2009-08-25, 04:36
Medlem
Jag har sett att det finns trådar om självscanning på Flashback och är familjär med sökfunktionen. Dock har jag inte sett någon om just Willys självscanning och det verkar ju faktiskt skilja lite.

Vi är två killar som har läst en del på flashback om detta och så vitt vi vet gäller alltså detta:

*Du får typ två självscanningar de två första gångerna. Tyvärr hade vi klantat oss första gången dirr innan vi läst på nåt, när vi skaffade självscanningskortet och hade "glömt" en fin oxfilé liggandes där. Blev avstämning - men tjejen i kassan va lugn. Men nu har vi lärt oss massor och hoppas att vi har kommit på en bombsäker taktik!

*Åker du dit på en självscanning är det ofta OK första gången då då lätt kan skylla på att du inte lärt dig än. Men då åker du till en annan klass i deras säkerhetssystem som innebär tätare avstämningar.

*Självscanning på Willys är såvitt vi vet bara slumpmässiga avstämningar, men jag antar att om de ser något misstänkt så får de göra en ändå??!

Okay, detta är vårat tillvägagångssätt. Vi har kört det fyra gånger nu och det har fungerat klockrent. So far, so good.

1. Vi är två killar i 20 års åldern. Vi klär oss ganska olika, så vi inte ser så synkade ut.

2. Vi har koll på att vi alltid besöker Willys på samma dag vid ungefär samma klockslag, och är där inne ungefär lika länge varje gång och handlar för ungefär samma pengar. Allt för att den slumpmässiga avstämningen ska tycka att jag är en regelbunden användare och den kommer förhoppningsvis sätta mig i en bra säkerhetsklass efter att avstämningarna gått bra ett tag. Info om detta har vi fått på FB om ICA:s självscanning.

2. Vi entrar inte Willys tilllsammans, utan med ca 2-3 minuters mellanrum.

3. Vi tar var sin korg, jag som har självscanningskort scannar in fyra påsar. Sedan möts vi upp där inne, jag handlar för 400kr i min korg och scannar allt. Han handlar för 400kr som han inte scannar (han har inget kort).

4. När vi varit där inne i ca 20-30 min. Börjar jag gå ut från butiken, till självscanningsavdelningen som nästan alltid är underbemannad och aldrig har kö. Min vän är bara en meter bakom mig och vi börjar prata om skolan. Vi låtsas att vi är klasskamrater som råkat träffa varandra på Willys och har ett underbart samtal.

5. Min vän ställer sig typ vid gränsen till självscanningen med sin korg och pratar med mig medan jag ställer tillbaka min handscanner och drar mitt kort.

6. Nu händer det. Antingen får jag slumpmässig avstämning. Då säger jag "Hoppsan jag fick en avstämning här eller nåt, tydligen sånt som händer när man självscannar haha. *Skakar hand* Det var verkligen jättetrevligt att träffa dig, vi syns i skolan kanske!" Min vän ställer därefter tillbaka varorna och går ut vanligt ur butiken. Min avstämningen stämmer på kronan och det ser bra ut i registret/statistiken.

7. Ja, eller så blir det ingen avstämning. Då betalar jag med kortet. Det står "Tack för att du handlade med oss" eller nåt. Jag börjar packa ner varorna i korgen och min vän hjälper mig och kommer med sin korg, precis som vi handlat tillsammans till vårt gemensamma hushåll.

8. Wey, vi fick hela skiten för ca halva priset.

Så - Ingen risk att åka dit! Eller?

Har vi missat något, isf får ni gärna ta upp det här! Så vitt vi vet har de inga videokameror där inne, eller vi har inte sett några skyltar om det iaf (och då får man väl inte filma?).

Så dom kan väl inte komma i efterhand och säga "Vi har filmat er två de senaste 3 månaderna och ni har stulit för uppskattningsvis 3000kr"?

Vad vi har läst på Flashback så ska det vara lugnt så fort det står att man har fått sitt kvitto i handen i princip. Stämmer detta även på Willys? Någon med erfarenhet?
Citera
2009-08-25, 05:32
Medlem
Megahallons avatar
Vid nummer 6 där han "ställer till baka varorna i butiken".
Vad exakt menar du med detta?
Går din kompis tillbaka in i affären och ställer alla saker på sin plats?

Kommer inte det verka konstigt?
Citera
2009-08-25, 08:24
Medlem
rogerks avatar
Ja men nu packar man ju varorna under tiden man handlar.
och varor för 4 st påsar får inte plats i en korg.... trollar du inte lite nu?
Citera
2009-08-25, 08:33
Medlem
skurknnns avatar
Är du seriös? Betala fullt pris för dina jävla matvaror istället för att smida planer på hur ni ska kunna "lura systemet".
Citera
2009-08-25, 08:36
Medlem
st_gemytss avatar
Jag tror att alla butiker med självscanning har nån som sitter och stirrar på er genom övervakningskameror som även ser vad som registreras. Billigare med en anställd som stirrar i kameran än tre i kassan....
Citera
2009-08-25, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doggyflash

7. Ja, eller så blir det ingen avstämning. Då betalar jag med kortet. Det står "Tack för att du handlade med oss" eller nåt. Jag börjar packa ner varorna i korgen och min vän hjälper mig och kommer med sin korg, precis som vi handlat tillsammans till vårt gemensamma hushåll.

Jag förstår inte vad du menar i stycke 7. När du självscannar så packar du inget i efterhand. Du packar medan du går i affären. Vid betalstationen sker ingen packning alls. Det är bara att gå direkt när bet är klart.
Eller har jag missat något?

Det lät onödigt krångligt.
Citera
2009-08-25, 10:17
Medlem
TTKs avatar
Ingen lagtolkningsfråga utan en fråga om willys rutiner mot snatteri i praktiken.

Vi se om de i brottsbekämpning har ett intresse av en sån här tråd.

jur -> Brott och brottsbekämpning

/Mod
Citera
2009-08-25, 12:57
Medlem
Det e 2 stora korgar, det blir ungefär 4 stycken påsar om man vill packa ner skiten snabbt. Trollar inte ihop ett sånt här utförligt inlägg fattar du väl :P

Ja, tanken med självscanningen är ju att du ska packa ner sakerna direkt i påsar. Men det är absolut inget krav, och ganska ok att inte göra det för blir det avstämning så måste du packa upp allt igen. De bryr sig inte om du packar i efterhand, dessutom e vi ju fortfarande nybörjare med det här med självscanning = ok att inte göra allt så smidigt.

Ja det lät logiskt att ha någon som tittar igenom allt med videokamera. Men får man verkligen filma allt om man inte sätter ut skyltar? Det är ju en av frågorna vi har.

Ok att flytta tråden, men en juridisk grej vi frågar efter är ju om dom har rätt att komma i efterhand och anmäla oss efter vi fått kvittot i handen?
Citera
2009-08-25, 14:18
Medlem
Citat:
Det e 2 stora korgar, det blir ungefär 4 stycken påsar om man vill packa ner skiten snabbt. Trollar inte ihop ett sånt här utförligt inlägg fattar du väl :P

Ja, tanken med självscanningen är ju att du ska packa ner sakerna direkt i påsar. Men det är absolut inget krav, och ganska ok att inte göra det för blir det avstämning så måste du packa upp allt igen. De bryr sig inte om du packar i efterhand, dessutom e vi ju fortfarande nybörjare med det här med självscanning = ok att inte göra allt så smidigt.

Ja det lät logiskt att ha någon som tittar igenom allt med videokamera. Men får man verkligen filma allt om man inte sätter ut skyltar? Det är ju en av frågorna vi har.

Ok att flytta tråden, men en juridisk grej vi frågar efter är ju om dom har rätt att komma i efterhand och anmäla oss efter vi fått kvittot i handen?

Eftersom avgiften du betalar inte är en utgångsavgift utan en avgift för det du har i påsarna. Så anser jag att det är självklart att du åker dit för snatteri när varorna du har i påsarna inte omfattas av kvittot.
Du kan knappast hävda att det var nybörjarfel om hälften av varorna aldrig var inscannade och betalade.

Du kan jämföra det med detta.
Om du handlar normalt, men stoppar vissa saker i fickan.
Stoppar dom dig efter kassan, så är det fortfarande snatteri vad gäller de sakerna du har i fickan.
ÄVEN om du betalt för de andra sakerna.

Självfallet har de rätt att anmäla dig för detta.
Senast redigerad av PeterSfa 2009-08-25 kl. 14:20.
Citera
2009-08-25, 14:58
Medlem
Hahaha säger jag bara. Om ni vill bli ihågkommna av personalen så är ju ert komiska skådespel ett ypperligt sätt. Det garanterar att man kommer ihåg er. (ja, jag har ganska mycket kassavana)
Gör det snyggt och tyst istället. Eller tja, gör det inte alls, för det är bara tragiskt att inte betala för sig, men det är ju en annan historia.
Citera
2009-08-25, 15:19
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Jo det är precis så som du gör som riktiga troll gör.

Citat:
Det blir avstämning otroligt sällan så om du beter dig som du gör så undrar nog folk vad ni håller på med. Dessutom i de varuhus där jag vistas, både COOP o Willys, där är det liksom helt olika vägar till kassorna. Så din polare går knappast den vägen för att prata med dig om han är seriös.

Citat:
Det brukar stå skyltar när går in i butik....
Citera
2009-08-25, 15:34
Medlem
Citat:
Jo det är precis så som du gör som riktiga troll gör.
? Okay, jag har ingen direkt erfarenhet av hur troll gör. Jag ville bara göra ett ganska uttömmande och ärligt inlägg för att få så ärliga och uppriktiga svar tillbaka, jag har fått några hittills tycker jag!
Citat:
Det blir avstämning otroligt sällan så om du beter dig som du gör så undrar nog folk vad ni håller på med. Dessutom i de varuhus där jag vistas, både COOP o Willys, där är det liksom helt olika vägar till kassorna. Så din polare går knappast den vägen för att prata med dig om han är seriös.

Nej men vår tanke är att om man nu inte sett varandra på länge kanske, men går i samma skola, har ett intressant samtal, så är det naturligt att man följer sin vän tills det inte går att följa längre? Iaf inte otroligt ologiskt enl. mig.
Citat:
Det brukar stå skyltar när går in i butik....
Mm har också läst att det ska finnas det, det är därför jag vill veta om de får filma om det inte finns (för vi har inte sett några). För får de inte så är det ju bra (för oss).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in