2009-08-04, 19:19
Medlem
d0kt0rns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Men förihelvete Berit nu star du ju och ljuger som den krämare du är.
Hur kan du pasta att jag snackar skit när jag lämnar referens? Det e ju fan bara att ga in och läsa.

Krämaren säger:
"och enligt lag har du sex månaders garanti, sen har alla elektronikföretag höjt det till ett år"

Jag säger http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=125&lngCategoryID=1674

Nu pratar vi u om Lge och är har man rekommenderad tid 2 ar för TV. Men kedjorna har sänkt till 1 ar. Finns däremot manga smabutiker som följer rekommendationerna.

Nu skall vi titta lite närmare pa Vad kontraktet säger och vad du ljuger om.

Kr;aren säger:
"2. pixelfel ingår i fabrikationsgarantin? dra den om rödluvan oxå. hos samsung, ja, där brukar d räcka med en pixel för att den ska bli utbytt/lagad. men knappast lg. på många märken ska det vara ex antal pixlar som ska va döda. och tro mig, en pixel är nog fan så störande."

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vPictures/BFTK/$file/ljudochbild0508.pdf

Fuckoffs garanti säger:
Försäkringen ersätter dock inte:
• Skador som av typen bildpunkter som slocknat och som ligger
utanför leverantörens riktlinjer

Ljuger du sa här mycket för kunderna med?

vad det gäller lgs pixelgaranti så skrev jag det du citerade, sen fick jag mothugg, och sa då att jag kan ha fel, senast jag kollade så var det betydligt sämre pixelgaranti än samsung. men som ja sa så kan ja ha fel på den punkten. så det vore önskvärt om du läste allt jag skriver, så kanske du förstår vad du menar. jag har aldrig skrivit att försäkringen täcker pixelfel.

när det gäller garantin så står det att det VANLIGTVIS är ett års garanti. ja, eftersom elektronikbranschen har bestämt det, så alla affärer som är anslutna till elektronikbranschen har ett års garanti. ingen jävla lag. lagar brukar va rätt bestämda, inte snacka om "vanligtvis".

konsumentverkets hemsida: "Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt."

verkar som att det står sex månader? och precis som jag skrev tidigare så är det så att inom garantitiden (som av elektronikbranschen är förlängd till ett år) så ska säljaren bevisa att det inte är ett ursprungsfel, under reklamationsrätten som är nästföljande två år är det upp till säljaren.

sen vad gäller lgs garanti är inte riktigt relevant, för om man vill utnyttja "full" garanti hos lg, dvs inte reklamationsrätt, efter första året så får man vända sig till dom och inte säljaren, eftersoom säljaren har ett års garanti (pga elektronikbranschen, känner att jag behöver förtydliga det för dig), och lg har två års garanti.

eftersom jag är av manligt kön är det heller inte så troligt att jag heter berit.

var det nåt mer?
Senast redigerad av d0kt0rn 2009-08-04 kl. 19:22.
Citera
2009-09-20, 17:35
Medlem
Först en sak om det här med garanti och reklamationsrätt...

En garanti är frivillig från handlarens sida från 6mån. Praxis är ändå 1 års garanti, en del handlare lämnar två års garanti.

Reklamationsrätten är tre år enligt lag. Detta ger konsumenten rätt att reklamera en vara i tre år. Det innebär absolut inte att konsumenten får rätt i sin reklamation. Under garantitid ligger bevisbördan hos garantigivaren men då garantin förfallit är det upp till köpare att bevisa att det inom reklamationen föreligger ett ursprungligt fel på produkten.

Att reklamera är en sak, att få produkten lagad kostnadsfritt är en helt annan.

Sen lite om det här med produktförsäkringar. Jag har jämfört tre försäkringsbolag och tre hemelektronikföretag. Så här blev resultatet:

Försäkringsbolag:

Folksam:

Elektronikprodukter innefattas inte i hemförsäkring, förutom vid stöld. Dock så innefattas elektronikprodukter i tilläggsförsäkringen "Allrisk", men man ersätts inte för funktionsfel. "Det ska vara fråga om skada på eller förlust av personlig egendom genom plötslig och oförutsedd händelse, alltså inte slitage eller liknande."

Kostnad Allrisk: 350-525:-/år

Självrisk: 1500:-

Åldersavdrag: 10% per år från år 2. Avdraget baseras på aktuellt nyanskaffningsvärde.

Länsförsäkringar:

Elektronikprodukter innefattas inte i hemförsäkring, förutom vid stöld. Dock så innefattas elektronikprodukter i tilläggsförsäkringen "Allrisk", men man ersätts inte för funktionsfel. "Försäkringen gäller inte: Som består i slitage eller förbrukning."

Kostnad Allrisk: Går inte att se separat pris, "bakas" in i den totala årskostnaden.

Åldersavdrag: År 2: 25%, År 3: 35%, År 4: 50%, År 5: 60% Avdraget baseras på aktuellt nyanskaffningsvärde.

Trygg Hansa:

Elektronikprodukter innefattas inte i hemförsäkring, förutom vid stöld. Dock så innefattas elektronikprodukter i tilläggsförsäkringen "Hemplus", men man ersätts inte för funktionsfel. "Vår HemPlus-försäkring ersätter skador på dina saker genom plötsliga och oförutsedda händelser. Bland annat om du tappar något eller blir bestulen utanför hemmet, eller om du själv råkar slå sönder något där hemma. "

Kostnad Allrisk: Går inte att se separat pris, "bakas" in i den totala årskostnaden.

Åldersavdrag: Specificeras inte, men det står: "När det gäller åldersavdrag på saker som omfattas av lösöredelen finns inga sådana begränsningar, utan där tas hänsyn till varje enskild sak. Exempelvis tappar hemelektronik snabbt i värde, medan guldsmycken ligger relativt stilla."

Hemelektronikkedjor: (TV inköpt, pris: 10.000:-)

Elgiganten:

Premie: 1599:- för 4 år.
Självrisk: 0:-
Åldersavdrag: 0%
Gäller funktionsfel, tappskador, drulle. Vid stöld får man hemförsäkringens självrisk utbetald.

Euronics:

Premie: 895:- för 5år.
Självrisk: 200:-
Gäller funktionsfel, tappskador, drulle. Ej stöld.

Siba:

Premie: 1799:- för 3 år.
Självrisk: 0:-
Gäller funktionsfel, tappskador, drulle. Ej stöld.

För att göra en rättvis jämförelse mellan försäkringsbolagen och hemelektronikkedjorna utgår vi från 2 scenarion. Apparatens anskaffningsvärde får stå still på 10.000:-, jämförelsen blir ändå korrekt även om likvärdig apparat hade kostat 7000:- efter tre år. Det går ej heller att se kostnad för två av försäkringsbolagens allrisktillägg så där använder jag Folksams lägsta taxa. Beräkningen med Folksams allrisktillägg görs också med deras lägsta taxa (350:- per år) Åldersavdrag går ej heller att se hos Trygg Hansa så där räknar jag lågt, 10% per år från år 2.

Scenario 1: (Funktionsfel)

Apparatens nätdel slutar fungera. TV:n går inte att få igång.

Scenario 2: (Olyckshändelse)

Apparaten får en ordentlig smäll av ett litet barn då den står på sin TV-bänk, panelen spricker och apparaten är ej reparerbar.

Så här går uträkningen till: självrisk + premie + åldersavdrag= kostnad (Premien för föräkringsbolagen multipliceras med det antal år det gäller, deras premie betalas ju/år, vad gäller hemelektronikkedjorna är premien en engångskostnad.)

Kostnad scenario 1 då det inträffar år tre:

Folksam: Ingen ersättning utbetalas
Länsförsäkringar: Ingen ersättning utbetalas
Trygg Hansa: Ingen ersättning utbetalas
Elgiganten: 1599:-
Euronics: 1095:-
Siba: 1799:-

Kostnad scenario 1 då det inträffar år fem:

Folksam: Ingen ersättning utbetalas
Länsförsäkringar: Ingen ersättning utbetalas
Trygg Hansa: Ingen ersättning utbetalas
Elgiganten: Ingen ersättning utbetalas
Siba: Ingen ersättning utbetalas

Kostnad scenario 2 då det inträffar år tre:

Folksam: 4550:-
Länsförsäkringar: 6050:-
Trygg Hansa: 4550:-
Elgiganten: 1599:-
Siba: 1799:-

Kostnad scenario 2 då det inträffar år fem:

Folksam: 7250:-
Länsförsäkringar: 9250:-
Trygg Hansa: 7250:-
Elgiganten: Ingen ersättning utbetalas
Siba: Ingen ersättning utbetalas

Detta är alltså vad det KOSTAR att få ut en ny apparat vid något av de scenarion.

Observera också att jag utgått från dom LÄGSTA värdena hos försäkringsbolagen, det kan alltså mycket väl vara ännu dyrare.

Verkar försäkringsbolagen på något sätt vara billigare än vad elektronikkedjorna är?? För mig verkar det faktiskt vara helt tvärtom. Tittar man på Länsförsäkringar så är ju själva försäkringskostnaden inklusive självrisk lika dyrt som det kostade att en gång köpa TV:n.

INGEN hemelektronikkedja är dyrare än vad en försäkring kostar på ETT ÅR inklusive självrisk! (350 + 1500=1850:-)

INGET försäkringsbolag utbetalar ersättning vid funktionsfel.

Givetvis gör man ju som man vill då man köper dyra elektronikprodukter, men bara för att man väljer att inte köpa till en extra garantitid (försäkring) så behöver ju inte produktförsäkringarna vara skit för det. Nästa gång jag köper TV lär det nog bli på Euronics, dom har ju dessutom två års garanti direkt plus att dom är överlägset billigast på sin försäkring som dessutom gäller längst....
Senast redigerad av gusgunner 2009-09-20 kl. 17:45.
Citera
2009-09-20, 19:49
Medlem
transatlantics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gusgunner
Först en sak om det här med garanti och reklamationsrätt...

Svinbra skrivet! Detta lär klara upp en del funderingar.
Citera
2009-09-20, 19:57
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gusgunner
.................text..............Sen lite om det här med produktförsäkringar. Jag har jämfört tre försäkringsbolag och tre hemelektronikföretag. Så här blev resultatet:

Försäkringsbolag:

Folksam:

Elektronikprodukter innefattas inte i hemförsäkring, förutom vid stöld. Dock så innefattas elektronikprodukter i tilläggsförsäkringen "Allrisk", men man ersätts inte för funktionsfel. "Det ska vara fråga om skada på eller förlust av personlig egendom genom plötslig och oförutsedd händelse, alltså inte slitage eller liknande."

Kostnad Allrisk: 350-525:-/år

Åldersavdrag: 10% per år från år 2. Avdraget baseras på aktuellt nyanskaffningsvärde........text.........
INGET försäkringsbolag utbetalar ersättning vid funktionsfel. [/i][/b]

....

Jag sitter nu och läser i Folksams försäkringsvillkor av år 2003 (den senaste jag fått) och under Tilläggsförsäkringar / T1 Allrisk

Står inget bokstavligen om " funktionsfel" , däremot står det precis som du säger Det ska vara fråga om skada på eller förlust av personlig egendom genom plötslig och oförutsedd händelse, alltså inte slitage eller förbrukning.

En vän till mig köpte en TV och han täcknade en tilläggsförsäkring hos TV handlaren som skulle gälla i 5 år .
5 år gick och oturligt nog gick TV sönder precis efteråt ,visade sig vara nätdelen ,och jag vet att han fick ut ersättning via hemförsäkringen då TV ej lönade sig laga.
Hur mycket vet jag dock inte.

Så jag blir lite fundersam när du säger att hemförsäkringen inte skulle gälla.
Visserligen tror jag att min vän snackade om "åskador" ,"ej reparerbart" och att TV reperatören skrivit detta på undersökningsprotokollet som försäkringsbolaget fick.
Eftersom han bor i ett flerfamilshus i en lägenhet ,samt huset har enbart jordburna El-Tele-KabelTV kablar ,utesluter jag helt att "åska" var orsaken ,inga andra i hans trappuppgång fick några problem.
Kan det vara så att eftersom TV reperatören trodde det berodde på "åska" så fick han ut ersättning ?
Citera
2009-09-20, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Jag sitter nu och läser i Folksams försäkringsvillkor av år 2003 (den senaste jag fått) och under Tilläggsförsäkringar / T1 Allrisk

Står inget bokstavligen om " funktionsfel" , däremot står det precis som du säger Det ska vara fråga om skada på eller förlust av personlig egendom genom plötslig och oförutsedd händelse, alltså inte slitage eller förbrukning.

En vän till mig köpte en TV och han täcknade en tilläggsförsäkring hos TV handlaren som skulle gälla i 5 år .
5 år gick och oturligt nog gick TV sönder precis efteråt ,visade sig vara nätdelen ,och jag vet att han fick ut ersättning via hemförsäkringen då TV ej lönade sig laga.
Hur mycket vet jag dock inte.

Så jag blir lite fundersam när du säger att hemförsäkringen inte skulle gälla.
Visserligen tror jag att min vän snackade om "åskador" ,"ej reparerbart" och att TV reperatören skrivit detta på undersökningsprotokollet som försäkringsbolaget fick.
Eftersom han bor i ett flerfamilshus i en lägenhet ,samt huset har enbart jordburna El-Tele-KabelTV kablar ,utesluter jag helt att "åska" var orsaken ,inga andra i hans trappuppgång fick några problem.
Kan det vara så att eftersom TV reperatören trodde det berodde på "åska" så fick han ut ersättning ?

Att Folksams försäkring inte gäller funktionsfel är korrekt. Hittade inte det ordagrant i deras villkor heller, men det är snabbt kontrollerat via telefon imorgon om man känner sig osäker.

Vad gäller din polares TV kan det ju mycket väl vara som du skriver, åska eller en vänligt sinnad verkstad som skrev det på besiktningsprotokollet som skickades till försäkringsbolaget. TV-reparatören bör vara så kompetent att han ser skillnad på "åskskador" och andra skador som beror på överspänning, men han har ju inget att vinna på att döma ut TV:n för din polare. Bättre då med en nöjd kund som fick sin försäkring att gälla...
Citera
2009-09-21, 15:17
Medlem
Försäkring vid köp av TV.

En spontan fråga till er alla;

Om vi leker med tanken att jag köper en TV hos en återförsäljare och samtidigt tecknar en tilläggsförsäkring på den som gäller i 3 år.

När dessa 3 år börjar närma sig och man känner att man vill utnyttja den försäkring man en gång betalat dyrt för, har ni då några bra tips på förfaranden?

Ska man hälla öl i TV:n när den är på eller ska man kasta den i backen och hoppas att den går sönder.
Någon som har ett bra tips?
Citera
2009-09-21, 16:43
Medlem
Ett alternativ kan ju vara att tappa ner TV:n på golvet. Ett annat att slänga en legokloss i panelen.
Citera
2009-09-22, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankie16
Så härligt med en Siba-anställd som försvar sin dricks. Här är lite rolig lektyr för den som vill ha seriös fakta:

http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/bankforsakring/artikel_1376973.e24

http://www.e24.se/pengar24/dinarattigheter/konsumentratt/artikel_870389.e24

Som sagt; jag ger gärna 20 spänn i dricks till en taxichaffis men 799 kronor till en Sibasnubbe är lite mycket för att han hämtar min teve på lagret. Eller?

Vadå seriös fakta? Artiklarna handlar om bristfällig information, inte om att försäkringarna skulle vara dyra, dåliga osv.

I den andra artikeln (som dessutom är ett år gammal) står det:
Citat:
"Hemelektronikkedjornas tilläggsförsäkring är ofta onödiga, eftersom hemförsäkringen ofta täcker de flesta sorters skador."

Men det stämmer ju inte. Ingen hemförsäkring täcker funktionsfel. Ingen hemförsäkring täcker "otursskador" om man inte tecknar en speciell tilläggsförsäkringen på sin hemförsäkring som kostar från 350:-/år. (se mitt inlägg högre upp)

Sen får ju inte Sibasnubben beloppet i dricks, det fattar du va?
Citera
2009-09-22, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Fan vad sköna myter det är i denna traden.

Enligt lag har du 3 ars reklamationsrätt pa dina produkter, de flesta försäkringar brukar vara 3 ar. Vid reklamation sa far man en likvärdig tv eller bättre. Om TV:en pajar efter 2 ar sa finns din modell med största sannolikhet inte kvar utan du för nagon generation bättre.

....text ...

Sedan täcker den inte:

 1. Skador orsakade av försäkrad produkt (följdskador).
 2. Skador av mindre art som inte påverkar försäkrad produkts användbarhet.
 3. Skador på i försäkrat objekt i efterhand installerade komponenter.
 4. Skador till följd av bristfällig eller felaktig installation/montering.
 5. Skador som består i att bildpunkter som slocknat i en utsträckning som ligger utanför leverantörens
riktlinjer.
 6. Skador som beror på s.k. datavirus.

7. Förbrukningsartiklar (ex batterier, lampor, fi lter, patroner, fi lm etc.).
 8. Kostnad för service, översyn och/eller rengöring av produkten om inte denna betingas av en
ersättningsbar skada.
 9. Lagrad information på hårddisk, internminne, minneskort, band eller liknande.

Skit i att drickas D0kt0rn utan ni kan skänka en krona till första bästa alkist utanför systemet.

För det första: Vid en reklamation får man INTE en ny TV eller en likvärdig. Förmoldigen är det reparation som gäller, men ännu mer förmodligen så odkänns inte reklamationen av LG i detta fall som du beskriver. Läs mer om reklamationsrätt och garanti i mitt inlägg högre upp. Googla lite och LÄR dig skillnaden mellan en garanti och en rätt att reklamera.

Sen radar du upp en massa som en försäkring inte täcker. Jag har numrerat dom.

1. Nej, men det gör din hemförsäkring. Hur ska en TV skada något annat menar du?

2. Nej, men det täcker ju ingen garanti eller hem/drulleförsäkring heller.

3. Det är väl inte konstigt... Eller hur menar du?

4. Det är väl eller inte konstigt! Eller?

5. Nej, för då räknas den ju inte som felaktig, det täcker ju inte en hem/drulle heller, hur ska du skydda dig då?

6. Men för h-e, ganska självklart va?

7. Va? Får man inte nya bläckpatroner, batterier gratis när dom är slut, GUUUUD vad dåligt.

8. Va? Ingår inte rengöring och årsservice??? (På bilar MÅSTE du göra din service VARJE år (och betala för den) för att garantin SKA gälla....)

9. Spelar roll, det är ju en TV detta gäller, vad finns lagrat på den menar du??
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in