2009-07-02, 22:35
Medlem
Hej!

Jag tänkte anordna en skattjakt åt mina syskonbarn. Men de är 9 och 7 år gamla och jag vill inte bara ge dem en karta med ett kryss på för då är det hela över på nolltid. Istället vill jag göra en skattjakt som inkluderar ett antal utmaningar och för varje utmaning de klarar av så får de en ledtråd till var skatten finns. Skatten består av en skattkista full med kronor, femkronor och tiokronor samt falska ädelstenar i slipat glas.

För två år sedan gjorde jag en liknande skattjakt åt ungarna. Då gav jag dem ett brev från en gammal pirat som berättade om en skatt han grävt ner. För att få tag i skatten måste skattletarna visa sig "värdiga" genom att klara av ett antal utmaningar. Den första utmaningen var att skjuta 5 ballonger på 30 stegs avstånd med pil och båge. Den andra utmaningen var att sova i tält. Den trejde var att lära sig namnet på 4 växter ute i skogen, den fjärde utmaningen var att bygga ett 200 bitars pussel. Barnen var ju bara 5 och 7 då, så det var viktigt att inte göra det för svårt för dem.

Enligt brevet från piraten (som jag skrivit) så skulle de få skattkartan när de lyckats med sista utmaningen. Och mycket riktigt, när de byggt pusslet så hittade de en skattkarta ritad på baksidan av det färdigbygda pusslet (de fick vända pusslet upp och ner. Kartan bestod av fyra kryss i närheten av en brygga nära stranden i vår sommarstuga (jag hade byggt ihop pusslet och ritat kartan i förväg innan jag tog isär pusslet och gav det till ungarna).

De började dyka runt bryggan och hittade fyra stora rödmålade stenar (som jag lagt dit). Dessa stenar bildade tillsammans en illustration av en skattkarta där den verkliga skatten låg. Jag hade begravt skatten nära ett kristuskors på en sandstrand 4 kilometer från sommarstugan, så det var ett bra landmärke att använda som ledtråd på skattkartan. Den gången fyllde jag skattkistan med godis, pengar och leksaker. De var så unga då så de reflekterade inte över om det verkligen var realistiskt att pirater för många hundra år sedan hade godis och leksaker i sin skattkista. Det blev hur som helst väldigt uppskattat och jag kan varmt rekommendera er att testa det med era barn.

Om ni har tillgång till båt så blir det extra kul för då kan ni ha ett pirattema och klä ut er, sjunga pippis sjörövarvisa, äta bullar och dricka rom (jordgubbssaft) och sy en piratflagga innan ni sätter igång

Men nu vill jag som sagt göra en ny skattjakt. Kanske med ett arkeologi tema a la indiana jones. Området där skattjakten skall utspela sig är vid en sjö, det finns även en fornborg i närheten samt en hel del skog. Har tillgång till båt och det finns många spännande öar som man kan fara till om man vill.

Men jag vet inte hur jag ska presentera ledtrådarna och vilka utmaningar jag ska utsätta ungarna för. Minns ni tv programmet fångarna på fortet, de hade en del roliga utmaningar som man kanske skulle kunna inspirera sig av?

En tanke jag också här är att det inledande brevet som ungarna får, innehåller en rebus. För varje utmaning de klarar av så får de en ledtråd som de sätter in i rebusen och som i sin tur leder till var skatten finns. Men tänk utanför ramarna. Det viktigaste är att veta vad man ska välja för rolig utmaning och hur denna utmaning leder till en ledtråd till var skatten finns samt till nästa utmaning för att få nya ledtrådar. Utmaningarna får gärna vara en bladning av fysiska utmaningar samt teoretiska så att de lär sig något i processen. Men tänk på att de är 7 och 9 år, så inte för svårt, inte för lätt.

Vad har ni för idéer? Jag behöver verkligen er hjälp

Vänliga hälsningar
Henrik
Senast redigerad av HenrikBergander 2009-07-02 kl. 22:39.
Citera
2009-07-02, 22:51
Medlem
tomtemoors avatar
Enda jag kan komma på är väl att ta hjälp av flera personer, att de ska "brotta" ner nån onding för att få ledtrådar exempelvis :P
Citera
2009-07-02, 22:59
Medlem
Uhrovecs avatar
Se till att ha godis eller något litet materiellt inslag lite då och då, så kommer barnen bli glada oavsett vad!
Citera
2009-07-02, 23:59
Medlem
Billywins avatar
Ta en Pinjata , sen får barnen slå den me Basebollsträ , det blev rätt lyckat^^
Sen får barnen plocka hur mycket dom vill ha, den som är snabb nog får inget godis,
Nix skoja bra lite. Nämen ta en Pinjata , Och så stoppar ni in Godis påsar i den och skriver namn på Påsarna , på vilka barn som ska komma.
Sen ha ett slagträ så får dom slå tills den går sönder
Citera
2009-07-03, 14:03
Moderator
Strix m/94s avatar
Man kan...

...med fördel rita en kart med en väg till skatten. Sedan river man kartan i bitar och delar upp dessa så att man måste han en karta för att hitta nästa del osv. Tror att max fem delar är vad barn i den åldern kan stå ut med. Man kan lägga några chokladguldpengar i anslutning till varje kartdel. någonstans längs vägen, t ex över en bäck eller ett dike, kan man hitta på att de måste lista ut svaret på en gåta för att kunna ta sig över, kanske genom att hänga i rep.
Man kan lägga skattvägen i en böj så att man själv kan gena och spela olika roller längs vägen. man kan t ex vara troll, trollkarl, eller sjörövare och utsätta barnen för olika prövningar som gåtor, pyssellösningar att utföra eller matematikuppgifter.

Lycka till och berätta hur Du gjorde till slut.
Citera
2009-07-04, 01:48
Medlem
detta är mina ideer hittills

Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...med fördel rita en kart med en väg till skatten. Sedan river man kartan i bitar och delar upp dessa så att man måste han en karta för att hitta nästa del osv. Tror att max fem delar är vad barn i den åldern kan stå ut med. Man kan lägga några chokladguldpengar i anslutning till varje kartdel. någonstans längs vägen, t ex över en bäck eller ett dike, kan man hitta på att de måste lista ut svaret på en gåta för att kunna ta sig över, kanske genom att hänga i rep.
Man kan lägga skattvägen i en böj så att man själv kan gena och spela olika roller längs vägen. man kan t ex vara troll, trollkarl, eller sjörövare och utsätta barnen för olika prövningar som gåtor, pyssellösningar att utföra eller matematikuppgifter.

Lycka till och berätta hur Du gjorde till slut.

Hej! Tack för tipsen. Så här har jag tänkt att göra...

1. Lägga en karta i en flaskpost och lägga den vid stranden där barnen ofta leker. De kommer hitta den och hitta en karta som finns där inuti.

2. Kartan leder till en fornruin där de hittar ett brev tillsammans med några guldmynt (tior) samt en av flera kartbitar (1 av 3). Brevet är från en gammal äventyrare som heter Agaton Tuff. Han fann en skatt som tillhörde kung Gustav Adolf. Innan han dog så gömde han den och det är hans sista önskan att den som lyckas följa ledtrådarna han ger och hittar skatten, förtjänar att få den.

3. I brevet ställer Agaton Tuff tre gåtor. Första stavelsen i varje svar, är kartkordinater i en atlas. Här finns nästa ledtråd begravd i vattnets djup. Alltså vet de att kartkordinaten måste vara i någon sjö.

4. De beger sig till platsen dit kartkordinaterna visar och här får de dyka intill några bojar som jag i förväg placerat ute i sjön på lagom djupt vatten. Jag knyter en termos till bojen och fyller den med sten så att den sjunker till botten. Kan de inte dyka tillräckligt djupt så kan de alltid dra upp bojen och linan och få tag i termosen på det sättet. Men iden är att de ska lyckas dyka och hämta den på botten. Det blir spännande.

5. Inuti termosen så finns ännu en kartbit (del 2 av 3) samt ett medelande skrivet i chiffer (alltså hemlig kod). För att kunna översätta koden till svenska, så måste de ha en kodnyckel, så att de får veta vad varje tecken i chiffret egentligen betyder. På vanlig svenska berättar Agaton i medelandet att kodnyckeln finns på botten av sjön nära en badstrand där det växer träd med kottar. När de hittat stranden, så kan de gå ut i vattnet (ungefär till midjan) och med cyklop titta ner i vattnet och se stenar som jag målat med skrivtecken: A=C, C=F, Ö=C, H=K, Detta är en del av kodnyckeln. Skriver de upp alfabetet så kan de lista ut vad de övriga bokstäverna är för något och sedan sitta och översätta det hemliga medelandet.

6. Det hemliga medelandet talar om att skatten ligger någonstans i båthamnen och att nästa ledtråd till var skatten finns, kan de hitta högt uppe i träden, i en dunge i närheten av där de just dykt, intu en kohage. I förväg har jag klättrat upp i träden på en stege och satt dit metalburkar med en ledtråd i varje burk. Utmaningen här blir att få ner dem från trädet. En ide är att tillverka slangbellor och sedan får barnen skjuta ner burkarna från trädet.

I burkarna finns följande ledtrådar a) skatten ligger begravd 1/2 meter djupt ner i marken b) skatten ligger 30 steg i nordlig riktning från den största stenen på stranden c) skatten ligger 10 grodhopp från bastuhuset i sydvästlig riktning. d) sista kartbiten (3 av 3) som visar namnet på den plats där skatten finns). Men de måste följa detaljinstruktionerna för att hitta skattens exakta plats.

7. Därmed har de klarat av alla utmaningar och de kan bege sig till platsen för skatten och gräva upp den. Men för att kunna följa instruktionerna, så måste de ha ett kompass och jag får lära dem hur ett kompass fungerar. Det blir lärorikt för dem.

Har fyllt en skattkista med 500 kronor i mynt (enkronor, tiokronor och fem kronor) samt några diamanter i slipat glas och andra ädelstenar. Ungarna får dela på bytet när de hittar det.

Har ni något mer kul att tillägga som kan göra skattjakten ännu mer spännande och intressant? De är som sagt 7 och 9 år gamla. De gillar fysiska aktiviteter.

/Henrik
Senast redigerad av HenrikBergander 2009-07-04 kl. 01:56.
Citera
2009-07-04, 08:49
Moderator
Strix m/94s avatar
Detta...

Citat:
Ursprungligen postat av HenrikBergander
Hej! Tack för tipsen. Så här har jag tänkt att göra...

1. Lägga en karta i en flaskpost och lägga den vid stranden där barnen ofta leker. De kommer hitta den och hitta en karta som finns där inuti.

2. Kartan leder till en fornruin där de hittar ett brev tillsammans med några guldmynt (tior) samt en av flera kartbitar (1 av 3). Brevet är från en gammal äventyrare som heter Agaton Tuff. Han fann en skatt som tillhörde kung Gustav Adolf. Innan han dog så gömde han den och det är hans sista önskan att den som lyckas följa ledtrådarna han ger och hittar skatten, förtjänar att få den.

3. I brevet ställer Agaton Tuff tre gåtor. Första stavelsen i varje svar, är kartkordinater i en atlas. Här finns nästa ledtråd begravd i vattnets djup. Alltså vet de att kartkordinaten måste vara i någon sjö.

4. De beger sig till platsen dit kartkordinaterna visar och här får de dyka intill några bojar som jag i förväg placerat ute i sjön på lagom djupt vatten. Jag knyter en termos till bojen och fyller den med sten så att den sjunker till botten. Kan de inte dyka tillräckligt djupt så kan de alltid dra upp bojen och linan och få tag i termosen på det sättet. Men iden är att de ska lyckas dyka och hämta den på botten. Det blir spännande.

5. Inuti termosen så finns ännu en kartbit (del 2 av 3) samt ett medelande skrivet i chiffer (alltså hemlig kod). För att kunna översätta koden till svenska, så måste de ha en kodnyckel, så att de får veta vad varje tecken i chiffret egentligen betyder. På vanlig svenska berättar Agaton i medelandet att kodnyckeln finns på botten av sjön nära en badstrand där det växer träd med kottar. När de hittat stranden, så kan de gå ut i vattnet (ungefär till midjan) och med cyklop titta ner i vattnet och se stenar som jag målat med skrivtecken: A=C, C=F, Ö=C, H=K, Detta är en del av kodnyckeln. Skriver de upp alfabetet så kan de lista ut vad de övriga bokstäverna är för något och sedan sitta och översätta det hemliga medelandet.

6. Det hemliga medelandet talar om att skatten ligger någonstans i båthamnen och att nästa ledtråd till var skatten finns, kan de hitta högt uppe i träden, i en dunge i närheten av där de just dykt, intu en kohage. I förväg har jag klättrat upp i träden på en stege och satt dit metalburkar med en ledtråd i varje burk. Utmaningen här blir att få ner dem från trädet. En ide är att tillverka slangbellor och sedan får barnen skjuta ner burkarna från trädet.

I burkarna finns följande ledtrådar a) skatten ligger begravd 1/2 meter djupt ner i marken b) skatten ligger 30 steg i nordlig riktning från den största stenen på stranden c) skatten ligger 10 grodhopp från bastuhuset i sydvästlig riktning. d) sista kartbiten (3 av 3) som visar namnet på den plats där skatten finns). Men de måste följa detaljinstruktionerna för att hitta skattens exakta plats.

7. Därmed har de klarat av alla utmaningar och de kan bege sig till platsen för skatten och gräva upp den. Men för att kunna följa instruktionerna, så måste de ha ett kompass och jag får lära dem hur ett kompass fungerar. Det blir lärorikt för dem.

Har fyllt en skattkista med 500 kronor i mynt (enkronor, tiokronor och fem kronor) samt några diamanter i slipat glas och andra ädelstenar. Ungarna får dela på bytet när de hittar det.

Har ni något mer kul att tillägga som kan göra skattjakten ännu mer spännande och intressant? De är som sagt 7 och 9 år gamla. De gillar fysiska aktiviteter.

/Henrik

...verkar jättespännande! Skall spara för framtida behov. Hoppas inte det blir för avancerat, och att de lär sig kompassen.

Lycka till!
Citera
2009-07-04, 10:47
Medlem
Nja, är inte helt nöjd. Det känns som om det saknas något. Man skulle kanske kunna skriva in i något brev från Agaton Tuff, att den som fångar flest fiskar under det kommande dygnet, får mer av skatten än de andra utifall att skatten inte går att dela lika. Nu kommer jag givetvis att se till så att skatten går att dela rättvist, men genom att skriva så, så får jag in fiskemomentet och ungarna blir motiverade att börja fiska som bara den

Men som sagt, jag vill gärna ha fler spännande förslag på hur jag kan göra skattjakten till en minnesvärd upplevelse för de små liven.

Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...verkar jättespännande! Skall spara för framtida behov. Hoppas inte det blir för avancerat, och att de lär sig kompassen.

Lycka till!
Citera
2009-07-28, 17:24
Medlem
Don_Burres avatar
Hahaha... det låter ju helfestligt med alla uppgifter och kartor och skatter... Jag vill också vara med med och leka! Pirater är ju tufft!
Citera
2009-07-28, 18:27
Medlem
Gick några somrar på kollo (9-12 år) som liten och där hade de en återkommande grej som kallades "Guldet i Klondyke", vilket var vansinnigt roligt. Faktiskt så kul att jag skulle önska att jag som vuxen fick vara med på det igen.

Det hela gick ut på att alla ungar fick leta upp guld (guldsprayade stenar) som låg gömda på området, dessa kunde växlas in mot "pengar" i banken. För dessa pengar kunde man köpa mat och dricka i saloonen (supergoda saker som endast serverades den dagen, med snygg meny och allt, de hade t o m en stor ölskylt uppe för den riktiga känslan (det var nog innan moralpaniken tog över landet, f ö minns jag nu att det var en Stella Artois skylt, och jag fattade inte förrän långt senare att denna Stella var en öl och inte en person...) eller tjänster av personalen. T ex att de bäddade ens säng och liknande, perfekt för lata små kids hehe. Har även för mig att man kunde köpa tex hårstyling (inte så avancerat, mer att de borstade och flätade) och liknande.

Under denna guldjakt så fanns det ett antal banditer man skulle akta sig för, som tog guldet man hittat om de fick fast en, det blev en hel del jakter med skräckblandad förtjusning då man blev jagad av någon i rövarutstyrsel medans man sprang för livet med sina stenar.

I kön till banken var det ett maxantal på 3 har jag för mig, dessa 3 var fredade men var man nr 4 i kön eller mer var man lovligt byte för banditerna, så ville man växla in stenarna gällde det att hålla koll på kön och omgivningen och vara beredd på att springa fort som attan.

Allt var så bra gjort, all rekvisita och personalen som spelade sina roller fullt ut, helt klart minnen för livet och det alla såg fram emot varje sommar.
Det krävs ju dock lite folk för att iscensätta något liknande.

Jag har inget minne av att vi hade kartor, men jag tror att man kunde få ledtrådar á fisk, fågel el mittemellan. Minns dock inte hur men dessa ledtrådar skulle man ju exempelvis kunna dela ut genom kunskapsfrågor som du nämnde i trådstarten.
Vill man så kan man ju såklart rita upp kartor också, endast fantasin sätter gränser för vad man kan hitta på.

Jag minns lyckokänslan när man kunde handla fritt, själv utan förälder och för egna "pengar", allt som lät så gott där i Saloonen, och att ha möjligheten att köpa tjänster. Det var som att vara vuxen en stund (den idoliserade bilden man hade av att vara vuxen när man var liten såklart) och det var jättehäftigt!

Jag är iaf mycket tacksam för dessa minnen, och allt annat knasigt som personalen hittade på. Dina syskonbarn lär tycka att du är bäst i världen som hittar på så mycket kul, bra initiativ!
Citera
2009-07-28, 21:29
Medlem
Biatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieEierVonSatan
Gick några somrar på kollo (9-12 år) som liten och där hade de en återkommande grej som kallades "Guldet i Klondyke", vilket var vansinnigt roligt. Faktiskt så kul att jag skulle önska att jag som vuxen fick vara med på det igen.

Fan vi hade den leken oxå på kollo!
Men vi körde att vi var indianer och bovarna var cowboys och istället för en bank fick vi söka skydd i ett riktigt indiantält.
Jädrar i min låda vad vi ungar sprang omkring!
Men vi gav igen på bovarna, vi var ett gäng ungar som "hoppa" på en bov och när väl boven förr i backen stal vi tillbaka våra pengar sen kuta vi som fan! Åhhh, jag vill vara en liten snorunge igen!
Citera
2009-07-28, 21:38
Medlem
RödPartisans avatar
Haha...skulle fan nästan vilja ha dig som pappa Låter ju skitkul faktiskt!

Har inga tips och råd, men lycka till. Det blir nog garanterat uppskattat av barnen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in