2009-09-30, 18:05
Medlem
Jag sitter här och räknar och det är en uppgift jag fastnat på.

En kula är upphängd i ett långt snöre enligt bilden. Om kulan släpps, kommer den att beskriva en pendelrörelse tills dess att snöret träffar den undre pinnen P. Om kulan har tillräckligt stor fart kommer den därefter beskriva en cirkulär centralrörelse.

Bild: http://img89.imageshack.us/img89/6093/fys.jpg

Dom vill att jag ska utrycka höjden som en funktion av cirkelns radie, jag har försökt att likställa olika ekvationer men kommer ingen vart.
All hjälp uppskattas.
Citera
2009-09-30, 22:14
Medlem
Bromsklosss avatar
Jag tror inte jag förstår uppgiften. Har det något med att göra att kulan har någon given utgångshastighet och att man ska räkna ut hur högt den kommer innan den vänder?

Du ökar dina chanser att få hjälp om du ordagrannt skriver ner hur uppgiften lyder.
Citera
2009-09-30, 22:31
Medlem
Jag har faktist skrivit ordagrant hur uppgiften lyder .
Kulan har inget utgångshastighet.

Det dom menar är att man släpper en kula upphängd i ett snöre och låter den falla tills snöret slår i punkten P. När snöret slår i punkten P kommer kulan att fortsätta i en cirkelbana. Det dom vill att man ska göra är att man ska utrycka höjden som man släpper kulan i från som en funktion av cirkelbanans radie.

Det är lite svårt att förklara men det kanske hjälpte.
Citera
2009-09-30, 23:38
Medlem
evolutes avatar
Istället för det här "Dom vill att jag ska utrycka höjden som en funktion av cirkelns radie" skulle jag vilja höra exakt vad det står i uppgiften.
Citera
2009-10-01, 17:08
Medlem
Jag lyckades hitta ett exemplar av boken på nätet.

uppgift:http://img18.imageshack.us/img18/3740/uppgift.jpg

Jag har inte lyckats lösa a) och b) heller för jag tänkte att det var lättast att starta på c).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in