2009-06-22, 19:55
Medlem
Anis avatar
Rättsstaten är det enda som kan skapa ett samhälle som är rättvist, enhetligt, stabilt och frihetsorientet, och det är inte ett system som liknar dagens demokrati. Demokrati är en flyktig och instabil samhällsform som kommer att bli (redan är) självdestruktiv. Demokratin är föremål för påverkan av demagoger och deras ständiga önskan att tilltala den lägsta gemensamma nämnaren i ett samhälle. Därtill vädjar dom till det sämsta hos människor. Denna lägsta gemensamma nämnare som styrs av egots instinktiva rädsla och fördomsfulla anlete, ofta döljt bakom en förljugen fasad som man försöker kalla "sunt förnuft".

Således kommer demokratin ofrånkomligen att leda tillbaka till ett envälde. Den som av folket väljs som företrädare är i själva verket deras valde befälhavare som leder dem genom deras magar.

Makten kan korrumpera den som väljs till makt likaväl som att den kan korumpera den som ärvt makten. En rättstat kan endast utvecklas om det finns flera poler av makt.

Politiken i en rättstat ska endast handla om att stifta lagar som är till för folkets bästa. Polis och försvar ska den kraft som krävs för att lagen efterlevs. Staten kan därmed inte tillåtas att äga någon form av näringsverksamhet eftersom då har staten direkt lagstiftande makt över sin egen verksamhet. Då det inte finns något bättre sätt att utse ledare än genom val så måste systemet göras om. Rösträtt kan endast den ha som förtjänat rösträtt genom utbildning och handling.

En bättre framtid är möjlig men det krävs förändringar enligt ovan nu. Vilka metoder bör tillåtas för att skapa ett sådant samhälle?
Citera
2009-06-22, 20:20
Medlem
hammarby1964s avatar
fascist?
Citera
2009-06-22, 20:21
Medlem
Norpheuss avatar
Detta skitsnack hör verkligen inte Hemma I Politik Inrikes.
Citera
2009-06-22, 20:25
Medlem
Anis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hammarby1964
fascist?
''

Inte jag om du menar det, men det framgår väl att jag inte är fascist av huvudinlägget.
Citera
2009-06-22, 20:26
Medlem
Anis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Detta skitsnack hör verkligen inte Hemma I Politik Inrikes.

Varför inte? Anser du att Sverige är oföränderligt, har vi uppnått den ultimata utopin? Tycker du det så är det fortfarande bara ett motargument mot det jag skrev. Utveckla gärna dina tanker i skrift.
Citera
2009-06-22, 20:36
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ani
Varför inte? Anser du att Sverige är oföränderligt, har vi uppnått den ultimata utopin? Tycker du det så är det fortfarande bara ett motargument mot det jag skrev. Utveckla gärna dina tanker i skrift.

Därför att vi vet båda att detta inte kommer ske I Sverige, trots att Sverige är föränderligt. Sverige näms dessutom inte någonstans. Lägg Skiten I filosofi eller någon annanstans.
Citera
2009-06-22, 20:52
Medlem
Anis avatar
Citat:
Därför att vi vet båda att detta inte kommer ske I Sverige, trots att Sverige är föränderligt. Sverige näms dessutom inte någonstans. Lägg Skiten I filosofi eller någon annanstans.

Filosofiforumet skulle vara helt ok det med. Men en förändring av samhället i Sverige lär inkludera inrikespolitiska åtgärder.
Citera
2009-06-22, 20:53
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
Filosofiforumet skulle vara helt ok det med. Men en förändring av samhället i Sverige lär inkludera inrikespolitiska åtgärder.

Förutom att detta inte är politik, det är ren fantasi och filosofi.
Citera
2009-06-22, 21:04
Medlem
Anis avatar
Citat:
Förutom att detta inte är politik, det är ren fantasi och filosofi.

Stora förändringar har skett förut, mitt inlägg innehåller en undrar om hur man kan göra samhället så mycket bättre som jag föreslår, mer frihet.

Förändringar börjar med en idé (filosofi) men genomförs så småningom av de som massorna av olika orsaker väljer att följa, kallat demokrati eller pöbelvälde.

För att slippa revolutioner och annat våld så behöver vi ett system som utgår från individuellt ansvar där staten endast fungerar som motpol till marknadskrafterna och vice versa.

Men hur genomför man det utan att bruka våld? Demokrati leder snarast till ansvarsskygghet.
Citera
2009-06-22, 21:14
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
Stora förändringar har skett förut, mitt inlägg innehåller en undrar om hur man kan göra samhället så mycket bättre som jag föreslår, mer frihet.

Sådana här stora förändringar har aldrig skett I Sverige, eller ens nära.

Citat:
Förändringar börjar med en idé (filosofi) men genomförs så småningom av de som massorna av olika orsaker väljer att följa, kallat demokrati eller pöbelvälde.
Ja, detta är filosofi.

Citat:
För att slippa revolutioner och annat våld så behöver vi ett system som utgår från individuellt ansvar där staten endast fungerar som motpol till marknadskrafterna och vice versa.

Men hur genomför man det utan att bruka våld? Demokrati leder snarast till ansvarsskygghet.
Fråga filosoferna.
Citera
2009-06-22, 21:21
Medlem
Anis avatar
Citat:
Fråga filosoferna.

Du har potential att vara en filosof, du är bara lite korthuggen i förhållande till vad de flesta av den sorten normalt är.
Senast redigerad av Ani 2009-06-22 kl. 21:22. Anledning: missade ett ord
Citera
2009-06-22, 21:25
Medlem
NashuaMoments avatar
Det är inget fel på demokratin i sig, det är fel på det svenska folket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in