2009-02-20, 11:30
Medlem
Hasse H

Jag har sedan något år följt tråden och tycker att flera av hypoteserna är realistiska, men också komplicerade då många av pusselbitarna passar i flera pussel, så att säga. Är också mitt i GW´s senaste bok som ytterligare triggar hjärnan.
Jag tänkte på Hans Holmérs legendariska kommentar om " att om sanningen kommer fram om statsministermordet, så kommer Sverige skakas om i sina grundvalar" eller något i den stilen. Jag kommer även ihåg uttrcket den tiden det sas, men var var det egentligen? Presskonferens, intervju eller en lössryckt kommentar? Har någon en länk till en ev. intervju etc. där kommentaren kommer rätt i sitt sammanhang?
Citera
2009-02-20, 12:59
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Gomorron på er!

Jag har funderat fram och tillbaka igen och kommit fram till något som man måste gå till botten med .Att det är inbrott några timmar innan mordet kan inte vara en slump det måste ingå i nån sorts komplott.

En annan lika märklig händelse samma kväll är Österrikaren WK,Wilhelm Kramm,som ganska exakt vid skotten beter sig på så sätt att en Pbil kollar honom.WK har hotat både OP och HH!!

Tänk om hjärnan bakom komplotten är Österrikaren WK,Wilhelm Kramm???!

Betedde han sig speciellt för att skaffa alibi eller stoppade polisen honom ofta?Betedde han sig konstigt ofta eller bara just denna kväll?
.

Vad var det han gjorde som påkallade polisens uppmärksamhet?
Citera
2009-02-20, 17:48
Medlem
CapsLockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Gomorron på er!

Jag har funderat fram och tillbaka igen och kommit fram till något som man måste gå till botten med .Att det är inbrott några timmar innan mordet kan inte vara en slump det måste ingå i nån sorts komplott.

En annan lika märklig händelse samma kväll är Österrikaren WK,Wilhelm Kramm,som ganska exakt vid skotten beter sig på så sätt att en Pbil kollar honom.WK har hotat både OP och HH!!

Tänk om hjärnan bakom komplotten är Österrikaren WK,Wilhelm Kramm???!

Betedde han sig speciellt för att skaffa alibi eller stoppade polisen honom ofta?Betedde han sig konstigt ofta eller bara just denna kväll?

Jag har efterlyst info om denne Österrikare Wilhelm Kramm,varför hotade han OP och HH?Vad gjorde han i Sverige?

Är det någon som vet?

Denne Österrikare finns omnämnd i några OP konspirations böcker bl.a en skriven av Ane´r och några andra författares böcker.Jag har ingen OP konspirations bok men nån av er här har säkert vore intressant att ta del av vad de kommit fram till i böckerna om denne Wilhelm Kramm som benäms ibland som Österrikaren i böckerna.

Lite Österrike här oxå.....

Omedelbart efter raderingen (harvard) hade på terminalen ställts en fråga om Desiree.H.
Denna transaktion avslutades 18:30. Därefter hade aktiviteten vid terminalen upphört. Desirees ärende som någon tittat på direkt efter raderingen , kände inte till att hon hade överklagat ett skattebeslut, utan hänvisade till modern, Gertrud.

Gertrud uppgav att hon avfattat besvären för dotterns räkning efter som dottern var bosatt i Österrike !

På särskild fråga uppgav Gertrud att familjen i Österrike hade en nära släkting som arbetade på ett departement och som var personlig god vän med Palme.
Citera
2009-02-20, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLocks
Lite Österrike här oxå.....

Omedelbart efter raderingen (harvard) hade på terminalen ställts en fråga om Desiree.H.
Denna transaktion avslutades 18:30. Därefter hade aktiviteten vid terminalen upphört. Desirees ärende som någon tittat på direkt efter raderingen , kände inte till att hon hade överklagat ett skattebeslut, utan hänvisade till modern, Gertrud.

Gertrud uppgav att hon avfattat besvären för dotterns räkning efter som dottern var bosatt i Österrike !

På särskild fråga uppgav Gertrud att familjen i Österrike hade en nära släkting som arbetade på ett departement och som var personlig god vän med Palme.

Verkligen märkligt.

Slår mig att i Österrike har det i alla fall funnits de mest hemliga bankkonton någonsin.
Så kallade nummerkonton där man ej ens behöver legitimera sig.

Kanske inte relevant i sammanhanget men ändå..
Citera
2009-02-20, 19:41
Medlem
Hasse Holmér

OK, försöker igen då!
Var frågan för trivial?
Jag vill självklart presentera en teori angående
HH´s inblandning, men vill först se var hans uttalande
"Om bakgrunden till mordet på Olof Palme bli känd så
kommer Sverige skaka i sina grundvalar" publicerades.

Någon?
Citera
2009-02-20, 19:54
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.R.
Vad är en 1.57-variant?

Det är ett scenario som ligger mellan dina alternativ 1 och 2. 1,57 är ungefär mellan 1 och 2.

Alltså: Några inom makttoppen, dock inte alla, kan ha vairt inblandade.
Citera
2009-02-20, 19:56
Medlem
CapsLockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CE60
OK, försöker igen då!
Var frågan för trivial?
Jag vill självklart presentera en teori angående
HH´s inblandning, men vill först se var hans uttalande
"Om bakgrunden till mordet på Olof Palme bli känd så
kommer Sverige skaka i sina grundvalar" publicerades.

Någon?
Dagens Nyheter 25 Augusti 1986
Citera
2009-02-20, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Hej L.R.

3. Varför skulle någon skydda AA? AA är väl en dröm-figur att avslöja? Kustjägare, Hårdförpolis och sedan jurist och politiker? Drömmen för SAP? Lite kvinnohistorier och annat kunde väl täckas upp av en rörelsen?

MVH // Krok

Om det är så att AA inte är vare sig GM eller inblandad i mordet på OP så finns det all anledning till att skydda honom från falska anklagelser.

Världen fungerar inte enligt ditt ganska inskränkta tänkesätt.

Sedan är det så att den enda människan förutom de som var deltog i mordet på OP vet om AA ljuger och det är hans fru som gett honom alibi.

Juridiskt räcker det eftersom inget annat säger emot det. Inga observationer eller annat kan anföras emot honom. Så länge skall han enligt rättsstatens principer betraktas som oskyldig.

Det är inte så att officerare skall skydda andra officerare som mördat.Då är du väldigt fel ute och olämplig inte enbart som officer utan även som soldat.

Ditt ogrundade angrepp på svensk polis är något jag inte känner igen från något regemente eller officersmäss och kvalificerar dig för att bli betraktad som opålitlig.
Citera
2009-02-20, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Verkligen märkligt.

Slår mig att i Österrike har det i alla fall funnits de mest hemliga bankkonton någonsin.
Så kallade nummerkonton där man ej ens behöver legitimera sig.

Kanske inte relevant i sammanhanget men ändå..

Vad jag menar är att i Harwarddokumenten kanske det fanns uppgifter om utbetalningar till någonstans som skulle vara entråd till något mycket större...
Citera
2009-02-20, 20:11
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CE60
Jag tänkte på Hans Holmérs legendariska kommentar om " att om sanningen kommer fram om statsministermordet, så kommer Sverige skakas om i sina grundvalar" eller något i den stilen. Jag kommer även ihåg uttrcket den tiden det sas, men var var det egentligen?

Jag vill minnas att det var en presskonferens, bara någon dag efter mordet.
2 alternativ:
- Han visste vem mördaren var eller ptminstone vad som låd bakom.
- Han visste inte vem som sköt, men visste tillräckligt om OP för att kunna gissa sig till en väldigt trolig bakrund till mordet. Det finns ju en del att ta av, minst sagt, som skulle vara ganska omstörtande för många.
Citera
2009-02-20, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
2 alternativ:
- Han visste inte vem som sköt, men visste tillräckligt om OP för att kunna gissa sig till en väldigt trolig bakrund till mordet. Det finns ju en del att ta av, minst sagt, som skulle vara ganska omstörtande för många.

Någonting åt detta hållet absolut.
Citera
2009-02-20, 20:18
Medlem
CapsLockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
2 alternativ:

Stämmer oxå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in