2009-06-13, 22:53
Medlem
xply1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Iom att det är ett indiciemål så anser jag att polisens grava misstag inte bör hålla för en fällande dom.
Deras förundersökning är absolut inte tillförlitlig då stora brister och misstag begåtts redan från början av utredningen.
Du lyckades tydligen missförstå frågan. Tror du att rätt person är dömd för morden?
Citera
2009-06-13, 22:55
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Iom att det är ett indiciemål så anser jag att polisens grava misstag inte bör hålla för en fällande dom.
Deras förundersökning är absolut inte tillförlitlig då stora brister och misstag begåtts redan från början av utredningen.
Jag försöker formulera mig annorlunda:

Även om fadäser och misstag begås under en polisutredning, tror du att det ändå kan sluta med att rätt GM åtalas?
Citera
2009-06-13, 22:57
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag försöker formulera mig annorlunda:

Även om fadäser och misstag begås under en polisutredning, tror du att det ändå kan sluta med att rätt GM åtalas?
Enligt vår rättsäkerhet som är inskriven i lag så ska inte personer dömas p.g.a polisens bristande utredning.
Citera
2009-06-13, 22:59
Medlem
xply1s avatar
Citat:
Enligt vår rättsäkerhet som är inskriven i lag så ska inte personer dömas p.g.a polisens bristande utredning.
Kan du tänka dig att mördaren kan vara CS?
Citera
2009-06-13, 23:06
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
OK, jag försöker ännu en gång:

Ta en polisutredning, vilken som helst.
Under utredningen begås en del misstag.
Gärningsmannen erkänner, och blir dömd.

Är ett sådant scenario tänkbart för dig?
Att det i ovanstående påhittade exempel faktiskt är rätt gärningsman som döms?

Vad jag försöker komma fram till är att även om misstag begås under en utredning så kanske man ändå hittar rätt GM.
Är det en omöjlig tanke för dig - att man träffar rätt ändå?
Citera
2009-06-13, 23:06
Medlem
watson6669s avatar
Citat:

Det är knappast någon bristande utredning när polisen lyckades få tag på mördaren.
Det är ju knappast polisens fel att du inte förstår en FUP.
Du vet ingenting om rättssäkerhet.
Citera
2009-06-13, 23:12
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
OK, jag försöker ännu en gång:

Ta en polisutredning, vilken som helst.
Under utredningen begås en del misstag.
Gärningsmannen erkänner, och blir dömd.

Är ett sådant scenario tänkbart för dig?
Att det i ovanstående påhittade exempel faktiskt är rätt gärningsman som döms?

Vad jag försöker komma fram till är att även om misstag begås under en utredning så kanske man ändå hittar rätt GM.
Erkänner gm så är fallet klappat och klart..om nu inte erkännandet kan styrkas med bevis i motsatt rikning (Qvick).
I arbogafallet så har CS inte erkänt och är dömd endast på indicier med ett underlag som har stora brister.
Citera
2009-06-13, 23:21
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Erkänner gm så är fallet klappat och klart..om nu inte erkännandet kan styrkas med bevis i motsatt rikning (Qvick).
I arbogafallet så har CS inte erkänt och är dömd endast på indicier med ett underlag som har stora brister.
Ett erkännande behöver ju inte betyda att den misstänkte är skyldig.

Jag är nyfiken på hur du ställer dig till nedanstående:

Citera
2009-06-13, 23:27
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:

Frågan är då hur polis gått till väga med att träffa rätt?
Kan det vara manipulerat underlag samt påverkade vittnen?
Det är inte den åtalades skyldighet att bevisa sin oskuld utan det är polisens undermaterial och bevis som ska ligga till grund för ett åtal.
Frångår vi detta så har hela vår rättstat havererat och då är det av vikt att polis jobbar professionellt och inte saboterar utredningen redan vid inledningskedet, vilket gjorts i arbogafallet.
Citera
2009-06-13, 23:31
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Frågan är då hur polis gått till väga med att träffa rätt?
Kan det vara manipulerat underlag samt påverkade vittnen?
Det är inte den åtalades skyldighet att bevisa sin oskuld utan det är polisens undermaterial och bevis som ska ligga till grund för ett åtal.
Frångår vi detta så har hela vår rättstat havererat och då är det av vikt att polis jobbar professionellt och inte saboterar utredningen redan vid inledningskedet, vilket gjorts i arbogafallet.

Är det inte märkligt att personer som vet lite mer om polisutredningar än dig inte delar din uppfrattning om det du påstår?
Du kanske skulle ta och skaffa dig lite självinsikt och inse att du inte vet ett dugg.
Citera
2009-06-13, 23:38
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Är det inte märkligt att personer som vet lite mer om polisutredningar än dig inte delar din uppfrattning om det du påstår?
Du kanske skulle ta och skaffa dig lite självinsikt och inse att du inte vet ett dugg.
Roligt att du säger det till en som vet mest här på tråden!
Citera
2009-06-13, 23:38
Medlem
eloges avatar
Citat:

Det var en mycket konstig frågeställning. Så klart är det så att man kan göra allting fel och ändå få rätt. Sömmersketips ger mer rätt än experttips ibland, men vad säger det. Slutet gott, allting gott. Tycker inte du att allting skall gå rätt till hela vägen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in