2009-05-24, 14:40
Medlem
Hej

jag var ute igår och lånade en kompis leg för att jag glömt mitt. dom kom på mig men lät mig gå men tog legget.
vad gör ordningsvakten med legget sen ?
går väktaren till polisen med det eller vad händer ?
Citera
2009-05-24, 14:44
Medlem
Pilsnerologs avatar
Hände min polare med, han fick hämta ut det dagen efter på själva stället.
Citera
2009-05-24, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerolog
Hände min polare med, han fick hämta ut det dagen efter på själva stället.

vadå ringde han dit och sa: mitt leg är hos er. min kompis kom inte in på det igår eller hur fick han tillbaka det? :P
Citera
2009-05-24, 14:52
Medlem
Pranchas avatar
Antagligen inte, eftersom de lät dig gå. Annars borde de ju rimligtvis gripit dig för urkundsförfalskning direkt, och tillkallat polis?
Citera
2009-05-24, 14:53
Medlem
Norrahammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmeliLis
Hej

jag var ute igår och lånade en kompis leg för att jag glömt mitt. dom kom på mig men lät mig gå men tog legget.
vad gör ordningsvakten med legget sen ?
går väktaren till polisen med det eller vad händer ?

För det första en väktare har inte rätt att ta ett leg. Han har egentligen inte ens rätt at be dig visa leg.
Citera
2009-05-24, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrahammar
För det första en väktare har inte rätt att ta ett leg. Han har egentligen inte ens rätt at be dig visa leg.

han va dock ordningsvakt.

men nu ska Hon med legget ringa till tll stället och be få tillbaka det . tänker bara på om de kan göra en anmälan i efterhand?
Citera
2009-05-24, 15:31
Medlem
Ordningsvakt har inget lagstöd, vilket krävs, att kräva leg. från en gäst för att fastställa dennes identitet. Alltså, dom får inte be om leg. för att ta reda på vad du heter.
Men, det är ordningsvakten, eller egentligen uppdragsgivaren som bestämmer vad som ska gälla för att komma in.
Om alla ska ha gul slips, så är det det som gäller, eller om alla ska visa legitimation så gäller det. Observera skillnaden - OV får inte avkräva legitimation, men för att komma in så får du ställa upp på de krav som finns.

Så rent tekniskt så får ordningsvakten be om leg. för att ta reda på att du är exempelvis minst 18 år.

Jag skulle dock tro att du kan anmäla OV för egenmäktigt förfarande när denne behöll din legitimation.
Citera
2009-05-24, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redtroll
Ordningsvakt har inget lagstöd, vilket krävs, att kräva leg. från en gäst för att fastställa dennes identitet. Alltså, dom får inte be om leg. för att ta reda på vad du heter.
Men, det är ordningsvakten, eller egentligen uppdragsgivaren som bestämmer vad som ska gälla för att komma in.
Om alla ska ha gul slips, så är det det som gäller, eller om alla ska visa legitimation så gäller det. Observera skillnaden - OV får inte avkräva legitimation, men för att komma in så får du ställa upp på de krav som finns.

Så rent tekniskt så får ordningsvakten be om leg. för att ta reda på att du är exempelvis minst 18 år.

Jag skulle dock tro att du kan anmäla OV för egenmäktigt förfarande när denne behöll din legitimation.

om de nekar mig legget, kan jag då anmäla OV då ?
Citera
2009-05-24, 16:27
Medlem
Pilsnerologs avatar
Citat:
vadå ringde han dit och sa: mitt leg är hos er. min kompis kom inte in på det igår eller hur fick han tillbaka det? :P

Han ringde dit dagen efter och sa att han hade tappat sitt legg på stället, de fråga efter namn och övriga uppgifter och sa att de hade legget hos sig, samt att han fick komma och hämta det.
Citera
2009-05-25, 07:46
Medlem
Citat:
om de nekar mig legget, kan jag då anmäla OV då ?
Redan att dom tog din legitimation kan du anmäla, att dom inte vill lämna ut det gör saken bara alvarligare.
Citera
2009-05-25, 08:06
Medlem
Citat:
Redan att dom tog din legitimation kan du anmäla, att dom inte vill lämna ut det gör saken bara alvarligare.

eller så hade dom kunnat gripa honom på plats, ringa polisen och låtit dom gå vidare med det... men du har rätt, det är nog bättre att kräva tillbaks det direkt och hota med polisanmälan om dom inte gör det...
Citera
2009-05-25, 08:06
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:

Nåja, nu var det ju kompisens legitimation det gällde. Vakten hävdar givetvis bara att han hindrade ett allvarligt brott (urkundsförfalskning) och gjorde ett envarsingripande när han beslagtog id-kortet.

TS begick ett brott, och får stå för det inför sin kompis. (Som egentligen inte kan klaga, då hon var fullt införstådd med vad syftet med utlåningen var)

Id-kortet hamnar säkerligen hos polisen och ägarinnan kan hämta ut det där, mot uppvisande av annan legitimation. Vad polisen väljer att göra med urkundsförfalskningen är en intressant fråga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in