2005-02-16, 21:50
Medlem
Tony Cliftons avatar
Mest överskattade band/artister?
Vilka band/artister tycker ni är de mest överskattade?
Nu menar jag såna som får väldigt mycket cred och uppmärksamhet utan att de förtjänar det.

Personligen har jag väldigt svårt för Jose Gonzales. Jag gillar singer/songwriters men jag har väldigt svårt att förstå denne artists framgångar. Den enda bra låten han spelat in är enligt mig är covern på The Knifes Heartbeat. Hans egna låtar saknar melodier, och arrangemangen består i regel bara av en gitarrslinga som upprepas om och om igen. Texterna är lika torra som Gobiöknen, och hans röst låter som om han satt och sjöng instängd i en papplåda. Jag tog mod till mig och såg konserten med honom (och Jens Lekman) som visades på SVT för några veckor sedan, tråkigare var det länge sedan jag haft (jag sommnade framför teven). Jag tycker att JG:s musik är oerhört tråkig och seg och fattar inte vad folk ser i honom. Enda anledningen till att lyssna på hans musik är om man har svåra sömnproblem (det funkade för mig...)
Citera
2005-02-16, 21:53
Medlem
Makehastes avatar
Måste säga att det är sådana här trådar som är mest överskattade. Vad kan man inte tycka är överskattat liksom?

För formens skull säger jag Beatles. Texter jag inte kan relatera till, irriterande melodier, fortfarande hopplöst överomskrivna typ hundra år efter att alla i bandet dog. Jag spyr på deras hits också.
Citera
2005-02-16, 21:55
Medlem
Jack Daws avatar
Ulf Lundell

Blek Dylan/springsteen-kopia som är en usel musiker såväl som konstnär.
Citera
2005-02-16, 21:57
Medlem
Bergman-Wasas avatar
Det finns väl redan minst en gammal sån här tråd som ändå känns rätt aktuell. Kanske bäst att fortsätta på den?

Jag säger ändå Guns 'n roses, Metallica och Elvis.
Citera
2005-02-16, 22:10
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste
Måste säga att det är sådana här trådar som är mest överskattade. Vad kan man inte tycka är överskattat liksom?

För formens skull säger jag Beatles. Texter jag inte kan relatera till, irriterande melodier, fortfarande hopplöst överomskrivna typ hundra år efter att alla i bandet dog. Jag spyr på deras hits också.

Jag häpnar varje gång jag hör talas om folk som inte har insett Beatles storhet. Jag kommer ihåg första gången jag hörde "the white album". Det är fortfarande det bästa jag har hört i hela mitt liv!

Och för att komma on-topic, Jakob Hellman har jag aldrig förstått mig på. Och för att skryta, jag har haft hans mor som hemkunskapslärare..
Citera
2005-02-16, 22:12
Bannlyst
KENT för sin äckel-pretentiösa och kvasi-intellektuella framtoning
Citera
2005-02-16, 22:20
Medlem
Mr Caves avatar
Citat:

Beatles? Mycket märkligt. Hur mycket har du lyssnat på dem? Inte mycket va? Hört yellow submarine och obla-di obla-da typ...?

Själv tycker jag att Gyllene Tider och Kent är överskattade! Fast jag har inte lyssnat sådär übermycket på Kent, ska erkännas.
Citera
2005-02-16, 22:21
Medlem
Nemesis1s avatar
Pantera, fd-glammare och Exhorder-ripoffs...
Citera
2005-02-16, 22:21
Medlem
Agent Coopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stargazer

Jag kan bara hålla med

Ger även Mando Diao en FET känga.
Citera
2005-02-16, 22:23
Medlem
pentrys avatar
Överskattningen över Beatles måste vara personlig. Utan Beatles och alla dessa som influerades av Beatles (typ "alla" runt-64/65), hade vi haft en helt annan populärkultur/musik historia och klimat än vad vi har idag. Hur denna hade varit kan självklart ingen svara på, men det avtryck The Beatles gjorde ändrade totalt riktningen inom populär musikhistoria. Och snälla, dra inte upp Elvis, Chuck Berry, Little Richard, James Brown, Jerry Lee Lewis "and what not". Den första vågen av Rock and Roll som dessa företrädde hade nått sin peak och i stort sett dött ut då Beatles slog igenom och skapade en helt ny riktning inom popkultur. Att inte gilla Beatles personligt är en sak, men att försöka förneka deras storhet (vare sig man gillar dom eller inte) för dagens musikklimat är som att försöka förklara andra världskriget som en parentes i nutidshistoria.
Citera
2005-02-16, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stargazer
Kent. För den totalt osvängiga musiken.
Citera
2005-02-16, 22:32
Medlem
Tony Cliftons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergman-Wasa
Det finns väl redan minst en gammal sån här tråd som ändå känns rätt aktuell. Kanske bäst att fortsätta på den?
Sökte på "Överskattade band" m.m. Hittade inget som riktigt passade in...
Det var mer om band man gillade/ogillade, det är inte riktigt samma sak, jag syftar på band som får/fått stor uppmärksamhet och/eller framgång men som enligt er inte förtjänar den...

Citat:
Ingen tvingar dig att skriva i tråden...
Sedan så är det ju så när det gäller musiksmak, att det som jag gillar tycker du är värsta dyngan och tvärtom, de flesta åsikter om musik är ju i grunden väldigt subjektiva, så jag ser ingen större skillnad på denna tråd och andra musiktrådar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in