2009-03-21, 12:55
Medlem
Foveas avatar
Om en tidsmaskin någonsin någon gång i framtiden skulle uppfinnas skulle någon åkt tillbaka till vår tid och informerat oss, och det har ingen gjort, så med det beviset att en resa bakåt i tiden aldrig kommer kunna ske så känns det som att det inte spelar så stor roll vad svaret på din fråga är.
Citera
2009-03-21, 12:59
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fovea
Om en tidsmaskin någonsin någon gång i framtiden skulle uppfinnas skulle någon åkt tillbaka till vår tid och informerat oss, och det har ingen gjort, så med det beviset att en resa bakåt i tiden aldrig kommer kunna ske så känns det som att det inte spelar så stor roll vad svaret på din fråga är.

Men ändå så är det en tanke tvist. Strunta ifall det inte är möjligt.
Citera
2009-03-21, 13:00
Medlem
Citat:
Det där är inte ett bra argument för att tidsresor aldrig kommer att fungera. Men för att besvara TS fråga; Det beror på vilken av de olika teorierna du väljer att förlita dig på.
Citera
2009-03-21, 13:09
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Det där är inte ett bra argument för att tidsresor aldrig kommer att fungera. Men för att besvara TS fråga; Det beror på vilken av de olika teorierna du väljer att förlita dig på.

Om vi tar den teroin att när man åker tillbaks i tiden så blir man en illusion eller nånting det bildas 2 utav samma jag i alla fall. Då måste ju den som har åkt tillbaks i tiden härma den andras beteende och till slut komma i kapp han och bli ett med den andre igen och 2 människor kan ju inte stå i varandra. Och om den som åker tillbaks har kronan med sig i fickan så bör ju den andra kronan i innantiden försvunnit eftersom den andre har med sig den. Men då ändrar man ju på framtiden också för då kan ju inte den framtida personen ta kronan.
Citera
2009-03-21, 13:42
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
vissa hävdar att det blir möjligt först då maskinen uppfinns. en annan grej kan ju vara att dom medvetet inte går och säger, hej jag är från framtiden, utan mer observerar händelser utan att ändra..
edgar casey påstod att han var från framtiden och prickade tydligen rätt på väldigt många saker, som året japan åkte till rymden eller vad det var och massa annat.
Citera
2009-03-21, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Vet inte om det är rätt forum med flytta den gärna i så fall.

Om vi säger att man går och rånar en bank vid kl 10:00 och tar 1 krona man går ut och åker i tidsmaskinen tillbaks till 09:30. Skulle det jag:et innan försvinna då eller skulle man se sitt riktiga jag och hela riktiga världen eller skulle allt förutom en själv vara en illusion? Eller är det en själv som har åkt tillbaks i tiden som är illusionen? Eller har sitt framtida jag bara försvunnit till innantiden?

Men om man ser sig själv råna banken t.ex. Skulle kronan ligga kvar på banken även ifall man har kronan i fickan på sig när man har åkt tillbaka i så fall har det ju bildats 2 kronor.

Men till slut så måste ju illusionen komma ikapp den riktiga jag och gå in i den andra och det är ju omöjligt.

Ganska klurig tanke.
Svaret är enkelt, tycker jag. Det du upplever när du åker tillbaka i tiden är en verklighet som först verkar vara exakt som den du lämnade men som allteftersom förändras till något helt annat. Till exempel, det som ser ut att vara ditt dåtida jag kommer att ändra sitt beteende när det ser dig, jämfört med hur du betedde dig innan du reste tillbaka i tiden. Det är med andra ord inte en tidsresa i ordets rätta bemärkelse, det är en resa mellan parallella verkligheter. Det betyder att man kan inte ta dagens tidning, åka tillbaka i tiden, och satsa på rätt häst på miljontravet.

Det du som åker tillbaka i tiden är inte samma du som du ser framför dig när du tror att du ser dig själv. Det är en annan materialitet, en annan kropp fenomenologiskt sett. Den personen är en annan person, det är inte du. Man upplever världen ur sin egen kropp, inte ur någon annans kropp. Och två kroppar kan inte vara på samma ställe samtidigt. Så oavsett hur lika varandra ni ser ut att vara, kommer ni vara olika personer. Ni har olika upplevelser, för att ni har olika perspektiv på verkligheten. Från början kanske ni beter er väldigt lika, ungefär som att se sig själv i en dröm. Men ganska så snart kommer Den Andre att förändras mer och mer jämfört med dig Själv.

Det handlar om kaosteori. Allting hänger ihop. Lägger man in en sten extra i grushögen så är det en annan grushög. Lägger man in mer atomer i verkligheten så är det en annan verklighet. Att du dyker upp i det som du tror är dåtiden kommer att förändra den verkligheten drastiskt. Precis som en fjärils vingslag i Kina ger en storm i USA. Allting hänger ihop.
Citera
2009-03-21, 15:02
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Svaret är enkelt, tycker jag. Det du upplever när du åker tillbaka i tiden är en verklighet som först verkar vara exakt som den du lämnade men som allteftersom förändras till något helt annat. Till exempel, det som ser ut att vara ditt dåtida jag kommer att ändra sitt beteende när det ser dig, jämfört med hur du betedde dig innan du reste tillbaka i tiden. Det är med andra ord inte en tidsresa i ordets rätta bemärkelse, det är en resa mellan parallella verkligheter. Det betyder att man kan inte ta dagens tidning, åka tillbaka i tiden, och satsa på rätt häst på miljontravet.

Det du som åker tillbaka i tiden är inte samma du som du ser framför dig när du tror att du ser dig själv. Det är en annan materialitet, en annan kropp fenomenologiskt sett. Den personen är en annan person, det är inte du. Man upplever världen ur sin egen kropp, inte ur någon annans kropp. Och två kroppar kan inte vara på samma ställe samtidigt. Så oavsett hur lika varandra ni ser ut att vara, kommer ni vara olika personer. Ni har olika upplevelser, för att ni har olika perspektiv på verkligheten. Från början kanske ni beter er väldigt lika, ungefär som att se sig själv i en dröm. Men ganska så snart kommer Den Andre att förändras mer och mer jämfört med dig Själv.

Det handlar om kaosteori. Allting hänger ihop. Lägger man in en sten extra i grushögen så är det en annan grushög. Lägger man in mer atomer i verkligheten så är det en annan verklighet. Att du dyker upp i det som du tror är dåtiden kommer att förändra den verkligheten drastiskt. Precis som en fjärils vingslag i Kina ger en storm i USA. Allting hänger ihop.

Du säger att den personen kommer inte uppföra sig som den personen som har åkt tillbaka i tiden för att det inte är samma person. Men utseendet är lika förutom tankar och så alltså? Men i så fall så kan vi inte dela samma DNA med varandra. Och om vi har olika DNA så har det ju skapats en till människa i innantiden och vad är det som bestämmer vad den människan får för DNA?

Men alltså den människan som man ser från framtiden kan skapa egna slutsatser och gör inte som den skulle ha gjort innan den riktiga åkte tillbaks i tiden. I så fall har man ju rubbat framtiden.

Den som åkte tillbaks i tiden har ju tagit kronan inne på banken fortfarande då måste ju någon ta kronan. Den kan ju inte bara försvinna sådär framför ögona på en. Därför tror jag att personen från framtiden måste utföra samma akter som den andre för att inte rubba framtiden.
Citera
2009-03-21, 15:10
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Du säger att den personen kommer inte uppföra sig som den personen som har åkt tillbaka i tiden för att det inte är samma person. Men utseendet är lika förutom tankar och så alltså? Men i så fall så kan vi inte dela samma DNA med varandra. Och om vi har olika DNA så har det ju skapats en till människa i innantiden och vad är det som bestämmer vad den människan får för DNA?

Men alltså den människan som man ser från framtiden kan skapa egna slutsatser och gör inte som den skulle ha gjort innan den riktiga åkte tillbaks i tiden. I så fall har man ju rubbat framtiden.

Den som åkte tillbaks i tiden har ju tagit kronan inne på banken fortfarande då måste ju någon ta kronan. Den kan ju inte bara försvinna sådär framför ögona på en. Därför tror jag att personen från framtiden måste utföra samma akter som den andre för att inte rubba framtiden.
Poängen - som jag förstår yidakis resonemang - är att det inte är samma "dåtid" iochmed att du har åkt tillbaka till den. Iochmed din närvaro har rumtiden förändrats, och på så vis har en ny tidslinje skapats. På sätt och vis kan man se det som att ett nytt universum framträder, i vilket den där kronan inte nödvändigtvis behöver bli tagen.
Citera
2009-03-21, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Poängen - som jag förstår yidakis resonemang - är att det inte är samma "dåtid" iochmed att du har åkt tillbaka till den. Iochmed din närvaro har rumtiden förändrats, och på så vis har en ny tidslinje skapats. På sätt och vis kan man se det som att ett nytt universum framträder, i vilket den där kronan inte nödvändigtvis behöver bli tagen.
Hehe, ja, det var det jag försökte säga. Ibland krånglar man till det i onödan...
Citera
2009-03-21, 16:01
Bannlyst
Citat:
Om en tidsmaskin någonsin någon gång i framtiden skulle uppfinnas skulle någon åkt tillbaka till vår tid och informerat oss,

john titor gjorde det år 2000. han bodde hos sin familj och träffade 'sitt yngre jag' också, och inga paradoxer hände.
Citera
2009-03-21, 16:24
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
john titor gjorde det år 2000. han bodde hos sin familj och träffade 'sitt yngre jag' också, och inga paradoxer hände.
Fascinerande, har du någon källa på detta?
Citera
2009-03-21, 16:27
Medlem
När man åker tillbaks i tiden hamnar man i ett parallellt universum och kan inte komma tillbaks till det föregående. Därmed kan du lugnt vänta och se dig själv knycka enkronan igen, för det är inte samma enkrona. Bara parallella objekt.

Du kan till och med teama upp med ditt ego och knycka två enkronor, resa tillbaks igen och sno tre, fyra, fem sex och sju tills ni blir en kollektiv miljonär...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in