Citat:
Ursprungligen postat av kortisonbehov
Skulle behöva hjälp att förstå skillnaden mellan Rawls och Noziks teori om rättvisa.
Som jag har förstått det så tycker Rawls att man ska utgå från den sämst ställda gruppen i samhället men då bara om de inte går in på andras inviders rättigheter t.ex. äganderätten.
Nizick tycker inte att man ska göra omfördelning utav samhället för att det då kränker andra människors rättigheter.
Saken är den att jag finner teorierna ganska lika i det jag förstått. Jag vet dock att så inte är falllet så om skulle vara jättetacksam om nån kunde förklara vad jag missat?
Har bara läst Nozick's bok men som jag förstått det är det en stor skillnad på hur systemen är uppbyggda. Rawls ligger extremt nära utilitarismen i sin struktur, skillnaden är att han förordar en maximin princip snarare än maximerings princip, det är den enda egentliga skillnaden mot utilitarismen.
Nozick däremot bygger på rättigheter i Lockes anda, vilket blir en helt annan struktur. Skillnaden blir gigantisk eftersom Rawls får ett fungerande system som är väldefinierat och har en matematisk struktur som tillåter att man konsistent kan behandla alla typer av frågor. Nozick däremot har ett inkomplett system som är fyllt med översimplifieringar, interna motsättningar och totalt absurda konsekvenser. Som natt och dag.