2006-12-07, 00:09
Medlem
wsbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skelögd
tänkte mer på hur han är

Ok, men förstår inte riktigt vad han som person har med din relation till ecstasy att göra. Men jobä då...
Citera
2009-05-20, 23:01
Medlem
wsbs avatar
Sommarprogrammet uppladdat igen!

http://www.megaupload.com/?d=6I8GULX0

Kom att tänka på det här gamla klassiska programmet efter alla de senaste trådarna om ecstasy i centralstimulantia-forumet och valde därför att ladda upp filen igen.

Mycket nöje!
Citera
2009-05-20, 23:03
Medlem
80-talists avatar
Tack, denna har jag sökt efter!

Edit: För övrigt rekommenderar jag starkt knarknumret av tidskriften Glänta där Bard bland annat snackar om amfetamin, LSD och hur drogerna fick honom att bli författare.
Senast redigerad av 80-talist 2009-05-20 kl. 23:26.
Citera
2009-05-20, 23:51
Medlem
wsbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80-talist

Varsågod och hoppas uploaden funkar som den ska denna gång!

Har inget bättre för mig, så jag passar på att bjuda på ett referat av det väsentliga:

Den kemiska frigörelsen börjar på en liten ö som heter Ibiza i medelhavet i slutet av 80-talet. Det som händer där är att en grupp spanska och engelska DJs träffas, för att försöka skapa världens bästa klubbar. De vill ha den bästa musiken och den bästa stämningen man kan tänka sig. Det som händer när den här nya klubbkulturen utvecklas är att en ny drog dyker upp. Det är en drog som säkert har funnits i över 70 år vid det här laget, men som aldrig har kunnat tillverkas så billigt och så enkelt och distribueras till så många människor samtidigt som just nu.

Den här drogen heter ecstasy. Och det som händer är de här engelska och spanska diskjockeyna sitter efter sina lång klubbnätter tillsammans i swimmingpoolen och kopplar av och tar den här drogen och upptäcker någonting helt nytt. Nämligen att det händer någonting alldeles speciellt när en stor grupp människor tillsammans tar den här drogen ecstasy. Våldet, fientligheten och inte minst prestigen som finns mellan människor, inte minst när människor från väldigt skilda kulturer och bakgrunder träffas - ja, den är bara som bortblåst! Istället upptäcker man att på grund av drogen ecstasy visar man öppenhet och tolerens och en enorm nyfikenhet mot varandra.

Detta är ett stort genombrott och innebär en stor förändring. Problemet är ju bara att ecstasy, precis som så många andra droger, är någonting väldigt kriminellt att hantera. Därför måste man hålla tyst om det, man kan inte prata om det vitt och öppet. Ingen gå ut och visa sitt ansikte någonstans och säga "Jag har tagit drogen ecstasy tillsammans med mina vänner och det förändrade mitt liv". Alltså sprids det här underground. Och det intressanta när någonting sprids underground är att det kan spridas just över nationsgränser, just genom alla de gamla traditionella bandet som binder ihop ett samhälle och göra det med enorm hastighet. Det som alltså har hänt är att den här techno och ravekulturen, som blev resultatet av upptäckten av vilken effekt som drogen ecstasy hade, har nu spritt sig över hela världen och omfattar idag miljoner och åter miljoner människor som alla lever underground - långt borta från offentlighetens ljus. Och det betyder att just de här människorna, som alltså binder väldigt starka sociala band till varandra och upplever en stark lojalitet mot varandra - inte minst mot det gamla kapitalistiska samhällets alla värderingar - blir oerhört stark i det nya informationssamhället, för just de använder ju alla alla de nya interaktiva teknologierna smartast och mest och bäst!

Detta här är faktiskt ingenting nytt i historien - det var ju precis det som hände när de gamla utskuffade tattarna och byfånarna i det gamla jordbrukarsamhället, kördes ut från landsbyggden och hamnade i slummern i städerna, i kapitalismens barndom, och så småningom blev kapitalister och borgare och förmögna fabrikörer som byggde upp stora förmögenheter och så småningom tog över och styrde världen. Vi svenskar måste nog vänja oss vid det här. Jag föreslår till exempel att alla de här pengarna som ges till den så kallade ravekommisionen, som ju alltid misslyckas med allt de företar sig, borde man istället göra med som man gör utomlands: Man kanske kunde ge dem till någon ravebyrå som består av folk som tar de här drogerna idag, men som gör det utan att få missbruksproblem, för är det någonting vi människor är bra på så är det just att hjälpa varandra när vi kan identifiera oss med varandra.

Jag måste dra mig till minnes förra vintern när jag befann mig nere i Sydney i Australien där man har en väldigt annorlunda inställning till det här med droger jämfört med här i Sverige. Inför nyårsnatten gick nämligen polischefen i Sydney ut och rekommenderade de partyglada Sidneyborna att de borde ta drogen ecstasy istället för att dricka en massa alkohol. För det är nämligen så att om man tar ecstasy, berättade polischefen, så blir man lugn, snäll, glad och trevlig, man blir öppen och tolerent mot sin omgivning och man har faktiskt kul! Om man dricker alkohol däremot är det väldigt stor risk att man blir våldsam och slår folk och förstör och ställer till med en massa skadegörelse och vad finns det för bra med det?

När man sedan kommer hem till Sverige, efter att ha haft en upplevelsen i Australien, så känns det lite futtigt att alltid mötas av en cynisk debatt om huruvida narkotika ska legaliseras eller inte, speciellt när 90% av alla narkotika i Sverige är helt legal och går via apoteksdiskarna. Och då är det alltid den värsta formen av narkotika, det vill säga sömnmedel, antidepp - för att inte tala om den vanliga svenska narkotikan; alkoholen och tobaken. Hyckleriet är alltså totalt och man blir bara trött!

Det är väl helt enkelt så att vi svenskar saknar den gamla demonen i vår kultur, nämligen den gamle ryssen, och så var vi på 70-talet tvugna att ersätta honom med en ny demon (annars var vi inte svenskar längre), och då hittade vi den perfekta demonen - knarket. Det är som till exempel ordet knark inte går att översätta till något annat språk. Den negativa värdeladdning som ordet knark har på svenskar finns över huvud taget inte i något annat språk. Ja, vi svenskar måste nog lära oss att i den här frågan så är det vi som har någonting att lära oss från omvärlden. Det är nämligen det kemiska brödrarskapet som tar över i framtiden!
Citera
2009-05-20, 23:54
Medlem
wsbs avatar
Citat:

Edit: För övrigt rekommenderar jag starkt knarknumret av tidskriften Glänta där Bard bland annat snackar om amfetamin, LSD och hur drogerna fick honom att bli författare.

Låter intressant! Inte minst eftersom jag själv har erfarenheter av de drogerna och framför allt förhoppningar om att blomstra som musiker och just författare i framtiden...

Citera
2009-05-20, 23:58
Medlem
tack ts. kmr bli intressant. hört bard säga smarta saker förut också
Citera
2009-05-21, 02:19
Medlem
p0nis avatar
Original länken verkar dock inte fungera (till Bards uttalande dvs)

Någon som har den upplagd någon annanstans, eller rent av filnamnet för att googla efter den?

Eller så har jag missat en andra länk i tråden
Citera
2009-05-21, 08:42
Medlem
wsbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p0ni
Original länken verkar dock inte fungera (till Bards uttalande dvs)

Någon som har den upplagd någon annanstans, eller rent av filnamnet för att googla efter den?

Eller så har jag missat en andra länk i tråden

Ett referat finns i mitt förra inlägg. Sommarprogrammet på mp3 hittar du här:

Citat:
Ursprungligen postat av wsb
http://www.megaupload.com/?d=6I8GULX0
Citera
2009-05-21, 08:44
Medlem
80-talists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wsb
Låter intressant! Inte minst eftersom jag själv har erfarenheter av de drogerna och framför allt förhoppningar om att blomstra som musiker och just författare i framtiden...

Då rekommenderar jag starkt det numret, då hela temat är just droger och bland annat svenskt författarskap, och hur olika rus påverkar skrivandet (direkt och indirekt). Här hittade jag ett kort utdrag med fokus på just LSD. Annars har Expressen skrivit lite sensationalistisk smörja om ämnet.
Citera
2009-05-21, 09:10
Medlem
wsbs avatar
Citat:
Då rekommenderar jag starkt det numret, då hela temat är just droger och bland annat svenskt författarskap, och hur olika rus påverkar skrivandet (direkt och indirekt). Här hittade jag ett kort utdrag med fokus på just LSD. Annars har Expressen skrivit lite sensationalistisk smörja om ämnet.

Intressant, åter igen. Mest häpnadsväckande är att expressen skriver ut droger och inte det påhittade skitordet knark - det kunde man inte tro när man vaknade imorse...
Citera
2009-05-21, 11:28
Medlem
Ikappenknapps avatar
för Alexander Bard!

Tack så mycket för upload wsb!
Senast redigerad av Ikappenknapp 2009-05-21 kl. 11:32.
Citera
2009-05-21, 11:43
Medlem
wsbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikappenknapp
för Alexander Bard!

Tack så mycket för upload wsb!

No problem. Svårt att göra annat än att fälla upp tummarna för det han säger. Tycker att det är en helt fenomenal idé att lägga pengarna som går till kriget mot ecstasy till en ravebyrå. Kanske kunde man köra ett godisregn i riksdagen ā la Filip och Fredrik, fast med knappar? Fiskdamm i regeringskansliet på fredagar.

http://www.youtube.com/watch?v=MB26wAnX-_4

Just a better world...
Senast redigerad av wsb 2009-05-21 kl. 11:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in