2009-02-23, 12:38
Medlem
tesseracts avatar
Jag har blivit en smula intresserad av att fota lite makrobilder i sommar, och genast kommer det upp frågor i huvudet. Jag kikade på dessa bilder: http://englishrussia.com/?p=1397
Vad kan han tänkas använda för optik? hus? tillbehör?

Jag har en Nikkor 60mm Micro, men har knappt aldrig använt den till något annat än porträtt. Finns det några generella regler kring makrofotografering eller är det bara oldschool ala "gå ut och och testa"? ; )
Citera
2009-02-23, 13:46
Medlem
tzjs avatar
Prova dig fram är den bästa idén.

Se till att att ha bra belysning där du fotar.
Börja med att fota i P-läget och kolla sedan vad kameran väljer på bländare och slutartid.
Sedan ställer du kameran i det manuella läget (M) och ändrar de siffrorna lite beroende på vilken effekt det får.

Men som sagt är bra belysning ett måste.

Vilken kamera använder du?
På min har jag ett macroläge som automatiskt bränner av blixten, och det gillar jag inte. Har aldrig testat att fota macro i det läget efter det, men man kan säkert stänga av blixten ändå. Jag fotar alltid manuellt.

Vad gäller fokusen så kan jag rekommendera att fota med manuell fokus, för då får du skärpan precis där du vill ha den.

Haha, nu blev det mer tips än jag tänkte, men du får testa dig fram iaf. Lycka till!
Citera
2009-02-24, 14:19
Medlem
Bjurnes avatar
En ringflash är väll ganska avgörande också. Eller?
Citera
2009-02-24, 15:11
Medlem
tesseracts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurne

Förklara gärna mer ingående vad det är..
Citera
2009-02-24, 15:28
Medlem
Bjurnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tesseract
Förklara gärna mer ingående vad det är..

http://products.howstuffworks.com/sigma-macro-em-140dg-macro-ring-flash-review.htm

http://www.webhallen.com/prod.php?id=48293
Senast redigerad av Bjurne 2009-02-24 kl. 15:34.
Citera
2009-02-24, 21:03
Medlem
tzjs avatar
Citat:

Absolut inget krav, men bra att ha vid dålig belysning.
Citera
2009-02-24, 22:40
Medlem
Utan att ha tittat på bilderna i länken så rekomenderar jag ett stativ, ruskigt svårt att lägga skärpan rätt vid stora förstoringsgrader.. En macrosläde är inte fel heller men då börjar det bli lite överkurs.

edit: Tittade lite på bilderna i länken och måste nog säga att till insekter är ett längre macro att rekomendera. Sigma har fina 150 och 180mm macron. Men då börjar det kosta.
Senast redigerad av jonko 2009-02-24 kl. 22:44.
Citera
2009-02-24, 23:41
Medlem
Plt Comdrs avatar
Mitt lilla tips är att fotografera i nivå med motivet då närbilder på insekter och blommor tagna ovanifrån är så trista.

Att plåta från en nivå lägre än motivet ger en skön effekt, ungefär som att fotografen vore ännu mindre än den där blomman eller fjärilen.

Förra sommaren då jag kröp omkring och makroplåtade sländor fick jag 16 fästingar vid ett enda tillfälle, men vad gör man inte för konsten?
Citera
2009-02-26, 12:28
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Man får betydligt större möjligheter då, visst. I och med att man i princip alltid vill maximera, snarare än minimera, skärpedjupet när man plåtar makro, så ligger man gärna på bländare 11 och mindre vid makrofotografering. Det betyder att handhållet makroplåtande - vilket vanligen behövs t ex vid insektsfotografering - kräver ganska mycket ljus för att funka utan blixt. En solig sommardag går bra utan om man skruvar upp ISO lite grann, i princip alla andra ljusförhållanden underlättas kraftigt med ringblixt.

Om man i stället plåtar stationära motiv från stativ har man ett bättre läge att undvika ringblixt, som tyvärr kostar en del pengar. (Kom bara ihåg att t ex blommor inte alls behöver vara stationära det minsta om det blåser lite.) Om man plåtar insekter med ett långt makro på 150mm eller längre, kan man ofta klara sig med en vanlig "lös" blixt också - ringblixten längst ut på objektivet har man ju för att inte objektivet ska kasta slagskugga på över bilden. Den fasta blixten sitter däremot för långt ner för att funka just nånsin, i vart fall med de makroobjektiv som jag har.

Men visst - ringblixten ger mycket större möjligheter. Om man vill ha en, så är Sigmas den som ger klart mest nytta för pengarna.
Citera
2009-02-27, 00:11
Medlem
Amanites avatar
Flera slavblixtar kan ju också vara ett alternativ för att slippa det ibland platta ljus man får vid endast ljus från ett håll. Men detta är ju också något som kostar lite extra o kanske inte är något alternativ för nybörjaren.
Citera
2009-02-27, 21:16
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Flera slavblixtar kan ju också vara ett alternativ för att slippa det ibland platta ljus man får vid endast ljus från ett håll. Men detta är ju också något som kostar lite extra o kanske inte är något alternativ för nybörjaren.
På en modern ringblixt går det alltid att ställa ljusstyrkan på höger och vänster halva separat. Det är ett annat sätt att få ett lite mindre platt ljus.
Citera
2009-02-27, 21:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plt Comdr
Mitt lilla tips är att fotografera i nivå med motivet då närbilder på insekter och blommor tagna ovanifrån är så trista.

Att plåta från en nivå lägre än motivet ger en skön effekt, ungefär som att fotografen vore ännu mindre än den där blomman eller fjärilen.

Förra sommaren då jag kröp omkring och makroplåtade sländor fick jag 16 fästingar vid ett enda tillfälle, men vad gör man inte för konsten?
Man kan köpa en vinkelsökare också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in