Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Vet inte om det är rätt forum med flytta den gärna i så fall.
Om vi säger att man går och rånar en bank vid kl 10:00 och tar 1 krona man går ut och åker i tidsmaskinen tillbaks till 09:30. Skulle det jag:et innan försvinna då eller skulle man se sitt riktiga jag och hela riktiga världen eller skulle allt förutom en själv vara en illusion? Eller är det en själv som har åkt tillbaks i tiden som är illusionen? Eller har sitt framtida jag bara försvunnit till innantiden?
Men om man ser sig själv råna banken t.ex. Skulle kronan ligga kvar på banken även ifall man har kronan i fickan på sig när man har åkt tillbaka i så fall har det ju bildats 2 kronor.
Men till slut så måste ju illusionen komma ikapp den riktiga jag och gå in i den andra och det är ju omöjligt.
Ganska klurig tanke.
Svaret är enkelt, tycker jag. Det du upplever när du åker tillbaka i tiden är en verklighet som först verkar vara exakt som den du lämnade men som allteftersom förändras till något helt annat. Till exempel, det som ser ut att vara ditt dåtida jag kommer att ändra sitt beteende när det ser dig, jämfört med hur du betedde dig innan du reste tillbaka i tiden. Det är med andra ord inte en tidsresa i ordets rätta bemärkelse, det är en resa mellan parallella verkligheter. Det betyder att man kan inte ta dagens tidning, åka tillbaka i tiden, och satsa på rätt häst på miljontravet.
Det du som åker tillbaka i tiden är inte samma du som du ser framför dig när du tror att du ser dig själv. Det är en annan materialitet, en annan kropp fenomenologiskt sett. Den personen är en annan person, det är inte du. Man upplever världen ur sin egen kropp, inte ur någon annans kropp. Och två kroppar kan inte vara på samma ställe samtidigt. Så oavsett hur lika varandra ni ser ut att vara, kommer ni vara olika personer. Ni har olika upplevelser, för att ni har olika perspektiv på verkligheten. Från början kanske ni beter er väldigt lika, ungefär som att se sig själv i en dröm. Men ganska så snart kommer Den Andre att förändras mer och mer jämfört med dig Själv.
Det handlar om kaosteori. Allting hänger ihop. Lägger man in en sten extra i grushögen så är det en annan grushög. Lägger man in mer atomer i verkligheten så är det en annan verklighet. Att du dyker upp i det som du tror är dåtiden kommer att förändra den verkligheten drastiskt. Precis som en fjärils vingslag i Kina ger en storm i USA. Allting hänger ihop.