2009-07-20, 02:37
Bannlyst
hej

vet inte riktigt vad jag ska göra, min kompis sa att man kunde bli riktigt hög på Ricinfrön, så han åt ungefär 10-15st och tuggade typ 5 minuter på dem.

I början var han livlig och så, men nu ligger han bara i soffan och gör typ ingenting, vet inte ens om han andas, men jag tror det.

vågar inte gå fram och titta om han skulle bli våldsam. borde jag ringa ambulans??
2009-07-20, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petta99
hej

vet inte riktigt vad jag ska göra, min kompis sa att man kunde bli riktigt hög på Ricinfrön, så han åt ungefär 10-15st och tuggade typ 5 minuter på dem.

I början var han livlig och så, men nu ligger han bara i soffan och gör typ ingenting, vet inte ens om han andas, men jag tror det.

vågar inte gå fram och titta om han skulle bli våldsam. borde jag ringa ambulans??

Kolla om han andas, snabbt som fan. Om han inte gör det, ring ambulans!
2009-07-20, 02:53
Medlem
skolmatsals avatar
http://www.giftinformation.se/AlphaList_vaxt.asp?ArticleID=11108&CategoryID=6231 &pDisplayType=0

Ricin

Ricinus communis

Växten är mycket giftig. Speciellt fröna innehåller ricin. Allvarliga förgiftningar genom förtäring är ovanliga. Ett söndertuggat frö uppges dock innebära risk.
Fröna är bönliknande, hårda, dekorativa, oftast marmorerade i vitt, grått, brunt eller svart.

Symtom: Kan komma efter flera timmar. Kräkningar, magsmärtor och diarré, som kan bli kraftiga och ihållande och leda till vätskeförlust. I allvarliga fall eventuellt även njur- och allmänpåverkan senare i förloppet.

Åtgärd: Ge kol. Till sjukhus och kontakta Giftinformationscentralen.
2009-07-20, 02:53
Medlem
Fan, det är ju dunderfarliga saker.
Men jag antar att han visste det redan?
2009-07-20, 02:57
Bannlyst
polaren död TS?
2009-07-20, 02:58
Bannlyst
Det är ingen fara, han skojade bara (kul skämt?).

Var bara vanliga frön av någon jävla sort han åt.

Hade för mig att det var nått speciellt med Ricin, men kunde inte sätta fingret på vad fan det var, lite dumt kanske.
2009-07-20, 03:10
Bannlyst
Skön humor polaren har^^
2009-07-20, 03:18
Medlem
Jag har för mig att Ricin är ett av det farligaste naturliga gifterna...bra skämt av kompisen.... Du borde kanske ta en snara runt halsen och ställa dig på en pall när han kommer tillbaks från toaletten eller dylikt...se om han reagerar liksom.
2009-07-20, 03:32
Bannlyst
Haha, jävlar vad jag skrattade när jag läste trådrubriken, trodde de var någon som försökt ta självmord eller blivit ilurad eller nåt.

Blir nog en rätt jobbig tripp på 15frön..

EDIT: http://www.youtube.com/watch?v=9iDQjmq1bxI

KOlla från 1:45.. Gillar sättet de illustrerar hur ricin påverkar kroppen
Senast redigerad av Knarksmurfen 2009-07-20 kl. 03:37.
2009-07-20, 13:33
Medlem
Cosmouses avatar
Ricin är ju giftigt. Verkligen inte bra att äta de. Som sagt, kanske lite försent att säga de nu, men ha koll på han hela tiden. Skriv här sen vad som hände med pågen.
2009-07-20, 13:39
Medlem
tops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmouse
Ricin är ju giftigt. Verkligen inte bra att äta de. Som sagt, kanske lite försent att säga de nu, men ha koll på han hela tiden. Skriv här sen vad som hände med pågen.

polarn skämtade tydligen bara
2009-07-20, 19:19
Avslutad
Hehe... Tur att han "skämtade"... (ett extremt roligt skämt... )
Ricin är som sagt dödligt giftigt o en böna kan leda till döden...
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in