Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-04-08, 21:46
Medlem
Hejsan. jag har sen länge använt min kära XP home skiva som standard OS.

idag fick jag hem min nya dator, ställer in BIOS, och sätter i skivan. Inget händer.

kan det ha något att göra med moderkortet? eller har min dvd/cd läsare det lite tufft med skivan?

standard problem, ny på forumen så jag vet inte ännu hur man söker vettigt.

förklara gärna hur ni har löst detta problem, tackar på förhand.
Citera
2009-04-08, 21:49
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Välkommen till forumet.

Är datorn köpt över disk eller har du monterat den själv?
Citera
2009-04-08, 22:37
Medlem
dom byggde den på plats, sedan fick jag den hemskickad.

jag tänkte ifall det är någon utav ``SATA`` kablarna som har lossnat, men då hade juh inte självaste dvd/cd:en fungerat.
Citera
2009-04-09, 01:10
Bannlyst
Säker på att du ställde in "boot from cd-rom/dvd"?

Annars är det väl bara kolla så kablaget sitter som det ska och kolla om dvd-läsaren och hårddisken finns med på listan i bios. Stämmer allt där, dra hem en ny xp version och testa.
Citera
2009-04-09, 01:57
Medlem
smrs avatar
Tryck till grafikkortet. Fick jag göra åt polaren när han fick hem sin.
Minnena kan också kärva. Testa att köra med ett singel bara.
Citera
2009-04-09, 08:39
Medlem
Helt säker, finns dock bara alternativet ``CD-ROM`` i listan i BIOS, ska det finnas DVD?

om det vore så, antar jag bara att det är att koppla ur och in min cd/dvd igen.. så datan känner igen den, kanske är möjligt.

hade inte tillgång till en stjärnmejsel igår, annars hade jag prövat.

smr, vad menar du med att köra singel?

Jag ska prova med Vista idag tror jag, återkomemr med info om hur det går.

tackar för svaren this far, keep em coming.
Citera
2009-04-09, 10:32
Medlem
smrs avatar
Jaha. Läste lite snabbt och trodde att den inte startade alls. Sorry.
Koppla ur dvd-läsaren ska du inte behöva göra. Se bara till att alla kontakter sitter som dom ska.
Citera
2009-04-09, 10:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lennier
Helt säker, finns dock bara alternativet ``CD-ROM`` i listan i BIOS, ska det finnas DVD?

om det vore så, antar jag bara att det är att koppla ur och in min cd/dvd igen.. så datan känner igen den, kanske är möjligt.

hade inte tillgång till en stjärnmejsel igår, annars hade jag prövat.

smr, vad menar du med att köra singel?

Jag ska prova med Vista idag tror jag, återkomemr med info om hur det går.

tackar för svaren this far, keep em coming.

Nejdå, alternativet heter CD-ROM även om det är en dvdläsare, så det är rätt alternativ.
Citera
2009-04-10, 00:36
Medlem
Helt otroligt, jag har nu suttit i ca 6 timmar i sträck med datorn, och inte fått det att fungera,

jag har dock kommit lite längre med installationen...

genom att ta bort ett ram minne och reducera det totala minnet till 2 gb ram, så når jag lite längre..

XP home: kommer så långt så jag formaterar C och datorn startar om sig som den ska, men när den är färdig med omstarten så börjar hela installationen om..

Vista orginal premium: kommer till den första omstarten..sedan är det samma visa, när omstarten är färdig, så börjar hela installationen om....

någon som har en aning?..jag är riktigt upprörd,.. kan det vara ett tillverkningsfel? datorn är beställd från Boulevard för övrigt.
Citera
2009-04-10, 01:28
Medlem
smrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennier
Wall of text.
Nu förstår inte jag hur du menar riktigt.

Du tar bort partitionen och skapar en ny. Formaterar den och sen?

Torde inte vara det här felet, men jag skriver det ifall du inte har alla blåbär i hinken:
Du ska ju inte starta från skiva efter att du har gjort det första gången. Då ska den läsa från hårddisken.
Så när "tryck på valfri knapp för att starta från skivan" kommer upp så ger du fan i tangentbordet.
Senast redigerad av smr 2009-04-10 kl. 01:31.
Citera
2009-04-10, 02:37
Medlem
jag intallerar windows på en helt ny fräsh dator,

"Du ska ju inte starta från skiva efter att du har gjort det första gången. Då ska den läsa från hårddisken.
Så när "tryck på valfri knapp för att starta från skivan" kommer upp så ger du fan i tangentbordet."

nix, låter den sköta sitt och den bootar från cd direkt, och samma process startar om, tungt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in