Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Jag är lite lockad att åka ner till Fusion festival utanför Berlin i år,
men är lite osäker på om det är värt. Banden är mest rätt okända och alternativa sådana, men det verkar vara ett skönt slappt ställe
med mycket konst och dylikt. Är det någon som varit där och kan dela
med sig av dennes erfarenheter av denna festival? Hur är stämningen, läget osv?
oh yeah .. åker dit för femte året i rad. Har man åkt dit en gång så återvänder man varje år. Det är rätt mycket folk från sverige där, framför allt malmö. Rätt mycket folk från hela europa känns det som fast klart, de flesta är ju tyskar.
När det gäller okända namn så ska du inte haka upp dig för mycket på det. Det är en medveten policy från arrangörer att promota de nya och mindre kända. Det är exempelvis en av anledningarna till varför de större namnen inte tillkännages precis typ dagen före. Det betyder alltså en hel del kända artister också ..
Det finns ett stort antal olika scener med olika musikstilar så det finns lite att välja på. Jag vågar nog påstå att oavsett vad man lyssnar på så kommer man att hitta nån musik som imponerar och som låter skitbra.
Hela stora stället är väldigt smakfullt "inrett", allt från utehusprydnad, möbler, ljus och andra installationer. Man blir väldigt inspirerad av att se sig omkring helt enkelt
Trots det stora antalet deltagare 40 000 +/- så är stämningen väldigt bra och avslappnad. Inga tecken på trubbel någonstans men trots det finns naturligtivs vakter som förresten kör omkring i mad max stylade bilar, sitter på taket å ser knäppa ut hehehehe
En sak jag tycker är fint är att det är så nära mellan campingen å alla scenerna. Det finns bara ett enda stort stängsel runt hela stället så man kan röra sig fritt utan att behöva köa till scenerna eller bli visiterad.
Om du tycker om kött och coca cola så får du nog ta egna såna med för festivalen är strikt icke kommersiell och ganska vänster orienterad viket gör visa artiklar svårtillgänglig men gör också att t ex biljetten inte kostar mer än 55 euro för alla 4 dagarna och som är f ö tillgängligt i obegränsat antal vid entren (ingen svart marknad mao). Jämför priset för vilken festival som helst i samma kaliber så får du se .. det är billigt!
Fusion är fan så mycket mer än bara en festival. Den känns som en hel statement! Rekommenderar jag Fusion? FUCK YES !!
Du kommer att bli glad efteråt om du lyckas ta dig dit .... gäller speciellt alla första gångare som får en käftsmäll hahahaha