Flashback bygger pepparkakshus!
2009-07-04, 19:58
Medlem
SinXs avatar
Hejsan!

Har rätt nyligen fixat min egna hemsida med Apples iWeb. Några tankar slog mig. Programmet är extremt enkelt, och har trots detta en hel del smidiga funktioner. Få funktioner jag egentligen saknar. Det enda som jag kom att tänka på är att jag skulle vilja ha några andra layouter för RSS-flöden (rullande text horisontellt), och möjligheten till kontaktformulär. Annars känns det rätt fullkomligt. Hur "ful" kod blir det? Har hört att många WYSIWYG-editorer skapar extremt dålig kod. Hur är det med iWeb?

En funktion jag ännu inte testat är möjligheten att skriva in egen kod. Hur bra fungerar det? Vad anser ni om iWeb som hemsideprogram? Fördelar/nackdelar?

Har Ni gjort någon sida skriv gärna om den så kanske man kan få lite idéer.

PS
Kanske borde placerat denna under webbutvecklingsforumet, men iWeb känns inte speciellt mycket som ett "utvecklingsverktyg" för mig. Kanske har jag fel, och då får någon moderator gärna flytta tråden.
Citera
2009-07-04, 20:54
Medlem
Linkerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
Hejsan!

Har rätt nyligen fixat min egna hemsida med Apples iWeb. Några tankar slog mig. Programmet är extremt enkelt, och har trots detta en hel del smidiga funktioner. Få funktioner jag egentligen saknar. Det enda som jag kom att tänka på är att jag skulle vilja ha några andra layouter för RSS-flöden (rullande text horisontellt), och möjligheten till kontaktformulär. Annars känns det rätt fullkomligt. Hur "ful" kod blir det? Har hört att många WYSIWYG-editorer skapar extremt dålig kod. Hur är det med iWeb?

En funktion jag ännu inte testat är möjligheten att skriva in egen kod. Hur bra fungerar det? Vad anser ni om iWeb som hemsideprogram? Fördelar/nackdelar?

Har Ni gjort någon sida skriv gärna om den så kanske man kan få lite idéer.

PS
Kanske borde placerat denna under webbutvecklingsforumet, men iWeb känns inte speciellt mycket som ett "utvecklingsverktyg" för mig. Kanske har jag fel, och då får någon moderator gärna flytta tråden.
Hur sjutton skriver man egen kod? har dom gömt den funktionen?
Citera
2009-07-05, 02:53
Medlem
n00rfens avatar
Och hur sjutton exporterar man en sida till en mapp på datorn istället för att publicera den på nätet?!
Citera
2009-07-05, 05:15
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkert
Hur sjutton skriver man egen kod? har dom gömt den funktionen?

Finns under widgets.
Citera
2009-07-05, 10:33
Medlem
Xindaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n00rfen
Och hur sjutton exporterar man en sida till en mapp på datorn istället för att publicera den på nätet?!

Du väljer publicera i lokal mapp och pekar på vilken mapp som skall användas.
Citera
2009-07-05, 15:49
Medlem
Linkerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
Finns under widgets.
Okej, det var ju inte det jag trodde.

Tycker att de borde ge oss två lägen att använda. Advanced user eller novice user.
Advanced ska vara för folk som faktiskt vill knacka kod och ha färgsyntax etc. Och simple ska vara det som iWeb är just nu, klicka ut lite rutor och skit i vad som händer med koden.

Fatta va trevligt om OS X skulle ha en fullfjädrad webbeditor inbyggt, skulle vara så extremt perfekt.

Edit: man kan helt enkelt säga att TextEdit är mer användbar för mig än va iWeb är.
Senast redigerad av Linkert 2009-07-05 kl. 15:54.
Citera
2009-07-05, 18:32
Medlem
snousers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkert
Okej, det var ju inte det jag trodde.

Tycker att de borde ge oss två lägen att använda. Advanced user eller novice user.
Advanced ska vara för folk som faktiskt vill knacka kod och ha färgsyntax etc. Och simple ska vara det som iWeb är just nu, klicka ut lite rutor och skit i vad som händer med koden.

Fatta va trevligt om OS X skulle ha en fullfjädrad webbeditor inbyggt, skulle vara så extremt perfekt.

Edit: man kan helt enkelt säga att TextEdit är mer användbar för mig än va iWeb är.

Xcode fungerar bra och är gratis, det följer inte med, men det är iaf Apple som har gjort applikationen.
Citera
2009-07-06, 05:08
Medlem
n00rfens avatar
Fast för texteditering för webben så föredrar jag Smultron. Grymt bra
Citera
2009-07-06, 15:22
Medlem
Linkerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snouser
Xcode fungerar bra och är gratis, det följer inte med, men det är iaf Apple som har gjort applikationen.
Jo, jag har testat Xcode, men det känns inte riktigt som att den är gjord för oss web developers (fancy ). Det största tecknet som stödjer det är när man klickar "New File.." och försöker hitta valet att skapa ett nytt HTML dokument. Helt icke-existerande.

Visst fin fin app för att få lite färger osv när man knackar kod men inte direkt gjord för att skriva webbkod.

Tycker bara att iWeb borde fixas till så att den också kan skapa något unikt som resten av alla program i iLife kan.

Citat:
Ursprungligen postat av n00rfen
Fast för texteditering för webben så föredrar jag Smultron. Grymt bra
Smultron använder jag också ibland Trevligt med gratis program. Coda är annars helt underbar att arbeta i.
Citera
2009-07-06, 18:51
Medlem
corals avatar
Coda
Textmate

Vad behöver du mer?

Men för att vara lite OT så är iWeb inget jag hurrar över. Det är lite som Frontpage i mina ögon fast 2009.
Citera
2009-07-06, 19:47
Medlem
Gastarens avatar
Bra men inte tillräckligt

Iweb är bra när man fort vill få upp en sida och inte bryr sig så mycket om hur den ser ut.
Jag brukar börja med att skapa sajten i Iweb, för att sedan gå över till Dreamweaver och finputsa kod och layout där. Då utnyttjar man smidigheten och mallarna i Iweb, och flexibiliteten hos proffsversionen. Men visst, hade varit bra med fler funktioner i Iweb.
Citera
2009-07-07, 16:14
Bannlyst
Tycker det finns för många begränsningar i iweb.

Citat:
Ursprungligen postat av Gastaren
Jag brukar börja med att skapa sajten i Iweb, för att sedan gå över till Dreamweaver och finputsa kod och layout där. Då utnyttjar man smidigheten och mallarna i Iweb, och flexibiliteten hos proffsversionen. Men visst, hade varit bra med fler funktioner i Iweb.

Föredrar hellre att dra ner från internet ett av alla snygga och gratis templates som validerar för att sedan gå över till Dreamweaver och finputsa kod och layout där. Dessutom tycker jag det är för få templates i iweb och många är inte särskillt snygga. Nästan alla templates för iweb på internet kostar pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in