2009-06-02, 18:44
Medlem
Tack för tipsen!

Jag är 16, fyller 17 till hösten, och min polare är ett år yngre.

Jag har redan ställt mej i kö för några månader sen.

Citat:
Ursprungligen postat av Howlin Albin
Och hur räknade ni med studiebidraget? Ni ska alltså inte ta studielån när ni studerar?
Av vad jag har hört så ska man tydligen inte kunna ta studielån när man inte pluggar på uni. Men jag har ärligt ingen aning.

Och eftersom vissa tydligen missuppfattat, det är på gymnasiet jag ska gå, inte universitetet. Studentlägenheter är också uteslutet eftersom det är alldeles för långt bort.

Citat:
Ursprungligen postat av Howlin Albin
I övrigt ska ni ha en ekonomisk buffert, pengar som ni kan klara er på medan ni letar jobb. Dessa ska räcka i minst tre månader, sen kan man börja få stöd från AMS genom till exempel UGA. (Om nu jobb inte är klart redan).
Hur söker man det bidraget? Vad är kraven för att man ska få det?

Tack än en gång för hjälpen. :]
Citera
2009-06-02, 20:09
Medlem
Då är du lite för ung för flashback...

Men matkostnader kan man kapa radikalt har jag märkt om man bara lever på nudlar och snabbmakaroner, jävligt trist i längden, men billigt
Citera
2009-06-02, 21:29
Medlem
Howlin Albins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSteve
Tack för tipsen!

Jag är 16, fyller 17 till hösten, och min polare är ett år yngre.

Jag har redan ställt mej i kö för några månader sen.

Av vad jag har hört så ska man tydligen inte kunna ta studielån när man inte pluggar på uni. Men jag har ärligt ingen aning.

Och eftersom vissa tydligen missuppfattat, det är på gymnasiet jag ska gå, inte universitetet. Studentlägenheter är också uteslutet eftersom det är alldeles för långt bort.

Hur söker man det bidraget? Vad är kraven för att man ska få det?

Tack än en gång för hjälpen. :]

Jahaja Nej, du kan inte få studielån om du pluggar på gymnasiet. Du kan däremot söka till ett gymnasie med riksintag! Till exempel http://www.arjeplog.se/bst
Då får man flytta hemifrån med hjälp av inackorderingstillägg.

Utan stöd från föräldrarna är det ganska tjorvigt att flytta hemifrån när man ska plugga ett vanligt gymnasie på hemmaplan. Studiebidraget räcker helt enkelt inte, ni måste ha jobb! Vilket är rätt så svårt att få utan erfarenhet när man är 16 år. Så rådet är, skaffa jobb först, bostad sen.

UGA är egentligen inget bidrag utan ett AMS-projekt inriktat på att skaffa jobb åt unga, men glöm det då du ska gå gymnasiet ^^

Nu kommer du ju snart fara ut härifrån men... lycka till! Det finns andra forum att vända sig till
Ha det fint!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in