2004-12-19, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hazy Jane
Pythagoras var grek.

EDIT: la till ett "s"

Ja men han har bara fått ge namn sin sats. Upptäckten är, om jag inte missminner mig, egyptisk från början och han lärde sig den där, inte i Mesopotamien.
Citera
2004-12-21, 11:01
Medlem
Även Odd Fellow använder den som symbol.
Citera
2004-12-21, 11:26
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mukko
Även Odd Fellow använder den som symbol.

Ehh, gör de? Jag trodde de bara använde en liggande kedja med tre segment?

Får fråga svärfar som var med där innan... Det var lite hemligt när de övade ceremonier och sånt... många kycklingar som skulle kastas omkring
Citera
2004-12-22, 09:23
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Hörde att Sverige fått obelisken på slottsbacken i gåva av de franska frimurarna. Ligger det nån sanning i detta?

Det vet jag inte, men en gissning är att 97% av samtliga obelisker är resta av frimurare.

Mukko: Odd-fellows är väl frimurare???

OT:
Hazy Jane: Pythagorassats kommer av den s k Egyptiskatriangeln* som hade sidor som var 3, 4 respektive 5 enheter långa. Ur denna påstås Pythagoras ha härlett sion sats, andra menar att egypterna redan hade den. den s k Egyptiskatriangeln användes vid husbyggen och som mätinstrument.

* Har haft andra namn och funnits i andra kulturer som inte haft kontakt med den medelhavsbaserade...
Citera
2004-12-23, 21:27
Medlem
RosaBatmans avatar
Den anvands av illuminatierna, ja och den star for deras kraft att infiltrera och sa vidare. Dollarsedeln designades av nagon pa 1930/1940-talet och det var under Roosevelts tid, tror jag. Bade han och hans sekreterare var frimurare och illuminatierna sags ju ha infiltrerat frimurarorden. Sekreteraren som ocksa var frimurare som jag precis sa var han som tog fram forslaget. Under pyramiden star ju "Novos secular odorum" eller nat sant och det betyder "New secular order", och "secular" som i "nonreligious", dvs ickereligios, vilket ju ar illuminatiernas mal med varlden. De sjalva skyllde pa att pyramiden designades som icke-fardig som ett tecken pa att "USA byggs storre och storre hela tiden" och det allseende ogat som ett tecken pa att "USA alltid vakar over sitt folk och land"
Citera
2005-01-02, 23:10
Medlem
zugs avatar
New World Order or Occult Secret Destiny?

Lite information bakom New Order of the Ages..
Citera
2005-01-02, 23:40
Medlem
Halvannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zug
New World Order or Occult Secret Destiny?

Lite information bakom New Order of the Ages..
Tack för den.

Tror du verkligen att detta anammas, förutom i USA? Knappast... Visst finns det ett fåtal "ljusbärare" och de som tror på Ashtar här också men det tar nog århundranden innan folk börjar konvertera...

I o f så vore det ju inte dumt med en enda världslig tro.
Citera
2005-01-03, 01:20
Medlem
Azraels avatar
Tig, undersåtar!

Låt leviathans eld sluka de otrogna hundar som står i vägen för vårt världsherravälde!

Nä, allvarligt talat. Studera Robert Anton Wilson. Hans böcker tycker jag är lite sega men försök hitta audiobooken "R. A. Wilson explains everything". Finns som torrent då och då. Fantastiskt rolig gubbe. Expert på konspirationsteorier, psykadeliska droger, filosofi m.m.
Citera
2005-01-03, 01:57
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Tig, undersåtar!

Låt leviathans eld sluka de otrogna hundar som står i vägen för vårt världsherravälde!

Nä, allvarligt talat. Studera Robert Anton Wilson. Hans böcker tycker jag är lite sega men försök hitta audiobooken "R. A. Wilson explains everything". Finns som torrent då och då. Fantastiskt rolig gubbe. Expert på konspirationsteorier, psykadeliska droger, filosofi m.m.
Få författare har inspirerat mig så mycket som RAW. Han Illuminatus! var den faktor som gjorde mig intresserad av konspirationsteorier till att börja med. kan bara hänga på i Az rekommendation.
Citera
2005-01-03, 04:08
Medlem
Azraels avatar
Du missade väl inte intervjun med honom i P3s "Frispel" för ett antal år sedan? "Sanning och konsekvens" tror jag avsnittet hette. Efterlyses härmed. Jag borde ha rippat det medans det låg uppe på sr.se
Citera
2005-01-03, 08:51
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tenacious
Jag har, efter att ha läst om egyptien och Mesopotamien, fått reda på att hela grejen med ögat och pyramiden kommer ifrån egyptien. Ögat representerar guden Horus (om jag inte minns fel) och pyramiden har ju alltid varit en välanvänd symbol av de gamla egyptierna och maya indianerna. Judendomen härstammar ju ifrån Mesopatamien, och därifrån kommer också den judiska stjärnan och pythagoras sats, och trigonometri är ju nått som de första frimurarna höll på med. Och judarna (inte för att verka antisemitisk) har ju haft en stor roll i konspirations teorier. Det finns faktiskt de som hävdar att frimurarna till coh med går ända tillbaka till Mesopotamien och Egyptien.

Symbolen för Horus öga ser ut så här.
Citera
2005-01-08, 23:31
Medlem
Kundalinis avatar
Tyckte Illuminatustriologin var ganska seg.
Men uttrycket "Ewige Blumensaft!" fastnade.
Och så gav det ju inspiration till det utmärkta brädspelet av Peter Jackson!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in