Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Sjöbo är en skam för samhället. då tänker jag inte på flyktingpolitiken. (som jag tyckte var bra). Nej, detta är ett ställe där samhällets värsta avskum samlas. Åk dit och ni kommer att beskåda: Banjospelande folk, folk med sneda ryggar och andra lyten, Volvo 740 med stor tribal i bakrutan, folk med t-shirt som "Jag ser hellre min syster på horhus, än att hon kör BMW", samt en massa annat löst folk.
Jag hoppas du skämtar.
Din antydan om att sjöbobor skulle vara mer inavlade än andra svenskar är direkt missvisande. Det finns inget som tyder på att den svenska landsbyggden i allmänhet och Sjöbo i synnerhet skulle vara plågad av inavel. De fysiska handikapp som du refererar till beror troligtvis snarare på 45 års hårt slit i jordbruket än på genetiska defekter.
Vill du beskåda inavlade folkgrupper i Skåne bör du istället för svenska områden som Sjöbo bege dig till kurd- och arabtäta områden som Rosengård i Malmö.
---
När det gäller juden Gösta Lemperts reportage om Sjöbo bör kanske påpekas att ingen av de intervjuade kan påstås ha något högre anseende bland lokalbefolkningen.
Kjell Persson som hörs i inledningen är en maktfullkomlig och manipulativ besserwisser som har tillåtits förgiftat stämningen inom Röda Korset i Sjöbo under några år nu. Han bor i Alesta och är inte med i Sjöbo Röda Kors-krets utan i en annan krets. Inte desto mindre vill han gärna vara med om att bestämma över allehanda ting och fifflar sig in i olika styrelser. Han är sjukpensionär men synes inte ha minsta problem med att lyfta och bära tunga bördor inne på RK:s second-hand butik Kupan i Sjöbo. Han tar ut kring 20.000:- om året från Röda Korset i resersättning, trots att han ofta förlägger sitt så kallade ideella arbete vid sådana tider att han kan samåka in till Sjöbo med sin sambo som arbetar där med diverse dårar. Man kan tillägga att det absoluta flertalet av de som är berättigade till resersättning inte tar ut ett öre och att Perssons girighet har tvingat RK i Sjöbo att nyligen ändra sina regler för resersättning.
Stefan Lundgren (m) är en gammal P7:are som mig veterligen aldrig gjorde sig känd för överdriven flit eller duglighet. Enligt uppgift går han fortfarande i vissa kretsar under benämningen "Kappvändarkaptenen". För en tid sedan hördes han under ett tal på torget yttra de nu klassiska orden "
Jag hoppas att så många som möjligt skall bosätta sig i denna gudsförgätna by".