2009-07-30, 16:43
Medlem
Fraternités avatar
Jag funderar på radions urval av musik. Alla som lyssnar någorlunda mycket på radio vet att de ofta går runt på ett fåtal låtar som de spelar i slingor. Inte helt orimligt när man ser till kanaler som NRJ och Radio 107,5 vars nisch ligger i att spela ”det senaste”, av vilket det förstås inte finns oändligt. Kanaler som 106,7 Rockklassiker och Vinyl borde dock ha i princip hur mycket material som helst att spela upp? Med det i åtanke är det märkligt hur de ständigt verkar spela precis samma låtar om och om igen.
Citera
2009-07-30, 16:47
Medlem
Emilf-ws avatar
Jag brukar lyssna på 106,7 och där spelar dom väldigt mycket olika låtar tycker jag.. Det finns ju en massa rockklassiker
Citera
2009-07-30, 16:49
Medlem
CrazyWorlds avatar
Sveriges Radio har ett väldigt stort "musikbibliotek". Ringer du in så kan du önska i stort sett vilken låt som helst, de har den. Man blir förbannad när någon tråkig jävel ringer in och önskar att få höra nått skit som spelas 3 gånger varje timme på Rix Fm.
Citera
2009-07-30, 17:29
Medlem
netkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraternité
Jag funderar på radions urval av musik. Alla som lyssnar någorlunda mycket på radio vet att de ofta går runt på ett fåtal låtar som de spelar i slingor. Inte helt orimligt när man ser till kanaler som NRJ och Radio 107,5 vars nisch ligger i att spela ”det senaste”, av vilket det förstås inte finns oändligt. Kanaler som 106,7 Rockklassiker och Vinyl borde dock ha i princip hur mycket material som helst att spela upp? Med det i åtanke är det märkligt hur de ständigt verkar spela precis samma låtar om och om igen.

Det är faktiskt sant, och rätt märkligt. Jag brukade lyssna på "Lugna Favoriter" som nischar sig som en kanal med lugn musik, vilket torde innebära att det finns en sjuhelvetes massa musik att välja emellan, men likförbannad så är variationen inte speciell stor, och de flesta låtarna går ett par gånger per dag. Det är väldigt irriterande.
Citera
2009-07-30, 17:59
Medlem
Fraternités avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emilf-w
Jag brukar lyssna på 106,7 och där spelar dom väldigt mycket olika låtar tycker jag.. Det finns ju en massa rockklassiker

Jag lyssnar också en del på rockklassiker, inte tillräckligt mycket för att kunna säga emot dig dock. På Vinyl 107 spelas dock exakt samma låtar varje dag.

Citat:
Ursprungligen postat av CrazyWorld
Sveriges Radio har ett väldigt stort "musikbibliotek". Ringer du in så kan du önska i stort sett vilken låt som helst, de har den. Man blir förbannad när någon tråkig jävel ringer in och önskar att få höra nått skit som spelas 3 gånger varje timme på Rix Fm.
Lyssnar väldigt sällan på Sveriges Radio. Tyvärr kanske man skulle säga. Känns som att det är betydligt mer varierat både vad gäller program och musikval där.

Citat:
Ursprungligen postat av netko
Det är faktiskt sant, och rätt märkligt. Jag brukade lyssna på "Lugna Favoriter" som nischar sig som en kanal med lugn musik, vilket torde innebära att det finns en sjuhelvetes massa musik att välja emellan, men likförbannad så är variationen inte speciell stor, och de flesta låtarna går ett par gånger per dag. Det är väldigt irriterande.
Frågan är vad det kan bero på? Kan det vara så att kanalerna betalar en klumpsumma för en låt som de sedan får spela hur många gånger de vill?
Citera
2009-07-30, 20:28
Bannlyst
Citat:

Lady Gaga och hennes "Pokerface" med andra ord. Det är väl inte så många fler än den just nu? Eller det kanske var för ett par månader sedan... Lyssnar mycket sällan på Rix FM och de där.

Lyssnade på Lugna favoriter när jag var i Stockholm förra veckan. Där spelades Bryan Adams och Rod Stewart flera gånger om dagen.
Citera
2009-07-30, 22:31
Medlem
Geomeisters avatar
Ring in och önska mindre kända låtar!

Nästan alla kanaler kör ju med sitt vanliga arkiv men t.ex. Rockklassiker har spelat upp låtar jag önskat och då har jag önskat lite halvkända grejer. Inte Stairway to Heaven, Back in Black eller Living After Midnight.

Jag ska nog gå och önska någon låt nu bara för det!

"okänd", såklart
Citera
2009-07-30, 22:53
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Lady Gaga och hennes "Pokerface" med andra ord. Det är väl inte så många fler än den just nu? Eller det kanske var för ett par månader sedan... Lyssnar mycket sällan på Rix FM och de där.

Lyssnade på Lugna favoriter när jag var i Stockholm förra veckan. Där spelades Bryan Adams och Rod Stewart flera gånger om dagen.

kör de inte låten där Skarsgård knuffar henne utför ett stup ?
Citera
2009-07-30, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emilf-w

Bor du i gävle?
Citera
2009-07-30, 23:18
Medlem
netkos avatar
Citat:
Jag lyssnar också en del på rockklassiker, inte tillräckligt mycket för att kunna säga emot dig dock. På Vinyl 107 spelas dock exakt samma låtar varje dag.

Lyssnar väldigt sällan på Sveriges Radio. Tyvärr kanske man skulle säga. Känns som att det är betydligt mer varierat både vad gäller program och musikval där.

Frågan är vad det kan bero på? Kan det vara så att kanalerna betalar en klumpsumma för en låt som de sedan får spela hur många gånger de vill?

Det har jag också funderat på, det har väl antagligen någonting med STIM-pengarna att göra;
http://www.stim.se/stim/prod/stimv4.nsf/AllDocuments/F9EFFF5E718D2C49C125710900435856 Hittade den där länken lite snabbt, den ger väl kanske lite klarhet även om jag inte är så jättesugen att fördjupa mig desto mer just nu.

Men det är nog säkert som du säger, de betalar en klumpsumma och får sedan spela låten ett X-antal gånger. I flera fall kring 10-15 ggr/dag.
Citera
2009-07-31, 00:00
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Jag har verkligen svårt för radiomusik, men om någon vet om en kanal som endast spelar jazz, fusion och progressiv rock, så får ni gärna meddela mig om det.
Citera
2009-07-31, 00:01
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Ps. Gammal funk och soul också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto