2009-09-26, 22:19
Medlem
Jag är ute efter det knivskarpa gitarrsoundet på till exempel ovan nämnda låtar. Vad använder de för kombination av gitarr och stärkare? Eller är det bara någon pedal?
Citera
2009-09-26, 23:56
Medlem
EddieShredders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubberwarrior
Jag är ute efter det knivskarpa gitarrsoundet på till exempel ovan nämnda låtar. Vad använder de för kombination av gitarr och stärkare? Eller är det bara någon pedal?

Knivskarpt? Är väl säkert ngt gammalt överstyrt åbäke eller möjligen fuzz face
Citera
2009-09-27, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EddieShredder
Knivskarpt? Är väl säkert ngt gammalt överstyrt åbäke eller möjligen fuzz face
Jo, det var jävligt populärt då i alla fall, kan höras nästan överallt. Kanske en gammal Fuzz men jag har två olika och inte lyckats få fram det. Jag vill ju veta om det är någon specifik pryl eller bara tillskruvat.
Kanske Fuzz ändå...
Citera
2009-09-27, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rubberwarrior

"Film clips from the recording of the song (as well as the tone of the guitar on the released track) reveal that Richards used his 1957 three pick-up Gibson Les Paul Custom. In the clips various amps are seen, with a Vox AC-30 and a solid state Vox Supreme (the top-of-the-line guitar amp of the solid-state Vox line, which included the Supreme, Defiant and Conqueror) as the main guitar amps."

- - -

"The Beatles also used new modular effects units like the wah-wah pedal and fuzzbox, which they augmented with their own experimental ideas, such as running voices and instruments through a Leslie speaker. Another important sonic innovation was the direct input (DI) technique, in which guitars could be recorded by plugging them directly into an amplifying circuit in the recording console. While the still often-used technique of recording through an amplifier with a microphone sounds more natural, this setup provided a radically different presence in bass guitar sound versus the old method. But the most frequently used method was to record the bass last, after all the other recording was done, by placing the amplifier in the centre of the studio and placing the microphone two or three feet from the source."
Citera
2009-09-27, 16:32
Medlem
Tack, tack.
Anade att det var en Fuzz ändå.
VOX har jag koll på, hade själv en AC 30 från den tiden på 10 års långlån från min morbror men hann nog inte snöa in på knivljudet innan han sålde den.

Jag hittade nog svaret...i min egen källare. Har en Big Muff men den har ett rundare och fylligare ljud men har också en Axis fuzz, nytillverkad men gjord av Roger Mayer som var Hendrix leksakstillverkare. Tyvärr var den paj men jag lödde ihop den hjälpligt och kom ganska nära i alla fall.

Tack för hjälpen, var hittade du texterna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in