Torino slog alla tänkbara rekord i Serie A (vann alla scudetti mellan 1943 och 1949, hemmastatistiken var 83 vinster tio oavgjorda och noll förluster under denna period), och man hade normalt 8-10 spelare i startelvan i gli Azzurri.

Allt detta försvann i ett ögonblick och det tog italiensk fotboll mer än två decennier att hämta sig. Efter olyckan så lyckades de inte överleva första rundan i VM förrän 1970 då de gick till final. Från 1970 till 2006 har det spelats tio turneringar, gli Azzurri har varit bland de fyra främsta sex gånger, spelat final fyra gånger och vunnit två.

Slutsatsen är (som jag nämnt i tidigare inlägg)att det finns tre lag som man aldrig kan bortse ifrån i VM-sammanhang, Brasilien, Italien och Tyskland. Alla de övriga spelar i divisioner under dessa, oavsett tillfälliga formkurvor.
Citera
2009-11-08, 23:46
Medlem
Hur ligger det till med Australien? Det gick ju riktigt bra i VM 2006 ända tills spagettimonstret filmade till sig en straff....
Citera
2009-11-09, 01:08
Medlem
serbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laichzeit
Hur ligger det till med Australien? Det gick ju riktigt bra i VM 2006 ända tills spagettimonstret filmade till sig en straff....

Vann sin kval grupp lätt och har en helt okej trupp dock men torskar dom en nyckelspelare så kommer dom nog inte gå långt. Anfallarna verkar vara största problemet nu när Viduka lagt ner landslaget.
Citera
2009-11-16, 07:22
Medlem
AxelFoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tebo
Nja det vetefan. Det är ju ytterst sällan du ser ett lag från Sydamerika, bortsett från Brasilien och Argentina då, som gör något större väsen av sig. Du får gå till -62 för att hitta ett CONMEBOL-lag (sans Arg+Bra) som tagit sig förbi första utslagsrundan.
Antingen ljuger du eller så är du dåligt påläst. Uruguay slutade 4:a 1970.
Citera
2009-11-16, 14:22
Medlem
2mass avatar
Inget juggeland eller övrigt slaviskt land kommer någonsin att vinna em eller vm, de har inte mentaliteten. Ingen av dom har ju ens tagit en enda medalj i modern tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in