2009-08-16, 13:25
Bannlyst
hej, förr hörde man ofta i debatten att vi skulle ha 35timmars arbetsvecka alltså 7timmar om dagen, men nu på sistonde har det helt försvunnit ur debatten varför? det finns ju en del företag som har det och i frankrike har man det. Men här tycks den debatten ha dött, skulle inte 7timmars arbetsdagar vara önskvärt här med så man får mer fritid?
Citera
2009-08-16, 13:39
Medlem
Kämpendahls avatar
Självklart vore det skönt med 35-timmarsvecka, men hur många är beredda att sänka lönen för det? Alternativet är att man behåller sin lön trots sänkning i arbetstid, men det innebär att arbetsgivaren måste anställa fler personer och därför måste produkterna eller tjänsterna säljas dyrare för att kompensera för de ökade lönekostnaderna.
Citera
2009-08-16, 13:40
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borjeboy
hej, förr hörde man ofta i debatten att vi skulle ha 35timmars arbetsvecka alltså 7timmar om dagen, men nu på sistonde har det helt försvunnit ur debatten varför? det finns ju en del företag som har det och i frankrike har man det. Men här tycks den debatten ha dött, skulle inte 7timmars arbetsdagar vara önskvärt här med så man får mer fritid?

I en globaliserad ekonomi blir det svårt. Ska vi tävla mot Kina, Tyskland och USA i en industri som rullar allt fortare kan vi inte själva dra ned på takten.

Ofta sägs det att en kortare arbetsvecka skulle få fler människor i arbete. Det kan stämma på okvalificerade arbeten men är inte direkt tillämpbart på avancerade diton. Detta sett ur ett nationellt perspektiv. Det går nämligen inte att dra av 20 timmar från en projektledares arbetsmånad och sätta in e annan projektledare på de 20 timmarna. Projekt och företag är ofta så omfattande och komplexa samt satta under enorm tidspress att det ofta behövs mer än 40 timmar från varje person.

Har man någon gång jobbat med forskning eller företagsledning inser man hur lite andra anställda vet om vad man gör och än mindre hur det man gör fungerar. En chef (eller flera) behövs därför för att hålla koll på alla bitar. Med kortare arbetsvecka blir det fler anställda alternativt sämre resultat. Oavsett vad så blir det en sämre soppa.
Citera
2009-08-16, 13:40
Medlem
goE-s avatar
Vi tar det steg för steg.
  • Att använda Frankrike som förebild gällande arbetsmarknad är att som använda Nazityskland som måttstock för mänskliga rättigheter - Frankrike är, måhända efter Spanien, det land i Europa som har störst problem med sin ekonomiska situation, och som sannolikt har en avsevärt längre resa för att råda bot på dem än Spanien. Arbetslösheten ökar konstant. Överstarka och stridslystna fack kidnappar personal och stänger produktion. Ett juridiskt system med kraftiga inskränkningar i möjligheterna att säga upp personal innebär att företag undviker att anställa. Flera företag drar sig för att nyetablera, redan etablerade försöker stegvis flytta produktion ur landet.
  • Ökade produktionskostnader - Förslaget med 35timmarsvecka har som grundkrav att arbetstiden skall minskas men med bibehållen årslön - helt enkelt en förhöjning av produktionskonstnaderna (kostnad konstant, produktionstid minskad 5h/v).
  • Du kan idag välja själv - Du har idag möjlighet att arbeta 35 timmar per vecka, eller varför inte 20 timmar för den sakens skull? Du väljer idag själv att värdera din fritid - vill du jobba mer får du mer pengar, jobbar du mindre har du mer fritid.
  • Förslaget ökar sannolikt arbetslösheten - I Sverige är arbetslösheten omkring 10%, och ungdomsarbetslösheten runt 30%. Hur tror du att dessa siffror påverkas av att vi försämrar vår konkurrenskraft genom att öka produktionskostnaderna?

Varför värderar du inte din fritid själv borjeboy?
Citera
2009-08-16, 13:59
Bannlyst
minns jag fel nu eller finns det inte någon stor biltillverkare som faktiskt har 35timmars arbetsvecka.... typ opel eller toyota? eller är det i vissa fabriker kanske..

Fast en fördel med lägre produktionstakt är ju att man sliter mindre på jordens resurser

Sen aksnke man skulle ha olika arbetstimmar för olika typer av jobb, sådana som är fysiskt ansträngande typ vissa fabriksjobb osv kanske bara skulle ha 35timmar medans kontorsarbete som inte är lika fysiskt ansträngande kan ligga kvar på 40... fast ett sådant förslag är ju way to kontroversiellt...
Citera
2009-08-16, 14:05
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Sen aksnke man skulle ha olika arbetstimmar för olika typer av jobb, sådana som är fysiskt ansträngande typ vissa fabriksjobb osv kanske bara skulle ha 35timmar medans kontorsarbete som inte är lika fysiskt ansträngande kan ligga kvar på 40... fast ett sådant förslag är ju way to kontroversiellt...
Varför vill du tvunget ha detta lagstadgat? Om du värderar din fritid så högt, varför jobbar du inte mindre? Min mor jobbar 75% på grund av att hon värdesätter fritiden högre än vad de sista 25% ger. Jag jobbar cirka 70 timmar/v då jag gillar mitt jobb och jag anser det vara värt det.

Varför väljer du inte själv? Och varför just siffran 35? Varför inte 30?
Citera
2009-08-16, 14:12
Moderator
Semesters avatar
Citat:
minns jag fel nu eller finns det inte någon stor biltillverkare som faktiskt har 35timmars arbetsvecka.... typ opel eller toyota? eller är det i vissa fabriker kanske..

Fast en fördel med lägre produktionstakt är ju att man sliter mindre på jordens resurser

Nu är jag nördig och tråkig men det sliter inte nödvändigtvis mindre på jordens resurser med lägre produktionstakt. Kostnaden för att sätta igång en fabrik är rejält hög, kan man maximera produktionen under en dag istället för att dela upp den över ett par dagar har man sparat mängder av energi.

Jag skulle absolut kunna tänka mig att fabriksjobben går på lägre timmar. Jag är dock inne på goes linje att man har mer valfrihet. Det brukar annars inte vara några stora problem att be om att gå ned på deltid. Det är ofta rentav önskvärt av arbetsgivaren så de kan ha mycket folk som kan täcka upp vid produktionstoppar.
Citera
2009-08-16, 15:35
Medlem
Tallkottes avatar
Jag tycker man kan ifrågasätta tvånget på 40h-veckor som det är idag. Visst, vissa har möjligheten att gå ner i arbetstid mot minskad lön - men långt ifrån alla.

Argumenten för arbetstidsförkortning vore:
  • Det skulle ha potential att minska arbetslösheten.
  • Mer fritid vilket i sin tur skulle ha positiva effekter på folkhälsan
  • Många människor skulle lätt kunna få lika mycket gjort på en 6h arbetsdag som på en 8h arbetsdag.
  • BNP ökar varje år - till vilken nytta? Behöver man den 150e tv-kanalen?

Argumenten mot arbetstidsförkortning:
  • Vissa människor tycker pengar är det viktigaste som finns
  • Vissa tjänster är svårt att dela upp i flera mindre tjänster, som nämdes ovan, tex. chefstjänster etc.

Jag tror det var John Maynard Keynes som sa att vi i framtiden inte kommer behöva arbeta speciellt mycket eftersom produktiviteten per arbetat timme ökar med ca 3-4% på årsbasis. Detta argument tycker jag är vettigt. Varför ska man idag jobba så förbannat mycket? Jag är fullt övertygad om att materiell lycka aldrig kan vinna i längden, då man väl uppnått en viss levnadsstandard, som jag anser att man redan gjort idag.
Citera
2009-08-16, 18:12
Medlem
BusinessCasuals avatar
Jag skulle gärna se t.om. 6 timmars arbetsdagar (30h/vecka), men 35h skulle såklart vara välkommet också. Den eventuella lönesänkningen skulle jag kunna leva med, även om jag förstår att de som redan lever på marginalen skulle få det svårare.

Upplever det tyvärr som att väldigt få arbetsgivare uppskattar 75%-iga tjänster, det är väl mest om man har småbarn som det går att få igenom..

Sen tror jag nog att de allra flesta i tjänstemannayrken skulle producera minst lika mkt på 7 timmar som på 8, den extra lediga timmen skulle ge en mindre pressad tillvaro och mer tid för avkoppling. Står man vid en maskin på en fabrik däremot och tillverkar 30 enheter/timme så påverkas givetvis produktionen.

Argumentet att det inte skulle funka för chefbefattningar och liknande har jag också svårt för, utan tror att det mest är en anpassningfråga. Dagens tjänster är anpassade för 40h/vecka, men när man väl vant sig vid 30/35h skulle det upplevas som det naturliga istället. Människor har en tendens att tro att de är lite väl oumbärliga... Dessutom är det ju lite märkligt att vartenda chefstjänst i Sverige skulle kräva exakt 40h arbete i veckan, är det någon naturlag som definierat det?
Citera
2009-08-16, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BusinessCasual
Jag skulle gärna se t.om. 6 timmars arbetsdagar (30h/vecka), men 35h skulle såklart vara välkommet också. Den eventuella lönesänkningen skulle jag kunna leva med, även om jag förstår att de som redan lever på marginalen skulle få det svårare.

Upplever det tyvärr som att väldigt få arbetsgivare uppskattar 75%-iga tjänster, det är väl mest om man har småbarn som det går att få igenom..

Sen tror jag nog att de allra flesta i tjänstemannayrken skulle producera minst lika mkt på 7 timmar som på 8, den extra lediga timmen skulle ge en mindre pressad tillvaro och mer tid för avkoppling. Står man vid en maskin på en fabrik däremot och tillverkar 30 enheter/timme så påverkas givetvis produktionen.

Argumentet att det inte skulle funka för chefbefattningar och liknande har jag också svårt för, utan tror att det mest är en anpassningfråga. Dagens tjänster är anpassade för 40h/vecka, men när man väl vant sig vid 30/35h skulle det upplevas som det naturliga istället. Människor har en tendens att tro att de är lite väl oumbärliga... Dessutom är det ju lite märkligt att vartenda chefstjänst i Sverige skulle kräva exakt 40h arbete i veckan, är det någon naturlag som definierat det?

japp, och den lagen är 8timmar arbete, 8timmar fritid, 8timmar sömn..
Citera
2009-08-16, 18:25
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BusinessCasual

Givetvis skulle även chefer kunna gå ned på 30h om vi begränsar vår ekonomi till ett nationellt perspektiv. Om vi däremot blandar in omvärlden fungerar det inte längre. Våra produktionskostnader blir högre än andra länder varpå vi inte längre kommer kunna exportera våra varor eller köpa våra tjänster varför människor i Sverige kommer bli arbetslösa.
Alltså kan vi i Sverige endast genomföra en arbetstidssänkning förutsatt att andra länder hakar på.
Citera
2021-05-08, 23:14
Moderator
ksvs avatar
Bump av gammal tråd.
Citat:
Ursprungligen postat av Tallkotte
Jag tycker man kan ifrågasätta tvånget på 40h-veckor som det är idag. Visst, vissa har möjligheten att gå ner i arbetstid mot minskad lön - men långt ifrån alla.
Ska inte den som vill ha rätt att jobba 40 timmar per vecka?
Eller ska man införa obligatorisk rätt kräva deltidtjänst?

Citat:
Ursprungligen postat av Tallkotte
Argumenten för arbetstidsförkortning vore:
  • Det skulle ha potential att minska arbetslösheten.
  • Mer fritid vilket i sin tur skulle ha positiva effekter på folkhälsan
  • Många människor skulle lätt kunna få lika mycket gjort på en 6h arbetsdag som på en 8h arbetsdag.
  • BNP ökar varje år - till vilken nytta? Behöver man den 150e tv-kanalen?
Nyttan ligger i ökad välfärd i form av bättre cancervård mm.
Trots Covid hade vi lägre dödlighet i Sverige 2020 än 2009 när den här tråden startades.
Senast redigerad av ksv 2021-05-08 kl. 23:26.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in