Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2003-06-15, 11:21
äldre konto (old)
Ej medlem
Vad är den högsta tillåtna utgångshastigheten för vanliga luft och kolsyrevapen i Sverige?

Har letat lite på nätet utan att hitta något vettigt svar...

Sen klurar jag lite på hur utgångshastigheten regleras på just kolsyrevapen, jag antar att det borde vara hur kraftiga fjädrarna som öppnar/stänger ventilen för kolsyran är - Eftersom fjädrarnas styrka bör reglera hur länge ventilen är öppen.

Någon som klurat lite mer på det här området?
Citera
2003-06-15, 13:11
äldre konto (old)
Ej medlem
luftvapen

Gamos gevär cf-20 är licensfritt ocg gör ca 195 m/s.

Kankse går vid runt 200?

Såg fär nått år sen ett på 210 tror jag, men kan ha ändrats sen dess. Men det va det krafigast licensfria.

En sak jag letat efter angående luftvapen är en pistol som har kulorna i magasinet vid "handtaget" och inte drivs med kolsyra och laddas skott för skott genom mantelrörelse. Nån som vet?
Citera
2003-06-15, 13:47
äldre konto (old)
Ej medlem
Re: luftvapen

Citat:
Ursprungligen postat av little_swede
Gamos gevär cf-20 är licensfritt ocg gör ca 195 m/s.

Kankse går vid runt 200?

Såg fär nått år sen ett på 210 tror jag, men kan ha ändrats sen dess. Men det va det krafigast licensfria.

En sak jag letat efter angående luftvapen är en pistol som har kulorna i magasinet vid "handtaget" och inte drivs med kolsyra och laddas skott för skott genom mantelrörelse. Nån som vet?

Luftpistoler med magasin verkar vara sällsynt, hade du sagt kolsyra hade jag haft ett par bra förslag....

Antagligen är det sällsynt för att det krävs en ganska kraftig fjäder i en luftpistol, och det blir nog ganska jobbigt om den ska tryckas ihop med mantelrörelsen, med tanke på att oftast används någon hävstångsliknande mekanism för att spänna fjädern.
Citera
2003-06-15, 14:33
Medlem
diskodiks avatar
Luftpistol med "magasin"

Jag har sett något som nog skulle kunna tilltala little_swede, men den var både ful och relativt kraftlös - av just de skäl som DynamitHarry skriver om...

Kolsyra är nog det som gäller om du vill ha lite "krut" i vapnet, om man nu inte skaffar sig en eldriven luftpistol. Har visserligen aldrig sett någon, men det borde ju finnas...
Citera
2003-06-15, 15:35
Medlem
Gluggarfs avatar
Det är inte utgångshastigheten som avgör om vapnet är licensfritt eller ej, utan energin. För semi/helautomatiska vapen är gränsen 3J.

J = (m*v^2)/2 --> √((2*J)/m) = v

Nu vet inte jag vad en luftpistolskula väger, men om man räknar på 0.20g (0.0002kg) så blir det ~173m/s.

För bolt-vapen, som man måste spänna manuellt, är gränsen 10J, vilket troligen är mer än vad du kommer behöva!
Citera
2003-06-15, 16:23
Medlem
Alladins avatar
hmm...

10Joule anslagenergi vilket ett 4.5mm (.177) ger vid 200m/s
Citera
2003-06-19, 00:10
äldre konto (old)
Ej medlem
199 meter i sekunden. Om den går över 200 måste man ha licens.
Citera
2003-06-19, 23:26
Medlem
Alladins avatar
hmmm...

yordonyx: Det är gott.... rätt skall vara rätt!
Citera
2003-06-21, 21:37
äldre konto (old)
Ej medlem
ööö
energin = hastighet * vikt
jo lägre kulvikt högre hastighet eller tvärt om ,,
när det gäller kolsyre vapen så, en co patron har 32 kilos tryck efter som kolsyran blir flyttande där,,,det finns andra patroner som har högre tryck
no2 patroner för gräggcifoner eller syrgas till mini svetsar,,jo om du kör med syrgasen och har lite fett i diabålerna så antänds det och då börjar man få drag i bitarna men bössan går ju sönder efter ett tag
Citera
2003-06-21, 23:15
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yordonyx
199 meter i sekunden. Om den går över 200 måste man ha licens.
Stämmer. Svenska kärringlagar. 8O
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in