2009-03-03, 14:05
Medlem
fick idag på en föreläsning höra att det finns ingen mödomshinna.
det är bara en myt.

då är min fråga, vad är det som gör att tjejen kan börja blöda när hon har sex första gångerna?

någon som vet?
Citera
2009-03-03, 14:09
Medlem
Mockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krulltopp
det är bara en myt.

då är min fråga, vad är det som gör att tjejen kan börja blöda när hon har sex första gångerna?

någon som vet?

Nej, den finns inte.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=585289
http://www.google.se/search?hl=sv&q=m%C3%B6domshinna+myt&meta=&aq=1&oq= m%C3%B6domshinna
Citera
2009-03-03, 14:12
Medlem
Waspirs avatar
Hur vanligt är det är tjejer börjar blöda då? Jag vet ingen som gjort det.
Citera
2009-03-03, 14:16
Medlem
brunstigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waspir
Hur vanligt är det är tjejer börjar blöda då? Jag vet ingen som gjort det.

Har vart med om det ett par gånger med tjejer jag varit med. Finns ju massa blodkärl och torra slemhinnor som kan orsaka blödning oavsett om man är oskuld eller ej.
Citera
2009-03-03, 14:18
Bannlyst
gud skapade mödomshinnan av samma syfte som trång förhud. deras syfte är att hindra för unga personer från att ha sex.
Citera
2009-03-03, 14:28
Medlem
Waspirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
gud skapade mödomshinnan av samma syfte som trång förhud. deras syfte är att hindra för unga personer från att ha sex.

Men alla killar har ju inte trång förhud... Hur går det ihop då?
Citera
2009-03-03, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krulltopp
det är bara en myt.

någon som vet?

Mödomshinnan (latin:hymen ) finns men framåt 7 års åldern har den mer eller mindre växt bort. Jag har läst någon studie att bara 30 % av tjejerna blöder vid första samlaget och blödningen beror på bristningar i slemhinnan.
Citera
2009-03-03, 15:41
Medlem
VinterFlickans avatar
Citat:
Anledningen till att vissa kvinnor blöder vid det första penetrerande samlaget kan bland annat vara att hymen uttänjs, att de inte är tillräckligt sexuellt upphetsade, att de är nervösa och spänner sig, eller att de har en missbildning där slidöppningen verkligen är delvis ihopväxt. Ungefär 60 procent av kvinnor i Sverige blöder inte alls vid första samlaget och huvuddelen av de som blöder får endast en missfärgad flytning.

Så står det i wiki

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hymen
Citera
2009-03-03, 16:27
Bannlyst
Mödomshinnan är en mytologisk vandringsägen som passar misslyckade män och kulturer. Antagligen kommer myten om "renhet" från tiden då det inte fanns medicner mot könsjukdomar. - Då var gonorre och syfilis dödligt.

Att man lade skuldbördan på kvinnan i de då primitiva kulturerna (även här i väst) är naturligt i patriakla primitiva miljöer. - Herregud det är ju inte samma som en "ny bil" tex. - Jag har varit med ett par oskulder och jag har varit ned trångare kvinnor som fött barn. Om en kvinna pippat med andra? - So what?
Citera
2009-03-03, 17:45
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
Mödomshinnan är en mytologisk vandringsägen som passar misslyckade män och kulturer. Antagligen kommer myten om "renhet" från tiden då det inte fanns medicner mot könsjukdomar. - Då var gonorre och syfilis dödligt.

Att man lade skuldbördan på kvinnan i de då primitiva kulturerna (även här i väst) är naturligt i patriakla primitiva miljöer. - Herregud det är ju inte samma som en "ny bil" tex. - Jag har varit med ett par oskulder och jag har varit ned trångare kvinnor som fött barn. Om en kvinna pippat med andra? - So what?

Nej den är fysiologiskt på barn. Men en sägen i den bemärkelsen att det är något som penetreras/går sönder vid första samlag. Skilj på det. Räcker så.
Citera
2009-03-03, 19:11
Medlem
MisterToms avatar
Mödomshinnan (hymen) finns men det är INTE en hinna, utan en krans av slemhinneveck i slidans början. Det kan börja blöda ibland för att vecken kan spricka lite ifall man inte är tillräckligt upphetsad/försiktig/stor/whatever.
Citera
2009-03-03, 19:34
Medlem
myrrhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTom
Mödomshinnan (hymen) finns men det är INTE en hinna, utan en krans av slemhinneveck i slidans början. Det kan börja blöda ibland för att vecken kan spricka lite ifall man inte är tillräckligt upphetsad/försiktig/stor/whatever.
'

Precis, annars skulle ju inte mens kunna komma ut. Om mödomshinnan var en heltäckande hinna över slidöppningen antar jag att den penetrerande kuken skulle få en väldigt blodig upplevelse när åratal av lagrad mens hittar ut...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in