2009-08-13, 00:46
Medlem
mentometers avatar
Har en granne som är jobbig... eller rättare sagt hennes barn är väldigt skrikiga, gnäller för minsta lilla.
Själv har jag inga barn så jag vet nog inte så mycket, men undrar om hon gör rätt att hon säger "det är bra nu" när ungarna skriker i högan sky.
Är det inte mer vettigt att säga "det räcker nu", "nu är det lägg-dags", "nu måste ni lugna ner er" osv???

Tror väl i och för sig att barnen förstår att de ska lugna sig, men inte är väl det rätt att använda meningen "det är bra nu" när de skriker?
Citera
2009-08-13, 00:49
Bannlyst
Jag ser det som synonymer. Det där "bra" är, enligt mig, ironiskt och därav detsamma som "Lägg ner nu för i helvete", typ.

Hajar du mina tankegångar?
Citera
2009-08-13, 00:50
Medlem
Baseballbats avatar
de kanske skriker för att de blev rädda / slog sig och mamman tröstar dem genom att säga "det är bra nu" `?

just a though
Citera
2009-08-13, 00:51
Medlem
mentometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enigmium
Jag ser det som synonymer. Det där "bra" är, enligt mig, ironiskt och därav detsamma som "Lägg ner nu för i helvete", typ.

Hajar du mina tankegångar?

Jag förstår tankegången som vuxen, men barn måste ju få lära sig att "bra" är bra! så därför tycker jag inte om den formuleringen kring små barn.
Citera
2009-08-13, 00:54
Medlem
rabarbros avatar
Jag tror att barn reagerar mer på tonläge och kroppsspråk än ord och formuleringar.
Citera
2009-08-13, 00:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mentometer
Jag förstår tankegången som vuxen, men barn måste ju få lära sig att "bra" är bra! så därför tycker jag inte om den formuleringen kring små barn.

Nja, ungarna får väl lära sig vad ironi är i tidig ålder hoppas jag. Annars så kan det bli en jävla massa missförstånd, speciellt ifall jag vore förälder.
Citera
2009-08-13, 00:55
Medlem
mentometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baseballbat
de kanske skriker för att de blev rädda / slog sig och mamman tröstar dem genom att säga "det är bra nu" `?

just a though

NO NO, tyvärr, de skriker jämt. De är trötta, hungriga m.m. Tycker inte att mamman ska säga att det "är bra" då. Hon vill bara tysta dem.
I bland skriker hon på dem.
För övrigt så är de uppe väldigt sent på kvällarna 23-tiden, småttingar på 1-3 år (2 stycken) och är trötta och griniga. Tycker att mamman ska natta dem tidigare och inte bara säga att "det är bra nu" som jag hör att hon säger när de skriker.
Citera
2009-08-13, 04:23
Medlem
Clumzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mentometer
Tycker att mamman ska natta dem tidigare och inte bara säga att "det är bra nu" som jag hör att hon säger när de skriker.

Du kanske ska gå in till morsan och skrika "DET ÄR BRA NU! SLUTA SKRIKA PÅ DINA UNGAR!".

Citera
2009-08-13, 16:04
Medlem
StrarratSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enigmium
Nja, ungarna får väl lära sig vad ironi är i tidig ålder hoppas jag. Annars så kan det bli en jävla massa missförstånd, speciellt ifall jag vore förälder.

Jag har hört att man inte ska vara ironisk med barn som är under nio år då dom inte riktigt förstår ironi.
själv tycker jag en åttaårig unge borde fatta ironi men jag kan inte så mycket om barn så jag lyssnar på andra och sprider det vidare (beroende på källa)
Citera
2009-08-13, 17:12
Medlem
johannes Xs avatar
Jag tror ungarna förstår vad som menas.

Ironi är det ju inte direkt. Ironi på små barn är ju lite misslyckat då de oftast inte förstår ett smäck av det.

Frågan är varför de är uppe så sent?
Ingen farsa?
Citera
2009-08-13, 17:21
Medlem
Zarkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrarratS
Jag har hört att man inte ska vara ironisk med barn som är under nio år då dom inte riktigt förstår ironi.
själv tycker jag en åttaårig unge borde fatta ironi men jag kan inte så mycket om barn så jag lyssnar på andra och sprider det vidare (beroende på källa)
Kan inte ge källa för tillfället, men jag har hört att ironi mot småbarn leder till osäkerhet. Att de i så ung ålder inte vet när man är ironisk och inte, och därför riskerar att inte bli tagen på allvar då man inte använder ironi.
Citera
2009-08-13, 17:25
Medlem
trainngains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrarratS

det stämmer det du har hört.
läste samma sak i någon bok (kommer tyvärr inte ihåg namnet)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in