2004-11-19, 14:17
Moderator
tobess avatar
Vad tycker ni om den finska ölen? Vilken sort är er favorit?

Själv har jag druckit de flesta sorter som finns att erbjuda från de finska bryggerierna (iaf de vanligaste), eftersom jag själv är finne.

Men min personliga favorit är nog i dagsläget Olvi.

Köper numera alltid åtminstone ett flak med Olvi Export 5.2% när jag tar färjan över till Stockholm.

Men nu är det dags för er andra fb:are.. hur bevandrade är ni inom den finska ölen?
Citera
2004-11-19, 15:39
Medlem
Nemesis1s avatar
Då jag köper öl brukar det bli Karjala eller Lapinkulta, de är helt ok... Är inte så förtjust i Koff, Karjala och Olvi... Men jag är inte så förtjust i öl överlag, men på krogen brukar jag beställa det eftersom den räcker mycket längre än spriten, och på så sätt går det inte åt så mycket pengar...
Citera
2004-11-19, 15:55
Medlem
Karhu e den som blir köpt för det mesta. Senast idag... en affär hade specialpris, ett 12-pack Karhu eller Koff för €7,50

Olvi o Lapin Kulta e inga favoriter, men lapin kulta IV går bra, III smakar för vattnigt.

Tror de va Koff som har en Velvet variant, som e något mörk. Minns jag inte helt fel va den helt ok.

"Karelen tillbaka, en flasks åt gången" som en kamrat förklarade en gång... fast han gjorde det på finska...
Citera
2004-11-19, 23:28
Bannlyst
Tycker Karhu är rätt gott, men systemet verkar inte sälja den.
Citera
2004-11-19, 23:49
Medlem
drHUIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humpf
Tycker Karhu är rätt gott, men systemet verkar inte sälja den.
Man kan hitta karhu 3,5% i levsmedelsbutiker istället
Personligen är karhu min favorit bland nästan allt öl...

edit:
Förut tyckte jag om lapin, men med tiden så blev det för blaskit... Lite OT: Frågade i en spritbutik i USA (LA) om de hade något finskt öl i butiken t.ex lapin. Han kollade på mig som om jag var från en annan planet...
Citera
2004-11-22, 16:43
Bannlyst
Lapinkulta
Citera
2004-11-22, 17:05
Moderator
vfs avatar
Musta hevosen? Tror jag den heter, från Nokia.
Citera
2004-11-22, 17:12
Medlem
yeahgrrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ängland
Lapinkulta

Citera
2004-11-22, 17:31
Medlem
M_A_Rs avatar
Koffs fat-öl är rätt gott.
Citera
2004-11-22, 17:52
Medlem
bfjs avatar
Blir nog Karhu för min del också
Citera
2004-11-22, 20:14
Medlem
jokers avatar
Finsk öl är precis som dansk öl kraftigt mytologiserad och överskattad i Sverige. Dock inte alls i samma utsträckning som de undermåliga danska brygderna.

Min erfarenhet av finsk öl är att den ofta är relativt söt och brödig vilket inte gillas.
Citera
2004-11-22, 21:37
Medlem
Som vardande finne fick jag idé att utbilda mig om svenskt öl, nu när jag sett finskt öl diskuterat av svenskar. Vilka sorter skulle ni säga är dom bästa?
SKa i nåt skede ta mig till Alko (finska systemet) och se vad dom har att erbjuda. Är tyvärr rädd att det kan vara ganska magert...
Faktiskt... efter en sökning på alko.fi hittade jag endast Arboga Julöl IV B i sortimentet. Sofiero finns att köpa i butiken. Tyvärr tror jag att det kan vara de enda svenska ölen som finns att tillgå.
Men det oaktat. En lista på goda svenska öl skulle vara trevligt så ska jag se om jag kan få tag i nåt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in