2009-02-10, 15:13
Bannlyst
Tjabba.

Har skrivit en ganska kort men (enligt mig själv) en ganska bra novell.
Det ända problemet är att den känns lite förkort.
Jag skulle vilja ha hjälp med att förlänga den lite grann.
Novellen är på 340 ord...

Skulle vilja höra va ni använder för knep för att förlänga era noveller på ett proffsigt sett

Mvh,

MrAvd
2009-02-10, 15:28
Medlem
Coldons avatar
Oftast brukar jag kolla igenom den, och lägga till så många detaljer jag kan i texten. Alltså att utveckla det som redan står.

Till exempel om man skriver "De satte sig vid bordet." Kan man istället skriva: "De satte sig vid det runda glasbordet med svarta mönster slingrade runt varandra i glaset.

Någonting sådant.
2009-02-10, 15:37
Medlem
petter eremitens avatar
En novell ska vara kort. Det är en stor konst att skriva både kort och bra. Om du tycker, att novellen i sin nuvarande form uttrycker det du vill ha sagt, finns det ingen anledning att förlänga den.

MVH

Petter Eremiten
2009-02-10, 15:38
Medlem
Att lägga in beskrivningar såsom Coldon beskriver är ett bra knep. Ett annat är att helt enkelt lägga in flera händelser i novellen, det kan lätt bli lite plottrigt om man beskriver varje sak i rummet. Se över poängen, en novell utan poäng är knappt någon novell. Slutklämmen kan man öka på rätt mycket utan att det känns onödigt.

Vågar du t.o.m. lägga upp den här så att vi kan ge synpunkter?

ElMacoTaco
2009-02-10, 16:07
Medlem
Fooulzs avatar
Räcker det inte med en tråd?...
Och 18+ är det för Flashback..

Tyvärr
2009-02-11, 00:09
Moderator
Hamilkars avatar
Korspostad tråd. Låst. I normala fall skulle användaren ha fått en tillsägelse, men jag avvaktar med den saken så länge, av skäl som antyds i tråden.
Mod.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in