2009-09-01, 20:36
Medlem
Det borde göras något åt dessa gigantiska trådar på 1000-3000svar
1: INGEN orkar läsa igenom och söka är inte särkillt bra.
2: En fråga drunknar i alla andras
3: Dom går ofta ifrån huvudämnet

Tex på dessa är "Tränings schema" tråden eller tex "Xbox360" tråden

Ska man sätta maxgräns eller få alla moderatorer ge f..n i att radera små trådar och hänvisa till dessa stora.
Om det gäller en fråga om något då räcker det med ett par svar och sedan är tråden klar.
Jag kan förstå trådar som behandlar ett ämne att diskutera dessa kan sammlas i en stor tråd, men inte när det gäller en specifik sak så som feedback på ett träningsschema eller svar på ett tekniskt problem med windows.

Vad anser ni?
Citera
2009-09-01, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av elex

Ska man sätta maxgräns eller få alla moderatorer ge f..n i att radera små trådar och hänvisa till dessa stora.
Om det gäller en fråga om något då räcker det med ett par svar och sedan är tråden klar.
Jag kan förstå trådar som behandlar ett ämne att diskutera dessa kan sammlas i en stor tråd, men inte när det gäller en specifik sak så som feedback på ett träningsschema eller svar på ett tekniskt problem med windows.

Vad anser ni?

Hur skall detta gå till menar du? Skall man låsa varenda tråd som råkar ha mer än tio sidor? Vad hjälper det att flytta problemet?
Citera
2009-09-01, 20:42
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Om jag måste välja mellan en enorm tråd där det konstant postas samma frågor och samma svar kontra ett helt forum där alla inlägg drunkar i supportfrågor som ställts ett tiotal gånger den senaste veckan så väljer jag tveklöst brontotrådar.
Citera
2009-09-01, 20:48
Medlem
zozolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Om jag måste välja mellan en enorm tråd där det konstant postas samma frågor och samma svar kontra ett helt forum där alla inlägg drunkar i supportfrågor som ställts ett tiotal gånger den senaste veckan så väljer jag tveklöst brontotrådar.

Jo fast det är inte dem ända alternativen
Citera
2009-09-01, 20:50
Medlem
rockandrollas avatar
Håller med lite med problemen med "giganttrådarna" men tror intedet finns någon vetog lösning då varken sökning eller läsning blir lättre om formuet består av en miljon små trådar.
Citera
2009-09-01, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zozola
Jo fast det är inte dem ända alternativen

Vilka övriga alternativ syftar du på då?
Citera
2009-09-01, 20:59
Medlem
SweTechs avatar
Citat:

Vad anser ni?

Jag anser att du borde lära dig hur sökfunktionen fungerar och, when everything else fails.. använd google. Det är sanslöst vad ofta man hittar rätt tråd och rätt information genom dom verktygen.

Sökfuntionen blir liksom inte sämre eller bättre om du har 10 sidor men 30 trådar om samma ämne än om du har en tråd med 300 sidor.
Citera
2009-09-01, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Jag anser att du borde lära dig hur sökfunktionen fungerar och, when everything else fails.. använd google. Det är sanslöst vad ofta man hittar rätt tråd och rätt information genom dom verktygen.

Sökfuntionen blir liksom inte sämre eller bättre om du har 10 sidor men 30 trådar om samma ämne än om du har en tråd med 300 sidor.

Nu behöver jag inte "lära" mig sökfunktionen här på FB utan ibland är det svårt att hitta om det ens finns. Och de tillfälle då det inte finns vill man inte att ens fråga skall lägga i en gigant tråd.

För jag har svårt att tro du som moderator vet att just min fråga finns i en gigant tråd eller? Jag tror att det är lite för lätt att kastas in i dessa trådar av moderatorn.
Citera
2009-09-01, 22:24
Medlem
Are-ons avatar
Kanske inte i alla fallen, m,en i visa kan man göra ett underforum. då menar jag när tråden är stört lång. Te.x WoW tråden eller vad har du upplevt för övernaturligt och speciellt när man behöver man behöver hjälp att hitta musik eller filmer.

Vet att jag kommer få en del mothugg, men jag tycker det skulle till föra sidan då man får ämnen mer överskådligt. Såklart får man ju göra detta i undantags fall, annars blir ju forumet för stort. Hoppas ni fattar min poäng.
Citera
2009-09-01, 22:32
Bannlyst
Moderatorer kunde ju hjälpas åt att edita alla "Den stora tråden om..."-trådar och lägga in en rejäl FAQ/bakgrundsinfo i första posten. I vissa fall kanske detta skulle hjälpa mot att tråden blir värdelös.
Citera
2009-09-01, 22:35
Medlem
spyder123s avatar
Hatar också dessa trådar, speciellt om dom är intressanta. Kanske att man hade ett system där man promotar inlägg som borde finnas med i den "reviderade" tråden. Originaltråden finns kvar, men inlägg som många har klickar "+" på (typ som Youtube) syns endast. Då är det lättare att få överblick utan att behöva läsa en massa offtopic.

Alternativt tvärtom, att man klickar (-) för dom inlägg som man kan hoppa över i den reviderade versionen.

Frågan är om Flashbackare är tillräckligt pålitliga.. tvivlar på att mod skulle vilja göra detta.

Förslag 2:
När man postar får man kryssa i om detta inlägg är värt att läsa. Slinker säkert förbi ett par inlägg, men några ärliga personer och deras inlägg kanske försvinner.
Citera
2009-09-01, 22:45
Medlem
Targenors avatar
Citat:

Vad anser ni?

Jag håller med om att stora trådar är dryga och svåra att överskåda.
Dock anser jag det är bättre med en samlingstråd kring ett specifikt problem istället för 100 olika trådar om samma problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in