2009-09-27, 22:53
Medlem
undrar några saker om detta....

brukar man skriva "kontrakt" eller skakar man bara hand?

om den man hyr ut till skiter i att betala hyran, har man någon rätt att kräva tillbaka pengarna (kronofogden) ?
Citera
2009-09-27, 22:55
Medlem
_-olle-_s avatar
Skriv kontrakt, det innefattar även om det uppstår någon skada på lägenheten. Sedan kan du ju också ansöka om att hyra ut in andra hand om du vill 'testbo' med en sambo, eller plugga utomlands.
Citera
2009-09-27, 23:02
Medlem
hr föreningen man hyr av i första hand tillåter inte att man hyr ut i andra hand...
Citera
2009-09-27, 23:06
Medlem
Lägg ut annons på blocket och sålla... ta den som verkar mest seriös fast jobb, student på bra linje eller liknande helst en så "svennig" person som möjligt då dessa är att lita på mer framför ziggisar, pundare och araber. Gör klart situationen för din hyresgäst, inga feta fester och liknande som drar till sig uppmärksamhet.
Citera
2009-09-27, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lollarn
hr föreningen man hyr av i första hand tillåter inte att man hyr ut i andra hand...

Du har knappast nått att komma med utan kontrakt. Och får din hyresvärd reda på att du hyr ut i andra hand så är risken stor att du blir av med ditt kontrakt. Värdera det.
Citera
2009-09-28, 01:25
Medlem
Om jag hyr en lägenhet i första hand (av newsec)... får jag då hyra ut den i andra hand för att testa att bo i en annan stad? Är det någon som vet det?

för den som bodde här innan mig hyrde ut i andra hand svart, men det törs inte jag, inte ifall något händer eller det strular sig med pengar...
Citera
2009-09-28, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukiis
Om jag hyr en lägenhet i första hand (av newsec)... får jag då hyra ut den i andra hand för att testa att bo i en annan stad? Är det någon som vet det?

för den som bodde här innan mig hyrde ut i andra hand svart, men det törs inte jag, inte ifall något händer eller det strular sig med pengar...

Jag slår vad om att Newsec har ett kanonbra svar på din fråga, bara att ringa
Citera
2009-09-28, 13:52
Medlem
DennisOlofs avatar
Vilka regler som gäller för andrahandsuthyrning kan skilja sig lite beroende på boendeform. Däremot är det alltid så att man måste fråga om tillstånd för att få hyra ut i andra hand, gäller hyresrätter och bostadsrätter. Då är det ägaren till huset (ofta ett bolag) som har regler för detta.

Samma sak gäller för mjukiis, du måste kolla med newsec om det är tillåtet (och är det inte dom som äger huset) dvs dom äger bostadsrätten eller vad det nu är. Då måste du även kolla vilket avtal newsec har mot värden i fråga. Det finns lite andra boendeformer också men det ska alltid finnas regler och bestämmelser för vad som gäller om andrahandsuthyrning är tillåten.

Att hyra ut svart kan man alltid göra, men det kan ju vara förenat med risker som att inte få pengar, någon annan person klagar och det uppdagas att man hyrt ut svart. Vilka påföljder det ger vet jag dock inte, antar det skiljer sig från fall till fall.
Citera
2009-09-28, 14:52
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lollarn
Du kan gå till Hyresnämnden om hyresvärden utan skälig grund nekar dig att hyra ut i andrahand.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.HTM#K12P39
Citera
2009-09-28, 16:06
Medlem
sceptics avatar
För att få hyra ut i andra hand ska man ha "beaktansvärda skäl" ex. flytta ihop med sambo på prov, studera eller jobba på annan ort eller liknande. Saknar du ett skäl att hyra ut så kan du mycket väl bli nekad. Att bli nekad "utan skälig grund" skulle alltså vara att du har ett beaktansvärt skäl som hyresvärden struntar i. Om du inte har ett gott skäl. och blir nekad just därför, så får du ingen hjälp av hyresnämnden.

Du kan ju alltid ljuga ihop ett skäl, men se till att det inte går att kontrollera. Om du exempelvis hävdar att du ska plugga i någon annan stad och vill hyra ut lägenheten under tiden så kommer värden troligen kräva att du bevisar det genom att visa upp ett antagningsbesked från universitetet/högskolan. Kan du inte visa upp det så saknar du "beaktansvärt skäl" och får inte hyra ut. Jag har själv varit i liknande sits, men då gällde det byte av hyresrätt till en annan hyresrätt. Jag saknade skäl, ljög ihop ett skäl men kunde inte bevisa det så det blev nobben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in