2009-03-12, 13:55
Medlem
Tja!

Låt oss säga jag är 18 år, går i tvåan i gymnasiet. Mina föräldrar har fortfarande försörjningsplikt tills jag har slutat gymnasiet och samtidigt får jag studiebidrag från CSN.

Bör man själv få ta hand om dessa pengar från CSN eller ska föräldrarna ha det? Om man tar själv, ska man själv betala för mat och liknande? Jag menar hur brukar det vara?

När föräldrarna har försörjningsplikt, ska de betala ur sina egna fickor (dvs från deras jobb) etc? Finns det gräns vad de måste "ge" till sina barn (t.ex mat, kläder etc)

Hej!
2009-03-12, 14:07
Medlem
Lite knepigt när du är 18år. Du kan inte kräva något direkt, dina föräldrar kan dock kräva att du flyttar hemifrån. Du ska ha mat och kläder, men du kan inte kräva pengar av dom. Är situationen inte bra måste du skaffa ett jobb eget boende och försörja dig själv, du är 18 år och får göra som du vill.

Försörjngsplikten är inskriven för att du inte ska kunna söka stöd på socialen. Men du kan välja att flytta hemifrån och skära av alla band med föräldrarna. Du måste ordna bostad själv osv.

Bor du inte hemma har du rätt till stöd av soc. men dom kommer göra allt för att slippa betala.
2009-03-12, 16:12
Bannlyst
Föräldrar har försörjningsplikt fram tills barnet är 18 alternativt slutat gymnasieskolan, det är vad jag hört iallafall.

M.a.o, läser man inte gymnasiet så är det till 18 - annars är det tills man slutat gymnasiet.
2009-03-12, 17:02
Medlem
club01s avatar
Citat:
Enligt lagen är föräldrar underhållsskyldiga för hemmavarande barn som studerar på gymnasium eller grundskola till dess att barnet fyllt 21 år. En förutsättning är att studierna påbörjats före 19 års ålder.
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm=2000/01&bet=L438

Och när man fyllt 18 så går studiebidraget in på ens eget konto.
2009-03-12, 17:17
Medlem
Exaktes avatar
När du är 18 och går i gymnasiet ska du få ditt studiebidrag, inte dina föräldrar.
Försörjningsplikten förändras i det fallet inte för att du har fyllt 18.

Försörjningsplikten innebär att dina föräldrar är skyldiga att se till att du har boende, mat, kläder osv, men detta betyder inte alltid vad du tror det innebär.
Försörjningsplikten innebär inte att de är skyldiga att se till att du har god mat, snygga kläder, internetuppkoppling eller kabel-TV eller liknande. Vill du ha detta kan du vara tvungen att betala det själv.
De är alltså skyldiga att se till att du överlever på ett helt ok sätt, de är inte skyldiga att ge dig någon lyx. Din mamma kanske ger dig 150 kronor att köpa en tröja för, vill du köpa en dyrare tröja är det ditt problem.

Dina föräldrar har rätt att kasta ut dig, men så länge du går i gymnasiet är de skyldiga att bistå med hyra osv i det fallet, dock inte internet och TV och liknande, så det är precis som ovan.

Tror det var allt.
2009-03-12, 17:46
Medlem
tigertompas avatar
https://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=105
2009-03-12, 19:05
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigertompa
https://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=105

Jepp. Kör vidare där. Låser. /Mod