2005-01-05, 22:35
Medlem
Lorelais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Det är tydligen bara i Övrigt som OT-trådar inte är tillåtna...lustigt nog...

Det sjuka är att som vanligt så är det Tiera som får skit för att hon följer reglerna, och moderatorerna i övriga forum blir prisade för att de låter skittrådarna vara öppna.

Tiera saknar helt fingertoppskänsla, hon saknar, enligt min mening, gott omdöme och har ingen som helst social färdighet. Utöver det är hon inte speciellt begåvad och hamnar påfallande ofta på kollisionskurs med användare - en bra moderator avstyr bråk och är inte själv en generator för konflikter. Vidare så deltar hon med stor iver och lustfylld glättighet i så kallade OT-trådar under Övrigt vid de tillfällen där hon är intresserad av att svara - ofta i trådar där hon på något sätt kan dra uppmärksamheten till sig. De trådar av liknande sort som hon inte deltar i låser hon. Samma med att gå OT i en tråd, hon gör det ganska ofta själv - om och när det passar henne att göra det men drar sig samtidigt inte för att spotta ur sig en felstavad spydighet när någon annan vanlig användare gör samma sak.

Jag tycker Tiera är en undermålig moderator. Inte för att hon inte är en övernitisk renhållningsarbetare men för att hon helt saknar känsla för att uttrycka sig på ett respektfullt eller åtminstone inte nedlåtande sätt och inte minst för att hon så påfallande ofta helt verkar sakna begrepp och förståelse för det som diskuteras. Att bara läsa rubriken och dra slutsatser utifrån den är sällan särskilt lyckat.
2005-01-05, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorelai
Tiera saknar helt fingertoppskänsla, hon saknar, enligt min mening, gott omdöme och har ingen som helst social färdighet. Utöver det är hon inte speciellt begåvad och hamnar påfallande ofta på kollisionskurs med användare - en bra moderator avstyr bråk och är inte själv en generator för konflikter. Vidare så deltar hon med stor iver och lustfylld glättighet i så kallade OT-trådar under Övrigt vid de tillfällen där hon är intresserad av att svara - ofta i trådar där hon på något sätt kan dra uppmärksamheten till sig. De trådar av liknande sort som hon inte deltar i låser hon. Samma med att gå OT i en tråd, hon gör det ganska ofta själv - om och när det passar henne att göra det men drar sig samtidigt inte för att spotta ur sig en felstavad spydighet när någon annan vanlig användare gör samma sak.

Jag tycker Tiera är en undermålig moderator. Inte för att hon inte är en övernitisk renhållningsarbetare men för att hon helt saknar känsla för att uttrycka sig på ett respektfullt eller åtminstone inte nedlåtande sätt och inte minst för att hon så påfallande ofta helt verkar sakna begrepp och förståelse för det som diskuteras. Att bara läsa rubriken och dra slutsatser utifrån den är sällan särskilt lyckat.
Look who's talking...

Det här är inget dagis. Man får faktiskt förutsätta att användarna har ett visst mått av intelligens och klarar av att följa vissa regler. Moderatorerna ska inte vara till för att se till att alla håller hand och sjunger "We Shall Overcome", utan ska se till att reglerna efterlevs. Punkt.

Jag har heller inte sagt något om att "gå OT i en tråd", vilket kan vara både kul och nödvändigt. Det här handlar om trådar som är av klar OT-karaktär från början, något som det bestämts inte skall finnas på Flashback. Tiera rensar bort dem från Övrigt, andra moderatorer gör det inte i sina forum. Det är klart Tiera får skit för det, eftersom många användare vill ha OT-trådar eller forum. Det ändrar inte det faktum att admin bestämt att det inte skall finnas.

Jag är lite förvånad över att du sjunker så lågt som att anmärka på Tieras dyselxi, men jag antar att jag inte borde vara förvånad...
2005-01-05, 23:02
Medlem
icys avatar
Har moderatorerna ett extrainsatt Outlaw möte? Inte en enda kommentar från någon moderator. Undrar om någon kommit någon öm tå eller något!?
2005-01-05, 23:05
Medlem
Fet-Everts avatar
Vi är inte konsekventa

Tyvärr är det så att vi moderatorer inte är konskventa vad gäller nivån för vilken typ av inlägg som ska vara tillåtna. Det är bara att erkänna. En orsak till det är att det inte finns några klara och tydliga regler över vad som är tillåtet respektive inte tillåtet på forumet. En diskussion angående detta kommer att fortgå under den nämaste tiden för att lösa situationen.

De oklara reglerna gör det ofrånkomligt att vi moderatorer gör olika bedömningar när vi modererar. Detta är ingen bra situation och inte rättvist mot användarna på forumet och det skapar också ett merarbete för oss moderatorer som ska försöka förklara för användarna varför tråd a låstes, men inte tråd b.

Off Topic-forumet försvann på grund av att det mot slutet blev alldeles för mycket trams där. Det som var mer av trams-karaktär skulle bort från forumet och under delforumet "Övrigt" skulle precis som förut "diskussioner som inte passar någon annanstans" postas.

Det visade sig att gränsen mellan trams och diskussioner inte var alldeles självklar. Precis som påpekats, ligger det en del trådar i olika forum som skulle kunna betecknas som trams, men i delforumet Övrigt har det hållits ganska rent från detta.

Om vi inom kort lyckas ta fram bra och tydliga regler för var gränsen ska dras blir det också tydligare för såväl oss moderatorer som för användarna vad som kan postas respektive inte postas. Detta arbete blir inte färdigt i morgon, ty det är bättre att vi gör detta noggrant och bra än att nya regler hastas fram. Under tiden ber vi er ha förståelse för att vi ibland kan vara inkonsekventa i vårt modererande.

Även om vi lyckas få fram tydliga regler så är vi moderatorer bara vanliga människor som kan göra fel. Det kanske inte blir millimeterrättvisa med tydligare regler, men situationen kommer att bli bättre än idag.
2005-01-05, 23:12
Medlem
jrosens avatar
NU RYTER EN MODERATOR TILL I DENNA TRÅDEN

Var vänliga och respektera regel 1.11
Citat:
1.11. Kritik mot forumet och dess moderatorer ska vara konstruktiv. Moderatorerna är här för din skull och jobbar för forumets bästa. Ibland kan du kanske anse dig orättvist behandlad och överkörd. Försök då förstå att det förmodligen finns en anledning till det inträffade. Ta en funderare. Om du ändå tycker att någon moderator agerat felaktigt, samt har andra frågor och synpunkter på forumet, så ska dessa inlägg ALLTID diskuteras i avdelningen "Flashback".
Kritiken ska vara saklig och inte bygga på vad användaren tycker om moderatorn som debattör. Kritiken ska innehålla konkreta exempel och vara väl underbyggd.
Jag kan inte se att Lorelais inlägg uppfyller denna regel, jag anser den inte innehålla konkreta exempel eller vara speciellt väl underbyggd.

Lämna nu enskilda moderatorer utanför detta om ni inte kan posta inlägg enligt regel 1.11.

Detta är en chans att få ha tråden öppen och diskutera ämnet.

Alla frågor ang detta inlägg som moderator skall tas i PM och inte i tråden!

/MODERATOR
2005-01-05, 23:36
Medlem
jrosens avatar
Nu kommer sista chansen, vill ni diskutera regel 1.11 starta en ny tråd.

Jag citerar in vad några mods sagt ang regel 1.11 och hoppas nu vi kan lämna detta och åtyergå till topic. Mitt tålamod ang denna tråden börjar tryta..

Citat:
Ursprungligen postat av fet-evert
Men självklart bör man precis som regel 1.11 säger så ska Kritiken innehålla konkreta exempel och vara väl underbyggd.

Alltså: Peka på några trådar där moderatorn gjort fel och motivera vad felet bestå
Citat:
Ursprungligen postat av memnok
Tillägg till FetEverts inlägg: Konstruktiv kritik brukar också innehålla något förslag på hur man skulle kunna förbättra saker och ting eller hur man skulle kunna ändra sitt beteende.
Citat:
Ursprungligen postat av top-dawg
Man får faktiskt kritisera hur mycket man vill.

För bemötandet av kritiken underlättar det med exempel på vad som anses vara fel. Det här är en jävligt viktig tråd (tycker jag) så gör den inte till ett uppvisande i svepande formuleringar nu utan kom med konkreta exempel (länkar osv) på det ni tycker är fel och visa varför det var fel beslut i de/dom enskilda fallen. Endast så kan den här tråden överleva tror jag. Jag hoppas att den gör det.

Återgå nu till topic och respektera regel 1.11
2005-01-05, 23:46
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Konstruktiv kritik önskas. Jag har tagit fram ett gäng trådar där jag har kommenterat min syn på inläggen och hur inläggen kan tolkas.

http://forum.flashback.info/scandinavia/showpost.php?p=1657924&postcount=31
Hon är fullständigt oförmögen att ta till sig kritik och hänvisar istället till att hon "offrar sig" för forumets bästa. Dumheter, hon har ett fantastiskt behov av att vara omtyckt! Ingen blir imponerad av den attityden. Jag ser det som viktigt att FB's mods är goda representanter. De behöver inte vara älskade av alla men det är synnerligen dumt att sticka ut näsan och säga att man inte bryr sig.

http://forum.flashback.info/scandinavia/showpost.php?p=1658241&postcount=105
Läs från inlägg 101. Här visar hon verkligen skillnad på vi/ni - hon är en av modsen, en av de utvalda. "You spoil them" tänk att tre små ord kan säga så mycket... Sätt in det i den diskussionen kring ni/vi-klyftan mellan användare och mods samt diskussionen kring svårigheten att se skillnaden mellan när en mod är mod och när en mod är användare.

http://forum.flashback.info/scandinavia/showpost.php?p=1678208&postcount=24
Är LT ensam mod? Är det endast LT som har till uppgift att tillse att FB sköts och hålls i den ordning som du upplever som den korrekta? Hon smutskastar dessutom alla er mods genom den här typen av uttalande.

Hon uppmanar, enligt regelboken, debattörer med synpunkter att framföra sina kommentarer via PM men så kommer en kommentar som denna: http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?p=1657844#post1657844
Hur stor är trovärdigheten?

Maktbehovet visas i den här tråden, flera inlägg http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=146022 där hon självsvådligt axlar admins mantel och svarar i ditt ställe. Maktbehov är en egenskap som inte är förenlig med någon form av ledarskap.

http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?p=1639055#post1639055 Även om det verkligen skulle vara en skittråd och låsning skulle kunna vara OK så är attityden från LT beklagansvärd.

Mitt förslag är att LT tar ett steg tillbaka och tar lärdom av alla er andra mods som inte behöver vara otrevliga och arroganta utan har en naturlig auktoritet. Som istället för att skapa problem löser de allra flesta på ett lugnt och smidigt sätt.
2005-01-05, 23:51
Medlem
jrosens avatar
Jag väljer att låsa denna tråden och tar upp den i Outlaw hur den skall utvecklas vidare..

För trots att jag gång på gång bett användare hålla sig till topic så är det moderatorers agerande som återkommer som ämne.

För tillfället så är den låst..

*tråd låst*

edit:alltså flera inlägg är raderade för att dom inte är on topic, dessa kom efter min tillsägelse
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in