2009-10-02, 05:51
Medlem
Krafses avatar
Har nu läst en massa om schizofreni och kan bara säga att det är struntprat alltihop.
Vilken frisk människa som helst kan bli diagnoserad med denna "sjukdom".

Kan börja med ett par länkar som jag läste:

http://sweden.lundbeck.com/sweden/allmanhet/schizofreni/symtom/default.asp

http://www.schizofreniskolan.se/se/schizofreni/schizofreni---en-oversikt/symtom-vid-schizofreni/

Nu jävlar blir jag arg. Bara en massa lull-lull överallt!? Jag ställer mig frågan; var finns schizofreni? Man vet för fasen inte ens hur man ska behandla det utan ger antipsykotiska läkemedel då dessa verkar skärma av alla möjliga funktioner i hjärnan.

Antipsykotiska läkemedel låter ju finemang att tryka i en frisk individ. http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=23344

Att vara paranoid idag är inget konstigt. Tror fan det. Klart att de kan övervaka en genom TV apparaten. Rätta mig om jag har fel men har inte detta hänt med digital TV boxar?
Klart att eliten konspirerar mot en och håller en lagom sjuk för att bli en levande kassako åt läkemedelsbolag och sjukhus. Tandläkare säger till 18-20-åringar att deras tänder är finemang trots att de ser att de har hål i dem. De vill kunna utnyttja dem senare när de ska betala hutlösa summor pengar för att få eländet fixat.

Klart att eliten undanhåller kopiösa mängder med information. Klart de vill att vi ska bli fördummade av fluor och annat gift i maten. KLART MAN ÄR PARANOID.

Att tro att eliten vill oss väl är bara naivt.

Inte heller är det konstigt att ha en "skev" verklighetsuppfattning, att se/uppleva saker som faller utanför ramen om vad som är normalt, eftersom denna är som en liten låda där knappast allt av världen får plats. DE, bestämmer vad som är normalt, och ser du mer av världen eller förstår den ur ett annat perspektiv - då är du genast sjuk i huvudet!

Det finns för helvete andra världar som medvetandet kan befinna sig i, testa själv vet jag! Detta är inget norskt hittepå, man kan lära sig det och uppleva det själv. Vem som helst som är motiverad kan lära sig.

Men sorgligt nog finns det de som aldrig kan se det klart. Astralresenärler som FORTFARANDE, trots oräkneliga projektioner, tror att det är hjärnan som kokar ihop allt istället för att inse att det finns mer än bara hjärnans tänkande.
Om nu alla astralresenärler endast var medvetet drömmande, hur kommer det sig då att många upplever samma syner och exakt samma fenomen när de lämnar kroppen?
Om det nu bara var okontrollerade drömmar eller tankar, varför ser man då SAMMA mönster om och om igen mellan OLIKA personer världen över?

Inte heller är det konstigt eller sjukt att bli tillbakadragen och tappa suget för att göra något.
Det kallas lathet, eller att vara trött på livet. Själv hade jag gärna levt ett lyckligt liv med mycket energi, men sanningen är att livet suger getpung, speciellt för en som tänker för mycket, och man blir emellertid trött på det. Kanske permanent också, åtminstone psykiskt. För hur fasen ska man kunna uppskatta en värld där allt är en enda stor konspiration mot en själv?

Att jobba är inte roligt, det är inte heller roligt att behöva ta sig upp ur en säng när man är skittrött. Inte heller är det roligt att veta att man är en slav åt ett samhälle man inte vill ha med att göra, eller att kunna slita sig från det.
Klart som FA-AN att man blir arg, tillbakadragen, deprimerad, förbannad, paranoid och skrynklig alltför fort. Jag vet en man, han är väl 60 år eller nåt, men JÄVLAR vad skrynklig han är! Han har nog levt ett mycket bittert liv men nu verkar han glad.

Inte heller är det konstigt att vara fysiskt trött. Jag har svaret. Människan är LAT och sitter bara vid en jävla dator hela dagarna, tror fan att kroppen anpassar sig till denna livsstilen då och inte pallar mer än att surfa på en dator och gå några meter om dagen. Jämför människan med djur så ser man skillnaden. Djur både går och springer hela dagarna. De är fysiskt aktiva. Vad händer när man inte är aktiverad?
Jo, man blir trött, kanske t.om så trött att man somnar. Sen äter människan allt möjligt skräp. Det är väl värsta Tjernobyl-attacken i kroppen, haha!

Och hörselhallisar höll jag på att glömma ja. Dessa mytomspunna hallisar.
Vad de än säger så är det ens egna tankar. Tänker man inte på att man tänker så låter det som röster.

Schizofreni = världens största lögn. Förresten, som kuriosa kan jag passa på att nämna (såvida jag inte på något sjukt sätt har missat det) att jag fortfarande inte hittat några som helst vettiga belägg för att schizofreni existerar. Inte en TILLSTYMMELSE. Däremot har jag en massa belägg för RAKA MOTSATSEN, som jag alltså redan har skrivit.

Det enda som finns är en samling högst tvivelaktiga symptom. Men dessa är som sagt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelt och hållet fullkomligt naturliga för vilken frisk människa som helst, och de flesta av oss (normala individer) har en hel DRÖS av alla kriterier som krävs för att kalla sig schizofren.

Schizofreni måste motarbetas. Det är vår PLIKT.
Det är en fara för samhället som luras av psykiatriker som själva är hjärntvättade av pseudovetenskapen som lär ut schizofreni genom läroböcker på nåt sunkigt gymnasium.

Det ska fanimej bort ELLER så ska det vara BETYDLIGT mindre kvasivetenskap över det hela. Jävlar alltså, jag sitter fan här och kokar av ilska nu!
Mestadels eftersom jag själv är schizo, enligt kvasivetenskapen då, fastän jag vet att jag är frisk. Fast samtidigt för att jag ser hur andra "insjuknar" trots att inget är fel. Och nej, jag stöter inte bort det hela på grund av schizofreni (Det vore ju ganska komiskt eller hur!) utan för att jag ser igenom lögnen likt ett förstoringsglas.

Jag skiter i om det är fräckt att kritisera ämnet och därmed förlöjliga människor som genuint tror att de är sjuka, det måste göras innan fler stackare faller offer för denna fantasisjukdom.

Den dagen jag läser om schizofreni och ser att _inte vem som helst_, utan väldigt FÅ människor resonerar med symptomen och att man faktiskt måste vara UPPRIKTIGT SJUK I HUVUDET för att få diagnosen, DÅ ska jag kalla schizofreni för en sjukdom. Just nu kommer jag bara vara skitjobbig och mala på ÅR UT OCH ÅR IN om detta. Jag ger mig inte. Jag ska DRÄPA MYTEN om schizofreni om det så tar mig hela livet.
Citera
2009-10-02, 07:49
Medlem
McCarthy01s avatar
Till viss del håller jag med dig. I det här fyrkantiga samhället är det s.a.s. inte tillåtet att tänka utanför ramarna, man ska helst inte ha livlig fantasi, för då kan folk stämpla en som utflippad eller t.o.m sinnessjuk (schizofren). Problemet ligger egentligen i att människor har svårt att tänka längre än näsan räcker. De följer konventionella "regler" och normer och så länge de kan kvittera ut sin månatliga lön så ger de blanka fan i allt vad tänkande och filosoferande heter. Jag blir ofta förvånad över att folk i gemen är så förbannat rationella och bara tänker ett steg i taget. De sysslar med navelskåderi och ser därmed inte helheten i tillvaron. Men det är ju så vi har lärt oss att tänka i skolan. Allting ska analyseras för sig och så länge det inte finns fysiska bevis för något kan man inte tro på det.

Just svensken tycker jag är särskilt stel och fantasilös. Stereotypen av den välanpassade och stela svensken tycker jag personifieras av Claes Elfsberg i Rapport. Där har du en typisk svensk. Han bara sitter rakt uppochner i grå kostym och välkammat hår och rabblar nyheter samtidigt som han har en stel och intetsägande blick.

Jag känner till folk som blivit diagnostiserade både autism och schizofreni fast det egentligen inte har varit något fel på dem, förutom att de tänker lite annorlunda och mer invecklat än människor i gemen. Sen tror jag att en del psykologer/psykiatriker är snabba att döma ut något som sjukt så fort de får chansen. De tycker helt enkelt det är kul att förstöra en människas liv genom att ge henne en diagnos för livet. Sadister är vad de är.

Men jag håller ändå inte med dig fullt ut, för det finns faktiskt människor som verkligen är sjuka (det borde jag veta, som själv varit inom psykvården). vad det beror på är svårt att säga men förklaringen ligger nog inte bara i kemiska substanser i hjärnan, utan det har nog mer med det själsliga att göra. Men i det här samhället forskar man bara om hjärnan. Själen skiter man i, tyvärr.
Citera
2009-10-02, 08:33
Medlem
Du har uppenbarligen aldrig känt någon människa som är schizofren.
Citera
2009-10-02, 10:07
Medlem
Alla psykiska diagnoser, är ju bara olika benämningar på personligheter hos människan.. Eftersom samhället är anpassat efter den "normala" personligheten så måste man behandla vissa personligheter som inte klarar av att anpassa sig efter det samhälle som passar de flesta människor.. Har ingenting att göra med att man är sjuk, utan bara det att vi måste ha ett strukturerat samhälle för att så många människor som möjligt ska få leva i harmoni. Det är ju naturligt för människan att leva så.. går väl inte på något annat sätt? :/

Kan inte komma på något bättre sätt i alla fall. Kan du? Hur ska samhället och psykiatrin och allt se ut så att det blir så bra som möjligt för alla? Alla dör vi någon gång, och man kan ju själv bestämma när. De flesta har ju den friheten.. inte alla :/ Så orättvist att mänskligheten ska existera överhuvudtaget. Ingen vill väl födas egentligen. Det är förjävligt bara.
Citera
2009-10-02, 10:18
Medlem
NormaJeans avatar
""
Citat:
Ursprungligen postat av ForFunksSake
""
Citera
2009-10-02, 10:57
Bannlyst
Fråga till T.S

Anser du då att en människa som hör röster och får för sig att han har ett uppdrag att gå ut och drämma en yxa i huvudet på någon också ska få göra det?
Citera
2009-10-02, 10:57
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForFunksSake
Tänkte just säga samma sak!
Jag har en kompis var morsa är schizofren, och jag kan säga att det var ingen trevlig upplevelse när man var yngra. Han kan inte ha haft en lätt uppväxt.

Citera
2009-10-02, 16:17
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava1
Alla psykiska diagnoser, är ju bara olika benämningar på personligheter hos människan.. Eftersom samhället är anpassat efter den "normala" personligheten så måste man behandla vissa personligheter som inte klarar av att anpassa sig efter det samhälle som passar de flesta människor.. Har ingenting att göra med att man är sjuk, utan bara det att vi måste ha ett strukturerat samhälle för att så många människor som möjligt ska få leva i harmoni. Det är ju naturligt för människan att leva så.. går väl inte på något annat sätt? :/

Kan inte komma på något bättre sätt i alla fall. Kan du? Hur ska samhället och psykiatrin och allt se ut så att det blir så bra som möjligt för alla? Alla dör vi någon gång, och man kan ju själv bestämma när. De flesta har ju den friheten.. inte alla :/ Så orättvist att mänskligheten ska existera överhuvudtaget. Ingen vill väl födas egentligen. Det är förjävligt bara.

Kort sagt - Låt folk vara onormala! Så länge de inte skadar sig själva eller andra så ser jag inte problemet.

Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Anser du då att en människa som hör röster och får för sig att han har ett uppdrag att gå ut och drämma en yxa i huvudet på någon också ska få göra det?

Såna "röster" har väl alla? Kanske inte just yxor i huvuden men liknande, som att dräpa halva Jordens befolkning eller baragå ut med ett maskingevär och peppra ner så många man bara kan. Så länge man har spärren kvar som hindrar en från att faktiskt skrida till verket så tycker jag det är normalt. Givetvis ska ingen få lov att drämma yxor i andras huvuden bara för att tankarna är normala/vanliga, det är ju inte speciellt uppskattat.

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Jag har en kompis var morsa är schizofren, och jag kan säga att det var ingen trevlig upplevelse när man var yngra. Han kan inte ha haft en lätt uppväxt.

Okej, nu vet jag inte hur hon betedde sig men antar för sakens skull att hon var sjuk på riktigt. Jag litar på dig vettu.
Det finns såklart sjuka människor, har stött på massa konstiga typer där man bara tänker "Oj oj, han har ju inte alla hästar i stallet precis.", men som jag ser det finns det fortfarande massor med folk där ute som blivit felaktigt diagnostiserade med just schizofreni.
Citera
2009-10-02, 16:40
Medlem
jontäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung

precis farmora har schizofreni. inte lätt för fader när han växte upp, dock så bodde han med sin mormor och morfar så han slapp träffa farmor.
Citera
2009-10-02, 16:55
Bannlyst
Skulle inte förvåna mig om schizofreni är ett påhitt av högern för att kunna kontrollera dom "olydiga" arbetarna i kampen för att göra arbetarna till slavar. Tror även de flesta andra sk "psykiska sjukdomar" är påfund av kapitalismens vinnare.
Citera
2009-10-02, 17:06
Medlem
Stubbe11s avatar
Din uppfattning är bisarr och vrid, vridbisarr...

Lät som du är schizofreni som har inte sjukdomsinsikt

Låta vara onormala människor... Ja men problem med social med familjer... Det är rätt plågsamt och livets dynamiska helhet är sårbar och det försvårar mer förehållande mellan barn o föräldrar... Avvikande från modern är hemskt. Om mamma är schizo... så farsen och barnen får vara deppigare ännu.
Citera
2009-10-02, 17:31
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stubbe11
Din uppfattning är bisarr och vrid, vridbisarr...

Lät som du är schizofreni som har inte sjukdomsinsikt

Låta vara onormala människor... Ja men problem med social med familjer... Det är rätt plågsamt och livets dynamiska helhet är sårbar och det försvårar mer förehållande mellan barn o föräldrar... Avvikande från modern är hemskt. Om mamma är schizo... så farsen och barnen får vara deppigare ännu.

Sjukdomsinsikt har jag nog. Har varit på gränsen till att tro att jag var sjuk i huvudet efter att andra tjatade. Faktiskt så trodde jag nog på det ett kort tag, jag höll på fullaste allvar på att identifiera mig med en schizofren person och acceptera min "sjukdom" och börja fundera på att söka hjälp.

Men sedan kom jag tillbaks till verkligheten igen och insåg att de hade fel och att jag hade rätt. Jag är frisk som en kvittrande lärka i en grantopp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in